Besvarat

Logga in direkt till NR7103 utomhusrouter

  • 10 June 2024
  • 3 svar
  • 60 visningar

Användarnamn och lösenord som står på router fungerar inte. Prövade att återställa den, men fortfarande fel inlogg.

Jag vill alltså koppla upp mig direkt till NR7103, inte till EX3301-T0 inomhusroutern.

icon

Bäst svar av Andreas777 11 June 2024, 11:51

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej,

 

Använder du appen eller går du direkt in via hemsidan?

För att kunna logga in på gränsnittet direkt på NR7103, så rekommenderar jag att EX3301-T0 kopplas bort helt för tillfället, samt att du gör en fabriksåterställning på NR7103 och säkerställer att endast enheten som du försöker logga in ifrån, ansluter sig till NR7103.

 

NR7103 har förinställt “dynamic IP-passthrough” vilket kan ställa till det när man vill komma in på gränsnittet på den. Det innebär att den egentligen bara ska ge internet till den första enheten som kopplar upp emot den (för att göra det enklare för en slutanvändare att komma igång med routern, så att man inte ska behöva ställa in en massa inställningar manuellt).

 

Viktigt att känna till är att möjligheten att kunna logga in på NR7103 är inte standard ifrån Zyxel. Standard ifrån Zyxel är att det endast ska gå under den första timmen routern kopplas upp, därefter ska det inte längre gå att logga in på den. Eftersom vi inte tror på att låsa ut våra kunder (eftersom om man kommar så långt att man vill logga in på routern, så har man ganska bra koll på vad det är man håller på med), så har vi kravställt att det alltid ska gå att logga in på NR7103. Men det innebär också att det kan eventuellt vara lite bökigt, eftersom det egentligen inte är tänkt att det ska gå. 😊

Ja, jag vet om att man måste koppla upp sig direkt till routern Zyxel_0B61 för att komma till rätt inlogg och att den slås av när man får uppkoppling mot inomhusroutern (EX3301-T0).

Jag hittade manualen till NR7103. Insåg att man behöver hålla in reset-knappen i minst 5 sekunder för att återställa den. Om man trycker i under 5 sekunder så startar den bara om. 

Efter det så funkade fabrikslösenordet. När man loggar in så får man en prompt för att skapa nytt lösenord, hade glömt bort det.

Har skrivit ner det lösenordet nu 😅

P.S Jag såg en annan tråd om routern och där tipsade dets om att man kan komma åt inlogg till NR7103 även efter anslutning till EX3301 genom att lägga till +1 siffra på slutet av sitt publika IP (WAN).

Exempel: om IP = 1.1.1.1 (+1) = 1.1.1.2 för att komma till NR7103.

 

Dock tråkigt att SSH-anslutning inte verkar fungera på NR7103, vill komma åt IPTABLES-funktionalitet så att jag kan ställa in PREROUTING-kommandon. Web-gui:n är väldigt krånglig och jag hittar inte något sätt att ställa in NAT redirects som går att göra med IPTABLES på varken NR7103 eller EX3301.

Går att ansluta via SSH till EX3301, men IPTABLES är ej tillgängligt som kommando.

Användarnivå 7
Emblem +36

Skönt att det löst sig @Andreas777! Och tack för att du återkom med hur du löste det! Det hjälper andra användare med samma problem framöver! 🙌  

Svara