Besvarat

5g kom o gick

  • 18 October 2022
  • 14 svar
  • 169 visningar

Användarnivå 1

Så häftigt att tre fixade 5g så tidigt här på landet!! När 4g kom var vi nästan sist ut men nu blev vi riktigt tidigt ute. Men plötsligt försvann det igen efter att ha haft det ett par veckor! Vad kan ha hänt? Ångrade sig nätteknikerna och monterade ner det igen? Började någon klaga av att ett gammal nät försämrades? 

icon

Bäst svar av Fredrik W 21 October 2022, 16:46

Visa original

14 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Utbyggnadstakten är större av 5G eftersom nu är det även stor påbackning av industrin. Jämfört med 4G så fanns inte intresset alls nästan.  Det som kan ha hänt kan säkert vara olika anledningar . Dom kan fintrimmat den med inställningar . Så den ska funka för många . En mast har även en kort räckvidd . Kan även vara att den är nere för stunden och kommer komma i bruk igen så småningom.

Vart i landet är detta på täckningskartans område ?

 

Mvh F

Användarnivå 1

Intressant med skillnaden mellan utbyggnad 5g och 4g. Kände inte till det.

Idag hoppade det igång igen efter 6 dagar! Området rör skogen mellan Lerum och Landvetter. ( går en ganska trafikerad väg däremellan) 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Trelerum 

 

Antar att det är härskogsvägen du syftar på ?

Så fall har du kanske fått någon mast nära dig , och inte kommit med i uppdateringen av täckningskartan ännu. För den uppdaterades senast : “ uppdaterad 28 september 2022” .

Som man ser på den teoretiska kartan , så har Aspenäs sidan störst möjlighet att utnyttja 5G för stunden.

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 

 






Jag fann dessa som dom senaste i Lerum . Jag vet tidigare i år , så orkade täckningen ungefär upp till tomteberget från centrum . Cirkus 1 km och sen kopplat över till 4G. Därefter har det nog kommit installation av 5G vid Arenan . Möjligtvis vid 2 omgångar. Samt uppdatering av 4G.

 

Lerum: 1st C-Band site 5G, även ny L2100, L2600  (25 Feb)

Lerums Arena: 1st C-band site 5G  (23 Sept)

Lerums Arena: 1st C-band site 5G  , (10 okt)

 

Mvh F

Användarnivå 1

Skrev en tråd tidigare om täckningskartan. Synd att den inte uppdateras oftare för här går ju folk in o jämför när dom ska byta eller skaffa abonnemang. På bilden du skickade stämmer inte täckningskartan. 5g täckning finns ner till slutet av sjön där det står häcken. Har dessutom varit så ganska länge innan 28 september då kartan uppdaterades. Så jag har upptäckt att 5g täckningen är mycket bättre än kartan visar!👍

Användarnivå 6
Emblem +40

Det är tur att täckningen täcker över förväntan i detta fallet iaf. Om det sträcker sig till Häckenvägen & nära inpå Stora Härsjön. Så känns det som det tillkommit flertalet “Master” för lyckas med den täckningen. Är ganska så mycket skog & möjligtvis en ökning av höjden.



Täckningskartan är som sagt en vägledande funktion.

Då det är så många faktorer som spelar in. Så att verklighetens täckning ,  jämfört med kartan kommer ha både bättre & sämre ytor. Och så är det för samtliga Operatörer världen runt.

Från beskrivningen vid Täckningskartan :


“Information om täckning är endast vägledande och det går aldrig att garantera täckning på enskilda platser. Täckning och hastighet för mobila tjänster kan variera beroende på en mängd olika saker, exempelvis på geografiska förhållanden som berg, dalar och skog. “

Jag har för mig att den uppdateras ganska så frekvent ändå , med några veckors mellanrum. Ca varannan vecka. Och sen beroende på om det är annat att göra för stunden , eller semestrar som fördröjer det ett tag.

 

Mvh F

Användarnivå 7
Emblem +36

Så häftigt att tre fixade 5g så tidigt här på landet!! När 4g kom var vi nästan sist ut men nu blev vi riktigt tidigt ute. Men plötsligt försvann det igen efter att ha haft det ett par veckor! Vad kan ha hänt? Ångrade sig nätteknikerna och monterade ner det igen? Började någon klaga av att ett gammal nät försämrades? 

Halloj @Trelerum!

Ja visst är det kul med 5G! Men vad märkligt att det försvunnit… 
Vart någonstans är detta? så kan jag försöka luska runt 😊

Användarnivå 7
Emblem +36

Förlåt, ser nu att ni svarat varandra här - jag var lite sen på att uppdatera tråden hehe. Jag återkommer 😊

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Har kollat lite och 5G blev faktiskt precis “klart” på lite fler platser i området.

Det är förmodligen därför täckningskartan inte är helt representativ (att det egentligen är något bättre än vad den visar) men också varför du upplevde att du fick in 5G men att du tappade det ett tag.

 

Den har varit uppe ett tag, men har inte markerats som “färdig” internt hos oss. Jag gissar på att det har gjorts diverse kalibreringar och förbättringar innan vi går helt “live” med den och därav har det varit avbrott.

 

(Exakt hur det går till när vi sätter upp en ny 5G lär nog @Fredrik W kunna svara på betydligt bättre än mig)

Användarnivå 4
Emblem +6

Utbyggnaden av nätet och uppgraderingarna av befintliga siter rullar på i snabb takt. Det är inte särskilt vanligt men i vissa fall gör vi uppgraderingar av siter som ännu inte hunnit få tillräcklig fiberkapacitet. Då testar vi att siten fungerar under en kort tid för att sedan låsa ner 5G i väntan på att fibern är levererad. Jag tror det är vad som hänt hos @Trelerum

Så, när vi fått fiber fram kommer vi tända 5G, markera siten som färdig och sen kommer den att synas på täckningskartan.

 

Användarnivå 1

Då vet jag hur de funkar och vad som hände. Var lite rädd att ni hade fått utrustningsbrist och flyttat basstationen dit den bättre behövdes. Men då var det ju inte så. Kul med dom här trådarna. Här får man ju svar på det mesta tekniska! 

En övrig fundering. Har tidigare jobbat på Ericsson och monterat ihop basstationer till 2g. Kände mig lite stolt över det då jag var en del av utbyggnaden, kändes det som iaf... 😉

5g är inte alls uppbyggt som 2,3 och 4g eller? All teknil ryms numera i det som syns på taket? 

Användarnivå 1

Aha! Men kommer svarstiden förändras när fiber är på plats eller är det mest hastigheten som förändras med fibern? 

Användarnivå 4
Emblem +6

Både svarstid och hastighet kommer att bli bättre med fiber till siten. 😀

Användarnivå 6
Emblem +40

@Fredrik W 😁

Vad är det för cirkus hypotetisk räckvidd på respektive band / teknik ? Oberoende av hinder & påverkan.

 

Fick fram vid en sökning på ca 1.6 - 5 kilometers) för en 5G mast. 

Och dom lägre banden en bra bit till.

 

Mvh F

Användarnivå 6
Emblem +40

Då vet jag hur de funkar och vad som hände. Var lite rädd att ni hade fått utrustningsbrist och flyttat basstationen dit den bättre behövdes. Men då var det ju inte så. Kul med dom här trådarna. Här får man ju svar på det mesta tekniska! 

En övrig fundering. Har tidigare jobbat på Ericsson och monterat ihop basstationer till 2g. Kände mig lite stolt över det då jag var en del av utbyggnaden, kändes det som iaf... 😉

5g är inte alls uppbyggt som 2,3 och 4g eller? All teknil ryms numera i det som syns på taket? 

 

Hehe fräckt ! Antar det va mycket utrustning till Telia på den tiden . Och kanske nokia och nu allt va alla hette som va verksamma då.

“3” var iaf aldrig på det med 2G , utan gick på 3G direkt vid skapandet 2003 i Sverige och erbjöd telefoner ifrån japanska nec . Om inte jag har fel information så att säga. 😎

Svara