Besvarat

Utlandsroaming

  • 7 October 2018
  • 1 svar
  • 716 visningar

Hej! Jag åkte till Grekland (Rhodos) inatt och när jag kom fram fick jag i vanlig ordning SMS ”Välkommen till Grekland..” osv av er. Nu på
morgonen så har jag fårt ytterligare SMS och nu står det istället ”Välkommen till TURKIET”??? Och att det kommer kosta mig en massa surf och andra avgifter?! Jag vill kunna använda min telefon som vanligt då jag är i GREKLAND, inte Turkiet! Vad ska jag göra? Det har ju säkert redan hunnit dragits en massa då jag inte såg smset direkt..

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tristan 7 October 2018, 11:00

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Martina!

Då Rhodos geografiskt ligger oerhört nära det turkiska fastlandet är det inte alltför ovanligt att du istället för en grekisk operatör får kontakt med en turkisk och därmed också blir välkomnad till Turkiet.

För att förhindra att kostnader uppkommer kan du göra följande:
  • Gå in på Mitt3, gå till ditt abonnemang och scrolla ner till 3Svar samt där stänga av 3Svar i utlandet
  • Stänga av mobildatafunktionen i din mobil och bara aktivera den när du behöver tillgång till internet och inte har möjlighet att surfa via WiFi, då kan du själv kontrollera att du är uppkopplad mot rätt operatör innan du börjar surfa
Om du gör ovanstående och inte ringer/tar emot samtal eller skickar SMS utan att först kontrollera till vilken operatör du är uppkopplad kommer det inte att resultera i skyhöga avgifter.

De grekiska operatörer som 3 har roamingavtal med är:
  1. WIND
  2. Cosmote
  3. Vodafone
Jag rekommenderar någon av de första två då Vodafone även finns i Turkiet och dessutom inte stödjer 4G.

Om du gör en manuell nätsökning i din mobil och själv väljer att ansluta till WIND bör du inte få upp någon annan operatör ifall du tappar kontakten med just WIND, utan får då istället göra en ny manuell nätsökning för att välja Cosmote.

Hoppas att ovanstående hjälper dig och att du njuter av din vistelse på Rhodos.
Glöm inte bort att besöka hamnen för att beskåda hjortstatyerna, eller fjärilsdalen Petaloudes och om ni tröttnar på att bada i Medelhavets vatten finns en av europas största vattenparker lite utanför byn Faliraki.

P.s. Skippa turistfällan med att rida på åsna i Lindos och lägg hellre den tiden på Lindos Akropolis.

: )

Svara