Tutorial

WiFi-inställningar för din router

  • 9 April 2018
  • 0 svar
  • 17566 visningar
WiFi-inställningar för din router
Användarnivå 3

För att göra ändringar på ditt Wi-Fi nätverk behöver du logga in på routerns gränssnitt, något som kan liknas vid routerns hjärna. Här nedanför listar vi vanligt förekommande ändringar som du kan tänkas vilja göra.

För att komma in på gränssnittet behöver du en enhet som är uppkopplad till ditt WiFi-nätverk såsom en dator, surfplatta eller mobil. Du behöver sedan skriva in routerns adress i en webbläsare.
Adressen hittar du på lappen som finns på routern. Vanligtvis är den 192.168.1.1 eller 192.168.8.1.

 

e24ae494-4279-4bcf-9874-738d275071b7.png


När du skrivit in adressen tas du till gränssnittet som kan se ut som bilden nedanför. (Utseendet kan variera lite, men principen är densamma).

3893817b-9499-4e27-a1bf-d91860d6faf9.png


Här kommer du få skriva in ditt användarnamn och lösenord som du hittar på lappen på routern. Om du inte hittar användarnamnet och lösenordet kan du pröva nedanstående uppgifter som vanligtvis är satta som standard:

Användarnamn: admin
Lösenord: admin

När du väl kommit in här kan du göra en mängd ändringar och vi går igenom de vanligaste här nedanför:

Jag vill se eller byta lösenord till mitt WiFi.
 1   Klicka på ”Inställningar”.

 2   Klicka på ”WLAN”.
 3   Under ”WPA-nyckel för delning” så har du ditt nuvarande lösenord. Klicka på ”Visa lösenord” för att se vilket som är aktuellt just nu. Du kan även skriva in ett nytt lösenord om du vill byta. Klicka på ”Verkställ” för att spara din ändringar.


Jag vill byta mitt namn på mitt WiFi

 1   Klicka på ”Inställningar”.
 2   Klicka på ”WLAN”.
 3   Byt namn genom att skriva in ett nytt namn i fältet SSID. Klicka sedan på "Verkställ" för att spara.


Jag vill aktivera roaming på routern.

 1   Klicka på Inställningar.
 2   Klicka på Fjärranslutning.
 3   Markera ”Aktivera” bredvid texten dataroaming och tryck på "Verkställ" för att spara.

 

 


Det här ämnet är stängt för kommentarer