Besvarat

Surf tar slut snabbt

  • 30 September 2018
  • 5 svar
  • 6452 visningar

Hejsan. Min surfpott tar slut varje månad trots att jag använder wi-fi både hemma och på jobbet. Jag har 6gb. Är inte det märkligt? Hur gör jag för att öka min pott? Med vänlig hälsning, Jonas

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tristan 2 October 2018, 09:41

Visa original

5 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Johan!

Jag tycker att du bör börja med att kontrollera vad i din mobil som faktiskt förbrukar data.
Man kan nollställa statistiken inne på inställningar och sedan se vilken app som har dragit mest.

Du kan även i de flesta fall styra över hur bakgrundsuppdateringar skall få ske och om uppdateringar av appar skall få ske via mobildata.

Om det fortfarande är som så att du behöver öka din surfmängd, ifall du inte hittar någon skyldig app utan helt enkelt bara förbrukar mer surfmängd rent generellt, kan du enkelt göra detta via Kundservice.

Hej!

Fick min surf påfylld kl 00.00 den 1 dec. Har 200 GB. Fyrtio (40) minuter efter midnatt dvs 00.40 hade ca 43 GB förbrukats och jag hade inte ens suttit vid datorn. Gjorde en ny kontroll under måndagen (2/12). Då hade dryga 90 GB förbrukats. Ringde 3.

Inga egentliga förklaringar till vad som skulle kunnat ha hänt. 90 GB på ca 30 timmar, dvs 3 GB/h. Tidigare har jag haft en dygnsförbrukning i denna storleksordning.

Fick ett erbjudande om att teckna “obegränsad surf”, vilket jag gjorde. Skulle inte bli dyrare än det “paket” jag hade. Nu slipper jag oroa mig för att stå utan surf, men vad är anledningen till det jag har beskrivit ovan? 

Har brandväggen/routern säkrat med ett helt omöjligt lösenord. Har en helt ny dator och har inga bekymmer med den. “Aktivitetskontrollen” ger inga ledtrådar. 

Begriper inte hur ca 3 GB surf förbrukas av min totala surf på bara en knapp timme.

Kan någon ge en tänkbar förklaring till problemet? Ligger förklaringen hos mig eller kan den kanske tänkas ligga hos 3 själva? Jag bara undrar.

/kjerei/

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @kjerei! Välkommen till 3Community :rainbow:

 

Skönt att det löste sig genom ett obegränsat abonnemang! Jättemärkligt att surfen dragits så mycket utan märkbar användning. Ifall det är fler enheter i hushållet som är uppkopplade så skulle jag kontrollera dess bakgrundsaktivitet och dylikt - det kan vara som så att det dras i bakgrunden även fast man inte aktivt använder dem.

Hur som haver så är det skönt att det löste sig för dig! :grin:

Finns det någon på 3 som är tekniskt kunnig och som kan fördjupa sig i min frågeställning. Jag nöjer mig inte med de “luddiga” svar jag fått hittills. I natt, mellan kl 23.24 i går kväll och till i morse då jag satte på datorn kl 08.28, dvs under 9 timmar, så har förbrukningen av min surf gått från 101 GB till 120 GB. 

19 GB har förbrukats under 9 h då datorn varit avstängd!

Endast två mobiltelefoner och en iPad har varit påslagna under natten. Dock inte använts av oss då vi sovit. 

Aldrig tidigare har vi haft en förbrukning som liknar den här. 19 GB kanske vi tidigare förbrukade under en vecka. Nu går motsvarande mängd åt på 9 h samtidigt som datorn är avstängd.

Min fråga i mitt förra inlägg fick jag inte svar på. Kan det vara som så att problemet ligger hos er själva, dvs hos 3, och inte hos mig. Om så inte kan vara fallet - varför kan det inte vara det? 

Efter att ha varit medlem i denna s k Community sedan i går kväll kan jag se att det finns många som skriver om samma typ av problem. Alla får ungefär samma standardsvar. Känns inte alls som om 3 tar de här frågorna på allvar. 

Finns det ingen med kunskaper om virus, trojaner, hackning av routrar eller om sådana frågor som man osökt kommer att tänka på i en sådan här situation, och som kan ge förslag på hur man konkret kan gå till väga för att lista ut vad som händer/har hänt.  Eller vart man kan vända sig för att få tala med någon som besitter rätt kompetens.

Det är naturligtvis tacksamt att nu ha obegränsad surf men frågorna kvarstår ju!

“3” kan väl inte vara nöjda med att jag “drar” ca 2 GB per timme i surf i fortsättningen? Det innebär ju ca 1500 GB = 1,5 TB per månad. Tacksam för ett seriöst svar. 

Med vänlig hälsning

Kjell

 

 

 

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

@kjerei 
Ledsen att du upplever mitt svar som oseriöst, det är naturligtvis inte min mening. Förstår givetvis att det känns märkligt ifall det är som så att din användning ökat och jag önskar att jag hade ett mer rakt svar på din fråga.

Vi har ingen insyn i vad man använder surf till, utan vi kan endast se att surf används. Därav är det väldigt svårt att säga varför det dragits i den mån som det gjorts och hur man på bästa sätt kan minimera det. Det är inget i abonnemanget som kan göra att surfen dras snabbare eller långsammare, utan det är enbart användningen som påverkar detta.

Ifall du tror att det är andra som har tillgång till ditt nätverk, och därav att andra använder sig av det, så kan du byta lösenord till ditt WiFi. Här har du en superbra tråd för hur du gör det.

De enheter du nämner såsom iPad och mobiltelefoner genomför alltid sina uppdateringar under natten ifall de är uppkopplade till WiFi samt strömkälla, ifall detta sker kan det röra sig upp mot några GB per enhet.

Du kan även kika i denna tråd. Här kan du se hur mycket surf som går åt beroende på vad du använder den till.

Hoppas att du är nöjd med mitt svar, men hojta gärna till ifall du har några fler funderingar! :slight_smile:

Svara