Besvarat

Nät uppdatering på landsbygden i Jämtland?

  • 7 March 2022
  • 1 svar
  • 86 visningar

Hej! 

Har haft ert Mobila Bredband ett tag nu och är relativt nöjd med det hela, har dock sett och hört ifrån olika ställen att ni har haft planer på att avveckla ert 3G "Nät".

Har ett gäng bekanta i närområdet som kör på samma sorts Mobila-bredband som mig, och vi får tyvärr ingen signal alls med 4G igång.

 

Hur blir det då för oss som inte har någon sorts 4G-täckning alls där vi bor? :/ 

 

Följer eran tråd om mast-uppdateringar varje vecka i hopp om att se något planerat i området jag bor men ser inte ljust ut :(

 

Har ni något planerat en bit framöver eller tänkt ut något annat för oss på landsbygden utan möjlighet till Fiber? :(

 

Mvh Skogsnissen

icon

Bäst svar av Pettersson 8 March 2022, 15:42

Visa original

1 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@SkogsNissen Hej,

 

som Tre har kommunicerat hittills så kommer 3G-nätet på 2100MHz att stängas ner. Tre har utöver detta ett 3G-nät på 900MHz. Detta ska de behålla. 

De skriver följande på sin hemsida:

Hur sker stängningen och när påverkas jag som kund?

Utfasningen av vårt äldsta 3G-nät sker successivt från och med hösten 2021 och planeras att vara klar i slutet 2025. För att minska påverkan och säkra en smidig övergång för alla våra kunder stänger vi ned ett begränsat antal 3G-nätbasstationer åt gången. Vi kommer inte att stänga ner basstationer innan ersättningstäckningen med 4G och 3G på 900 Mhz är minst lika bra.

 

Utifrån detta vågar jag anta att täckningen inte kommer att minska, utan att den kommer vara minst lika bra som idag - fast utan 3G på 2100MHz. Det kommer då istället att finnas 3G på 900MHz och 4G på de platser som påverkas. 

Du (och dina bekanta) ska alltså kunna vara lugna ☺️

Svara