Skip to main content
Svar

Bara 3G täckning på ett bredbandsabonnemang

  • March 26, 2018
  • 5 svar
  • 652 visningar

Hej !

Jag har ett 3bredband som används i en router i en sommarstuga, men får bara en 3G koppling ( WCDMA) och med lite taskiga hastigheter typ 2-4 Mb. Kör jag på en konkurrent och har deras simkort i samma utrustning så får jag en 4g koppling och typ 20-40 Mb/s.

Kan det vara en begränsing på mitt simkort ?

Eller är det helt enkelt täckningen ? Kan ni göra något i så fall..?

/Anders

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till bredband

Bäst svar av Johnny

Hej @Anders,

Om det är så att du har ett äldre bredbandsabonnemang med några år på nacken så kan det vara så att den saknar stöd för 4G. Jag rekommenderar att du kommer i kontakt med vår kundservice så att vi kan se över hur det ser ut för dig.

5 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • March 26, 2018
Hej !

Jag har ett 3bredband som används i en router i en sommarstuga, men får bara en 3G koppling ( WCDMA) och med lite taskiga hastigheter typ 2-4 Mb. Kör jag på en konkurrent och har deras simkort i samma utrustning så får jag en 4g koppling och typ 20-40 Mb/s.

Kan det vara en begränsing på mitt simkort ?

Eller är det helt enkelt täckningen ? Kan ni göra något i så fall..?

/Anders

Hej!

Det låter mest som att 3 endast har 3G-täckning på den aktuella platsen.

Om du kollar på täckningskartan, hur ser det ut med täckningen då?
https://www.tre.se/privat/kundservice/tackning/tackningskarta/

Ska det finnas både 3G och 4G eller endast 3G? Du väljer nät under där du söker upp adress för att se täckningen. Som standard visas sammanlagda täckningen av 3G och 4G, vilket är lite missvisande i ditt fall 🙂

  • Trådskapare
  • Nykomling
  • March 27, 2018
Hej !

Jodå, varit där och kollat och borde ha 4g täckning, men å andra sidan är ju kartorna grova och med en del variationer som inte syns. Routern säger 75% signalstyrka på 3G, men det är väl inte värt så mycket..

Men bara inse fakta och ev byta. Och hitta ngn som har en publik IP utan brandväggar och portfiltrering...

Tack i alla fall

/Anders

Mackan
3Medarbetare
  • 3Medarbetare
  • April 10, 2018
Hejsan!

Såg att du inte verkar få någon 4G på ditt bredband, har du dubbelkollat så att det är ett 4G abonnemang du har hos 3 för de kanske ligger någon spärr eller så där?

Må väl!

//

Marcus

  • Trådskapare
  • Nykomling
  • April 14, 2018
Hej !

ja, det var väl kanske en av anledningarna till jag skrev här...Finns det sådana spärrar fortfarande...?

/A

Johnny
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Pensionerad Moderator
  • Svar
  • April 23, 2018
Hej @Anders,

Om det är så att du har ett äldre bredbandsabonnemang med några år på nacken så kan det vara så att den saknar stöd för 4G. Jag rekommenderar att du kommer i kontakt med vår kundservice så att vi kan se över hur det ser ut för dig.