Skip to main content
Svar

Hastighet på bredband 1000

• October 17, 2025
  • 8 svar
  • 80 visningar

Jag bytte till Bredband 1000 för att få upp hastigheten men tycker inte att detta är bra. Vad kan jag förvänta mig?

Bäst svar av Pettersson

@Jackie Hej,

när det gäller mobilnät så varierar hastigheten baserat på var du befinner dig och hur många som använder nätet på platsen. Vilken hårdvara (router/modem) är det du använder till ditt bredband? Har du testat att placera routern på en annan plats för att se om hastigheten blir bättre?

8 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • Svar
  • October 17, 2025

@Jackie Hej,

när det gäller mobilnät så varierar hastigheten baserat på var du befinner dig och hur många som använder nätet på platsen. Vilken hårdvara (router/modem) är det du använder till ditt bredband? Har du testat att placera routern på en annan plats för att se om hastigheten blir bättre?

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Jag bytte till Bredband 1000 för att få upp hastigheten men tycker inte att detta är bra. Vad kan jag förvänta mig?

@Jackie Hej,

Om du har täckning i ditt område som stödjer 5g+ så är den teoretiska hastigheten mellan 200-600 Mbit nerladdning under optimala förhållanden. 

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 17, 2025

Jag har testat att byta plats och har ett Huawei modem. Känns som ganska kass hastighet om den teoretiska är så hög.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 17, 2025

@Jackie Vilken modell av Huawei-modem har du? Det brukar stå på baksidan och bara något som Huawei B525-232a eller liknande. Är den inköpt hos någon annan operatör?

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 17, 2025

@Pettersson Det står B535 - 232 och jag har fått den av Tre.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 17, 2025

@Jackie Tack! Det är en modell av 4G-router du har. “Max 1000”-abonnemanget är ett 5G-abonnemang och den teoretiska maxhastigheten gäller vid användning av 5G+-nätet. Abonnemanget har stöd för 4G också men för maximal hastighet behöver du befinna dig i ett område med 5G+-täckning (täckningskarta) och ha hårdvara som har stöd för 5G:

4G-nätet kan inte leverera lika höga hastigheter. Har inte full koll på maxhastighet i 4G-nätet men normalhastighet är upp till 80Mbit/s med nyare hårdvara.

Mitt bästa tips för högre hastighet är att du först kikar på täckningksartan för att se vad som finns för täckning hos dig, samt sedan byta till en 5G-router. 

• Trådskapare
  • Rookie
  • October 20, 2025

@Pettersson Det var det jag misstänkte, att det var nått med modemet. Jag har god hastighet för 5G+ (undrar vad just plus står för?) och mycket god för 5G och 4G. Det betyder att jag behöver byta modem. Gissar att det inte går med vilket som helst utan jag måste köpa det av Tre? Eller har du tips på något som skulle kunna passa?

Tack för värdefull information!

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 20, 2025

@Jackie För surf finns idag 4G, 5G och 5G+. Det är framförallt maxhastigheten som varierar - det är 5G+ som kan ge de allra högsta hastigheterna, upp till 1000Mbit/s - i normalfall ligger det mellan 200-600Mbps, jämfört med “5G” som har en normalhastighet på 10-100Mbps. 

Generellt skulle jag säga att det bör vara bäst att köpa routern från Tre - då är den testad att fungera fint med nätet. Om du har ett bredbandsabonnemang betalar du inget för routern om du delbetalar routern. Har du 3Bredband Max 1000 och en Zyxel-router på delbetalning i 36 månader kostar routern 70kr/månad, du får även en rabatt på 70kr/månad på abonnemanget så länge du har delbetalning och abonnemang kvar. Det är ingen bindningstid, du kan alltså köpa ut routern när du än vill - men då försvinner rabatten. 

Du kan välja mellan två olika routrar - en inomhusrouter eller en utomhusrouter. Generellt sett ger utomhusroutern bäst hastigheter eftersom en del monteras utomhus, antingen på ett fönster, balkongräcke eller liknande. En inomhusrouter är dock mer flexibel eftersom du enklare kan ta med dig den. 

De flesta 5G-routrar som säljs bör fungera men det kan variera något. De behöver ha stöd för följande frekvenser:
5G: 2100 MHz, 3500MHz - det kan ibland visas som n1 och n78.
4G: 800 MHz, 2100MHz, 2600MHz (FDD) och gärna 2600MHz (TDD) - ibland visas detta som b1, b7, b20 och b38