Besvarat

Dåligt breedband

  • 29 March 2023
  • 15 svar
  • 190 visningar

Hej!

Efter att ha fungerat utomordentligt sedan start fungerar plötsligt inte vårt mobila bredband tillfredsställande, 

hastigheten har gått ner till nästan noll

 

icon

Bäst svar av frodrik91 2 April 2023, 18:42

Visa original

15 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @Tjernhus 

Tråkigt att du upplever problem med ditt mobila internet. Vilket område är det du upplever problem i ?

Vad har du haft för hastigheter tidigare ?

/F

Jag bor i Kämpinge, Höllviken ca 3 mil söder om Malmö.

 

Jag har haft hastigheter på 140 -170 Mbps nästan konstant sedan jag skaffade det mobila bredbandet.

Nu har det utan att något särskilt hänt gått ner til max 6.8 Mbps-

Vad kan man göra?

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Låter som en stor skillnad i hastighet. Om det inte blivit bättre inom kort.

Så kontakta 3 Kundservice . Så dom får till sig informationen om att det skett en stor förändring & kan utreda det vidare vad som orsaken kan vara , samt lösningen.

Här har du deras kontaktuppgifter.

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

Tack för svar!

Idag ligger hastigheten högre än någonsin

Enligt bredbandskollen

NEDLADDNING 425,34 Mbit/s

UPPLADDNING 10,36 Mbit/s

SVARSTID20,69 ms

 

/K

Användarnivå 6
Emblem +40

Spännande ! Känns som det varit en utbyggnad med 5G / 5G + i ditt område möjligtvis . Om det är på telefon med 5G eller 5G router du får dom hastigheterna . 
 

/ F 

Det lär inte vara utbyggnad av 5G/5G+ i vårt område.

Det är både med 5G router och 5G telefon som jag får dessa värden, både på Bredbandskollen och Speedtest!

 

/K

Användarnivå 6
Emblem +40

Det bör du kunna se på din mobil i översta hörnet om det visar 4G eller 5G när du inte är kopplad på Wi-Fi. Likväl i Zyxel appen för routern. Med dom hastigheterna så bör det inte vara 4G 😉

Det är inte så långt ifrån befintliga utbyggnad i Malmö för det. Så vem vet. Lär synas så småningom när kartan uppdateras eller nätnytt tråden uppdateras. Håll utkik vettja !

Här kan man följa “Utbyggnaden “ i nätet .” Aktivera Notiser “ , så förhoppningsvis dyker din ort upp så småningom.

https://community.tre.se/product-updates?

 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 

/F

Jag har 4G enligt täckningskartan

siffrorna stämmer

 

/K

Användarnivå 6
Emblem +40

Kartan är senast uppdaterad 13 Mars 😉 Så den kan ha förändrats sen dess. Är så fall på dina enheter du ser 5G symbolen om du har fått tillgång till sådan teknik.

/F

Så här ser det ut
/K

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Tjernhus I ditt område har det funnits planerad utbyggnad av både 5G och 5G+, det är troligtvis denna som har satts igång. När arbetet utfördes så behövdes någon site säkert stängas ner ett tag, varför du upplevde försämrad hastighet en period. Nu när detta är igång igen så finns det även 5G+ där du befinner dig.

 

4G kan leverera hastigheter likt de du får - men det är ovanligt och kräver väldigt goda förhållanden. Du har alltså med största sannolikhet fått 5G eller 5G+. 

Idag inget nät alls. kör nu på min iPhone!

Användarnivå 6
Emblem +40

Ajdå :/ Är nätet nere helt och hållet , eller kommer det från och till ? .

Har det fungerat bra sen du fick dom “högre hastigheterna “ för 3 dagar sedan ? 

Antar du har en annan Operatör på din iPhone eftersom du kör ifrån den för stunden . 

Om det inte blivit bättre & stabilare inom kort , så är det bra att framföra detta till kundservice. Så det blir känt och dom därefter kan gå vidare med ärendet till rätt avdelning för en lösning . 

 

/F 

 

Hej igen! 

Hastigheterna är tillbaka på de högre nivåerna.

Ja, jag har vimla (telenor) på min iPhone.

 NEDLADDNING161,51 Mbit/s

 UPPLADDNING20,26 Mbit/s

 SVARSTID28.12 ms

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej 😉 Hoppas det kan hålla sig stabilare här nu framöver då ! .

Annars så är det bra att framföra det till kundservice.

/F

Svara