Skip to main content
Rookie
September 25, 2022
Fråga

NR5103 dålig prestanda

• September 25, 2022
  • 66 svar
  • 9931 visningar

Testkört NR5103e in i minsta detalj.

Kort summering vad tre behöver göra för att få nyttjat hårdvara till sin rätt i denna router är att kontakta Zyxel's Project Representative och be om ny mjukvara för 4x4 CA för 4G ej 5G. 

Förklaring.

Routern hårdvara är utmärkt.

Anledning att den underpresterar (manual har jag fått från zyxel) den klarar inte av 4x4 mimo på 4G banden med CA. Detta skall den göra enligt manual men det fungerar ej.

de externa portarna är enbart för 5G för att utesluta  problemet med interna antenner har jag genom att koppla bort de interna samt istället anslutit 4 st RF U.FL IPEX IPX till Sma kopplade på x2 st Xpol-5g v2. Då går 4/5G att köra med samtliga frekvenser på samma antennpar.

Carrier aggregation fungerade inte det gör att 5G NSA som samtliga svenska operatörer kör underpresterar och kan upplevas som instabilt om inte pci lock eller band sätts manuellt.

Prestanda tres nät där jag bor:

5103 4/5G NSA ca: 500-600Mbit samma antenner

H112-372 (mod) 4/5G NSA ca: 750-850Mbit samma antenner

M5 (mod) 4/5G NSA  ca: 700-750 samma antenner

So please kontakta zyxel be dem fixa ca till vad de säger att den skall klara via 4G div 4x4 ca. Då kommer denna router vara bland det bästa på marknaden ivf som 4/5G modem.

66 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 26, 2022

Hej,

Mjukvaran som vi har på Zyxel routern ska ha stöd för 4x4 mimo. Det som även spelar in är vilka förutsättningar man har och hur mjukvaran i routern hanterar det.

Vi har stöd för 4x4 Mimo på 4G på Band 1 och Band 38. Routern i sig måste utöver att ha en bra signalstyrka även få in en bra signalkvalitét för att kunna nyttja 4x4 mimo. Sedan är det olika algoritmer som i routern som ska avgöra i samspel med nätet om 4x4 mimo ska triggas, men även också om “behovet” anses finnas i routern. Det skulle kunna vara så att dom andra routrarna du testat med använder en helt annan algoritm.

En fråga som jag fick ifrån en av våra tekniker är hur du lyckas se om routern nyttjar 4x4 mimo? Det är tidskrävande att ifrån vårt håll att få fram den informationen, så om du sitter på något smidigt sätt man kan få fram det direkt på routern så är ju det betydligt bättre!

Vi dubbelkollar såklart! Så återkommer till dig när jag har fått svar. 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
DameliTrådskapare
Rookie
September 26, 2022

Äntligen någon som kan.

Kort svar: Då är det ju inte så konstigt band 38 finns inte här enbart 800 (B20); 2100 (B1); 2600 B7, 3500 N78. Det förklara skillnaden mot H112-372 samt Netgear M5  då finns alltså ingen 4x4 med B7 via N5103e? Det är just hastigheten via 4G som saknas vid NSA 5G

Då blir motfrågan kan vi få 4x4 mimo även på övriga band tre levererar via N5103e

Övrigt inte nödvändigt att läsa (för att det är intressant)

Nej det finns inte vad jag vet än något lätt sätt till Zyxel finns dock till Huawei. Min lördag gick åt (vilket var riktigt kul) att mata igenom band för band med x4 antennkablarna från taket (går till x2 xpol med 60cm mellanrum med antennerna vinklade 25grader var med 2xLMR400 kabel samt 2xLMR195).

• Dessa ger isch med b1,b7,b20, n78, med en H112-372 (var bättre med zyxeln) enligt nedan.
  • 4G SINR 30, RSRP 65, RSRQ 4, RSSI 50 
  • 5G 80MHz, SINR 30, RSRQ 9, RSRP 90

Olika ordning på antennkablarna och därefter nästa variant band+band till dess att jag matat igenom alla varianter på de nät som finns här: 800 (B20); 2100 (B1); 2600 B7, 3500 N78 så nära det gick utfördes samma test med min H112-372 (då den är snarlik men sämre hårdvara) på de interna och externa porterna. För att ge rättvisa resultat så bryggades samtliga routrar och ansluts till en ORBI850 för att få statisk och en graf med skillnader på prestanda (N5103e har 2,5Gbit portar så borde varit ett duktigt övertag för zyxel med denna konfig). Som väntat fick routern bäst resultat med enbart 2100 B1 + 2600 B7 + 3500 N78 (800 är överbelastat eller går via annan mast). Verifierade att allt var anslutet via samma mast från båda routrarna M5 användes som referensvärden. 

Till sist efter samtliga test kontakta jag även router-mod som alltid har bra svar. Fick bekräftat av dem att deras kunder inte heller lyckats få CA på 4G vilket gör att routerns nedladdnings-hastigheter är sämre än zyxels konkurrenter. Dock är upload riktigt bra där slår den H112-372 med 50Mbit och snittade runt 120Mbit.

H112-372 mod.

Zyxel N5103e test med externa antenner på de interna antenn-portarna stöder fler band än de externa TS9 portarna (brukar vara så från de flesta leverantörer). 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 27, 2022

Riktigt spännande! Riktigt kul att du har grävt så djupt i det hela!

Det är enbart nätet som har stöd för B1, B7 och B38 med 4x4 mimo. 

B7 4x4 stöds dock enbart på vissa platser, det håller på att uppgraderas för att fler platser ska ha tillgång till det. Har inte platsen stöd för B7 4x4 så ska det falla tillbaka på B7 2x2 istället.

NR5103E har stöd för fler 4x4 än vad vårt nät har.

Routern i sig meddelar nätet vilka olika kombinationer m.m den klarar av/har stöd för. Sedan så gör nätet i samspel med routern en bedömning baserat på olika algoritmer vad som är bäst för just den routern, under just dom förutsättningarna den har.

Hur den bedömningen görs verkar tydligt skilja sig gentemot dom olika routrarna du testat. Vet du vilken specifik kombination det är du försöker få in?/har fått in med Netgearen/Huaweien?

B1(4x4),B7(4x4),B20(2x2), N78(4x4) kombinationen  ska stödjas av både NR5103E och nätet med Downlink.

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
DameliTrådskapare
Rookie
September 27, 2022

Tjena,

Kort svar idag (intensiv dag)

Jag gjorde testerna med B1 + B7 + N78 med och utan mastlåsning.

Det finns ett scenario till som jag inte provat med Zyxel men som sedan länge bekräftades med H112-372 det är att köra på 2x2 med antennkablar, kontrollera hastighet köra nästa portar med 2x2 sedan 4x4 det visar tydligt om bandbredd ökar i relation till fler antenner (viss variation är det förstås alltid)

Så när tid finns, skall det göras (tror jag testade av det men huvet är trött ikväll). Om bandbredden är densamma med 2x2 mimo port 1-2 samt port 3-4 och genom att ansluta 4x4 om värdena är hyfsat nära så borde vi kunna påstå att ca verkligen saknas för download via b1 + b7

H112-372 olika mimo varianter finns här (halvskum länk): https://r-spectrum.com.au/sites/default/files/2020-06/huawei-5g-cpe-pro-h112-372-datasheet.pdf

sida 18 och nedåt, har dock inte lyckats hitta någon till NR5103e.

Testar när tid finns, samt meddelar vilken firmware Zyxel burken kör. 

Tack till fin hjälp.

Aspirant
September 29, 2022

Bra att jag kom in på eran konversation, jag har en undran om jag kan använda två rundstrålande till denna burk 5103e och om det går hur koppla på antennplintens 4 uttag, ni slänger er med en massa siffror och ord som jag inte hajjar, vore kul om ni kunde förklara vad 4x4 menas, jag har en riktantenn som jag använder till en öppen telia router då jag kör på mitt 3 abonnemang, för att jag inte hajjade 5103e uttag. Tack på förhand

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 29, 2022

Hej @Catt 

Med rundstrålande, menar du då som en 360 antenn? (frågan dyker inte upp så ofta, så vill bara säkerställa att jag förstår rätt). Och att du ska ha två sånna kopplade till routern samtidigt?

4x4 mimo går enklast att förklara med denna bild (tagen ifrån en mycket äldre tråd för, men principen är fortfarande densamma):

NR5103e har så kallad MIMO som innehåller hela fyra antenner och kan på så sätt öka hastigheterna med upp så mycket som fyra gånger.

Skulle du jämföra det med antalet körfält på en väg har MIMO möjligheten att hantera fyra gånger så mycket trafik än vanlig LTE. Vilket i praktiken betyder att det går att ladda ned- eller upp mycket fortare.

Aspirant
September 29, 2022

Jag har varit på Zyxels sidan och hittar ingen 5103e utan bara 5101, men en förklaring var att sätta två antenner ca 3 meter från varandra, men bilden visar bara två uttag på den burken, så då undrar jag om det funkar med två 360 antenner och hur tar jag ut dom från dom fyra ts9 kontakterna, hoppas jag förklarar mig nog

Aspirant
September 29, 2022

ett tillägg jag använder en 4g lte riktantenn 48 dbi mimo till min router huawei e5186

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
September 29, 2022

@Catt  bara så jag förstår rätt.

Du vill använda 2st 360 antenner till NR5103e, där ena antennen använder två av uttagen och den andra antennen använder dom andra två uttagen? Och om det behövs kopplas på något speciellt sätt?

Om så är fallet, så kan jag skicka frågan vidare till vår kontakt på Zyxel.

Skulle då behöva veta exakt vilka antenner det skulle gälla, samt längd på kablarna som skulle användas. 😊

Jag personligen ser inte på rak arm varför det inte skulle funka, men vill vara helt säker.

Aspirant
September 29, 2022

Jag kanske är lite (dum) dåligt insatt i olika antenner, men en mimo har väl två kablar och en 360 rundstrålande bara en kabel, rätta mig om jag har fel, så vilka uttag kopplar jag dom två antennerna då jag utgår från att man kopplar mimo i par.