Besvarat

WiFi-samtal fungerar inte trots diverse åtgärder [Samsung S9]

  • 24 August 2019
  • 5 svar
  • 1796 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer
Jag är ofta i Värmland i områden som inte har täckning i 97% av området vi är i, trots att det borde ha det enligt täckningskartan. I vilket fall som helst, vi har skaffat fiber, och tanken är att vi skall använda oss av WiFi-telefoni.

Pproblemet är att det fungerar 1 gång av 10. Allt är påslaget, men den vill ändå inte aktivera wifi-telefoni.

Vi har provat följande:
- starta om telefonen
- uppdaterat till senaste programvaran
- diverse tricks med att i olika orsningar slå på och av flyplansläge, wifi, wifi-samtal, starta om telefonen, stänga av telefonen, nollställa APN, flypöansläge, mem med WiFi påslaget, osv.

Jag tycker att informationen som finns på tre.ss inte du verkar för ordentlig felsökning.

Finns det något mer jag kan göra?
icon

Bäst svar av Jocke 26 August 2019, 09:39

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Har du testat att följa denna guide och där välja "WiFi prioriterat"?

För att WiFi-samtal ska fungera på en Android behöver den vara köpt i norden och vara uppdaterad. Jag gissar att du skaffat telefonen direkt från 3, stämmer det?
Telefonerna är köpta via tre.se, och vi har gjort som guiden säger.


Som sagt det fungerar enstaka gånger.

Notera att "inställningen" för wifi samtal i våra telefoner inte visar men än wifi samtal på/av.

Vet inte om det är våra telefoner, eller 3 abbonemanget, men har sett att det hos andra telfonibolag går att välja om samtal med Wifi skall vara peioriterade, osv.

Detta vore väldigt bra i vårt område...
Användarnivå 5
Emblem +10
@dlk

Såhär på rak arm är det väldigt svårt att svara på vad det skulle kunna bero på.
Det enda som krävs för att Wifi-samtal ska fungera är en kompatibel mobiltelefon samt ett abonnemang hos oss som stödjer 4G. Såklart ett Wifi-nätverk också.

Telefonerna ska vara så pass smarta nu för tiden att så fort täckningen är bristande och du är uppkopplad mot ett Wifi-nät ska samtalet gå över till ett Wifi-samtal istället.

Har du möjlighet att prova ditt SIM-kort i en annan kompatibel telefon så kan det vara värt. På så vis kan du se om det gör någon skillnad.

Du är alltid välkommen att kontakta teknisk support för att se över om allt är korrekt inställt på ditt abonnemang.
Hej igen,

Fick ingen hjälp av teknisk support, som inte visste mer än att "det borde fungera av sig självt" trots mina frågor om tips på routerinställningar, felsökning, mm. Fick intrycket av att supporten inte var intresserad av att hjälpa till att lösa problemet heller, bortom att kontrollera att inga inställningar på er sida, dvs operatörssidan, var konstiga.

Lyckades trots det lösa problemet på egen hand. Jag lästa på lite om hur WiFI-samtal egentligen fungerar och insåg att det skapas en IPSec-tunnel mellan telefonen och mobiloperatören där data för WiFI-samtalet skickas.

I min routers brandvägg har jag stängt av all trafik på portar som inte används. Några av dessa var portarna som krävs för IPSec.

När väl dessa var öppna fungerar WiFI-samtal med en gång.

Förhoppningsvis kan detta hjälpa andra i samma situation.

Länk till artikel: https://www.networkcomputing.com/networking/your-network-optimized-wifi-calling
Användarnivå 5
Emblem +10
@dlk

Beklagar att du inte fick den hjälp du kan förvänta dig av vår smartphonesupport.

Jag är dock väldigt glad att läsa att du lyckades reda ut vart felet låg och hur du enkelt kunde lösa det med inställningar i din router. Det här var mer än jag visste, så tack för att du delar med dig av lösningen. Det här kommer jag ta med mig.

Svara