Fråga

NR5103 dålig prestanda

  • 25 September 2022
  • 65 svar
  • 1848 visningar


Visa första inlägg

65 svar

Tack för svar! 

Största anledningen till att jag funderade på om modemet hade någon ny uppdatering är att den tappar internet helt ungefär 1-2 gånger per dag, tar ca 15 min så kommer det tillbaka. Alternativt att man startar om modemet. Har bra täckning osv så är inte det felet. 

Användarnivå 5
Emblem +2

@Hallonskalle  senaste uppdateringen gick ut den 26/10, känner du igen att det har uppstått kring det datumet?

 

Jag skulle tipsa dig om att testa flippa på “brytaren” på baksidan av routern mellan “INT” och “EXT” för att säkerställa att den inte har hoppat över till “fel läge” av sig självt (den ska ligga på INT om du inte har en extern antenn kopplad till den).

Skulle också rekommendera dig att testa flytta på routern till en annan plats. Trots att du har bra täckning, så kan det vara så att routern “hoppar” mellan olika master, vilket kan generera en kort period där uppkopplingen tappas.

Om inget av dom tipsen fungerar, hör av dig till vår bredbandssupport, så hjälper dom dig vidare med vad felet skulle kunna bero på. 😊 

@Hallonskalle  senaste uppdateringen gick ut den 26/10, känner du igen att det har uppstått kring det datumet?

 

Jag skulle tipsa dig om att testa flippa på “brytaren” på baksidan av routern mellan “INT” och “EXT” för att säkerställa att den inte har hoppat över till “fel läge” av sig självt (den ska ligga på INT om du inte har en extern antenn kopplad till den).

Skulle också rekommendera dig att testa flytta på routern till en annan plats. Trots att du har bra täckning, så kan det vara så att routern “hoppar” mellan olika master, vilket kan generera en kort period där uppkopplingen tappas.

Om inget av dom tipsen fungerar, hör av dig till vår bredbandssupport, så hjälper dom dig vidare med vad felet skulle kunna bero på. 😊 

Yes det stämmer, jag började använda detta modemet den 14:e September, funkade alldeles toppen i ungefär 4-5 veckor sen kom det. Så är väl formodligen denna uppdateringen som ställt till det då? 
Ska testa flippa switchen med, har testat flytta runt innan men har den på bästa stället just nu om man läser ut Signalstyrkorna inne på inställningssidan.

Går det backa firmware till föregående eller är det en ny på G?

Användarnivå 5
Emblem +2

@Hallonskalle  senaste uppdateringen gick ut den 26/10, känner du igen att det har uppstått kring det datumet?

 

Jag skulle tipsa dig om att testa flippa på “brytaren” på baksidan av routern mellan “INT” och “EXT” för att säkerställa att den inte har hoppat över till “fel läge” av sig självt (den ska ligga på INT om du inte har en extern antenn kopplad till den).

Skulle också rekommendera dig att testa flytta på routern till en annan plats. Trots att du har bra täckning, så kan det vara så att routern “hoppar” mellan olika master, vilket kan generera en kort period där uppkopplingen tappas.

Om inget av dom tipsen fungerar, hör av dig till vår bredbandssupport, så hjälper dom dig vidare med vad felet skulle kunna bero på. 😊 

Yes det stämmer, jag började använda detta modemet den 14:e September, funkade alldeles toppen i ungefär 4-5 veckor sen kom det. Så är väl formodligen denna uppdateringen som ställt till det då? 
Ska testa flippa switchen med, har testat flytta runt innan men har den på bästa stället just nu om man läser ut Signalstyrkorna inne på inställningssidan.

Går det backa firmware till föregående eller är det en ny på G?

Det är inte omöjligt att det har med det att göra, men väldigt osannolikt.

 

Den enda mjukvaran som jag har tillhands just nu är en mycket äldre mjukvara. Den kan jag dessvärre inte dela eftersom Zyxel gjorde en förändring i hur LED lamporna styrs, där det var extremt viktigt att dom ligger på minst X mjukvara. Får man än mjukvara ännu längre tillbaka så finns risken att LED panelen går sönder och eventuellt andra okända saker sker.

 

Vi håller just nu internt på att testa nästa mjukvara. Kan försöka få till så att vi testar klart den ASAP innan jultider så att vi hinner att få ut den i December. Det kommer nog ta någon vecka dock innan vi är där.

När vi har gett tummen upp på mjukvaran så kan jag hojta till, och försöka se till så att du får den först (så att du inte behöver vänta inom dom “riktlinjerna” vi har satt upp). 😊

 

Testa också att kontakta vår bredbandssupport, det är mer sannolikt att det har något med vilka master routern nyttjar eller något som “ställer till det” där. 😊

@Hallonskalle  senaste uppdateringen gick ut den 26/10, känner du igen att det har uppstått kring det datumet?

 

Jag skulle tipsa dig om att testa flippa på “brytaren” på baksidan av routern mellan “INT” och “EXT” för att säkerställa att den inte har hoppat över till “fel läge” av sig självt (den ska ligga på INT om du inte har en extern antenn kopplad till den).

Skulle också rekommendera dig att testa flytta på routern till en annan plats. Trots att du har bra täckning, så kan det vara så att routern “hoppar” mellan olika master, vilket kan generera en kort period där uppkopplingen tappas.

Om inget av dom tipsen fungerar, hör av dig till vår bredbandssupport, så hjälper dom dig vidare med vad felet skulle kunna bero på. 😊 

Yes det stämmer, jag började använda detta modemet den 14:e September, funkade alldeles toppen i ungefär 4-5 veckor sen kom det. Så är väl formodligen denna uppdateringen som ställt till det då? 
Ska testa flippa switchen med, har testat flytta runt innan men har den på bästa stället just nu om man läser ut Signalstyrkorna inne på inställningssidan.

Går det backa firmware till föregående eller är det en ny på G?

Det är inte omöjligt att det har med det att göra, men väldigt osannolikt.

 

Den enda mjukvaran som jag har tillhands just nu är en mycket äldre mjukvara. Den kan jag dessvärre inte dela eftersom Zyxel gjorde en förändring i hur LED lamporna styrs, där det var extremt viktigt att dom ligger på minst X mjukvara. Får man än mjukvara ännu längre tillbaka så finns risken att LED panelen går sönder och eventuellt andra okända saker sker.

 

Vi håller just nu internt på att testa nästa mjukvara. Kan försöka få till så att vi testar klart den ASAP innan jultider så att vi hinner att få ut den i December. Det kommer nog ta någon vecka dock innan vi är där.

När vi har gett tummen upp på mjukvaran så kan jag hojta till, och försöka se till så att du får den först (så att du inte behöver vänta inom dom “riktlinjerna” vi har satt upp). 😊

 

Testa också att kontakta vår bredbandssupport, det är mer sannolikt att det har något med vilka master routern nyttjar eller något som “ställer till det” där. 😊

Okej jag förstår!
Ja men det hade varit kanon att få testa den mjukvaran, blir det ingen bättring efter den så kontaktar jag supporten där. Stort tack! :)

Tjena! Hur ligger det till med updates? =)

Användarnivå 6
Emblem +9

Har du fortfarande problem med stabiliteten eller ? 
@Hallonskalle 
Denna är senaste firmware iaf : 

 

 

Har du fortfarande problem med stabiliteten eller ? 
@Hallonskalle 
Denna är senaste firmware iaf : 

 

 

Yes är den versionen jag har. 

Internet/modemet bryts helt så antingen får man vänta 10-15min så funkar det eller så får jag göra en omstart. Inga problem med att komma in i routern när detta händer. Modemet går ej logga in på när det väl händer dock. 

Användarnivå 5
Emblem +2

Dessvärre har det dykt upp lite förseningar så den har ännu inte kommit iväg än.. 😕

Jag kan med säkerhet säga att det inte blir i år, eftersom semestertiderna är här nu så det blir inte förrän efter dom.. Har fått release notes nu dock, och det verkar som att uppdateringen bara för med sig fixar för kosmetiska buggar som kan uppstå i gränssnittet.. 

Kan du testa att ställa in din router på “endast 4G”? Det var någon här om dagen som hade liknande problem, där det upphörde när man stängde av 5G. I det fallet så bytte vi självklart ut routern och det ska ha fungerat bra efter det!

Dessvärre har det dykt upp lite förseningar så den har ännu inte kommit iväg än.. 😕

Jag kan med säkerhet säga att det inte blir i år, eftersom semestertiderna är här nu så det blir inte förrän efter dom.. Har fått release notes nu dock, och det verkar som att uppdateringen bara för med sig fixar för kosmetiska buggar som kan uppstå i gränssnittet.. 

Kan du testa att ställa in din router på “endast 4G”? Det var någon här om dagen som hade liknande problem, där det upphörde när man stängde av 5G. I det fallet så bytte vi självklart ut routern och det ska ha fungerat bra efter det!

Tjena! Ok helt förståeligt!
Jag snackade med kundservice igår och beskrev problemet så ska skicka in modemet nästa vecka, lät som jag skulle få en utbytes då den bryter allting helt. Testat att köra endast 4G och då är den stabil :)
Ha en trevlig helg!

Fick hem nya idag och ska pröva lite. 

Tänkte passa på att försöka optimera denna lite mer, så funderar på hur man stänger av 4G och låser 5G banden på dem snabbaste? 

Samt vilka band ska jag låsa på? 

Inseegon jag hade lyckades komma upp i 650mbit utan problem men Zyxel är nog mer åt 300-400 standard :) 

Användarnivå 7
Emblem +13

@Hallonskalle Hej,

 

I dagsläget tror jag det inte går att låsa med specifika 5G-band eftersom 4G-nätet också används. Detta för att Core-nätet som används är detsamma för både 4G och 5G, vilket gör 5G-nätet Non Stand Alone. Rätta mig gärna om jag har fel dock!

 

I framtiden när 5G blir Stand Alone kommer det dock att fungera att låsa mot specifika frekvenser. Exakt hur långt borta detta är vet jag inte - det är ett stort arbete som behöver genomföras där ett nytt core-nät byggs upp. 

Användarnivå 6
Emblem +9

Enligt vad Zyxel Säger på sin 5103E Router:

(2) NR(5G) PCI lock only works with Preferred Access Technology set to "NR5G" SA mode.

Så om man tolkar det rätt , så är det inte möjligt att låsa förräns SA blir aktuellt i kärnan av nätverket.Svårt att låsa mot något som inte finns i andra sidan ! Sen om det blir fler frekvenser med CA i framtiden , så antar jag att firmware/mjukvaran anpassar sig ifrån leverantören.

Kan tänka mig att Inseego blir samma kontenta. I slutändan är det vad Operatören har i kärn verksamheten / nätverket.

 

Sen får jag ju alltid in n78 ändå iofs. Eftersom jag bor mitt i smeten av storstad.Så det går ju ingen nöd om man säger så.

Dessa blir jag kopplade emot iaf :  ( Men jag testar lite blandat emellanåt . “B7 / N78  Tex “

L2100 = 2100 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 1

B7 (LTE FDD 2600

n78 (TDD 3500)

Men jag har satt som :

Band Management

B1 (LTE 2100 FDD)
B7 (LTE FDD 2600)

n1 (FDD 2100)

n7 (FDD 2600)

n38 (TDD 2600)

n78 (TDD 3500)

Band Auto Selection off

Min fundering har mest varit om man kan ha n78 + N1 ihop . Men verkar som jag enbart kan få in ett 5G band. ( Antar det är N1 bandet 2100 Mhz , man får ut lite 5G “ light”  på ) Vart begränsningen är , är ju frågan .Men jag har både 5G & 5G+ omkring mig. Sen har man väll behovet över LTE ankarband för NSA 5G.

Kom dock inte ihåg när & om jag själv va kopplad mot 5G och inte 5G+ . Om det visades som N1 eller B1. Minnet sviker där 😂Antar det bör visa sig som N1 2100 Mhz FDD.

 

@Hallonskalle

Är det med en ny Zyxel 5103E du fortsätter med nu ? Eller hade du även Inseego också och varierar. Spännande skillnader du fått i resultat.

Vart i landet bor du på täckningskartan ? Tänker vad du har tillgång på för tekniker osv.

/F

 

Enligt vad Zyxel Säger på sin 5103E Router:

(2) NR(5G) PCI lock only works with Preferred Access Technology set to "NR5G" SA mode.

Så om man tolkar det rätt , så är det inte möjligt att låsa förräns SA blir aktuellt i kärnan av nätverket.Svårt att låsa mot något som inte finns i andra sidan ! Sen om det blir fler frekvenser med CA i framtiden , så antar jag att firmware/mjukvaran anpassar sig ifrån leverantören.

Kan tänka mig att Inseego blir samma kontenta. I slutändan är det vad Operatören har i kärn verksamheten / nätverket.

 

Sen får jag ju alltid in n78 ändå iofs. Eftersom jag bor mitt i smeten av storstad.Så det går ju ingen nöd om man säger så.

Dessa blir jag kopplade emot iaf :  ( Men jag testar lite blandat emellanåt . “B7 / N78  Tex “

L2100 = 2100 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 1

B7 (LTE FDD 2600

n78 (TDD 3500)

Men jag har satt som :

Band Management

B1 (LTE 2100 FDD)
B7 (LTE FDD 2600)

n1 (FDD 2100)

n7 (FDD 2600)

n38 (TDD 2600)

n78 (TDD 3500)

Band Auto Selection off

Min fundering har mest varit om man kan ha n78 + N1 ihop . Men verkar som jag enbart kan få in ett 5G band. ( Antar det är N1 bandet 2100 Mhz , man får ut lite 5G “ light”  på ) Vart begränsningen är , är ju frågan .Men jag har både 5G & 5G+ omkring mig. Sen har man väll behovet över LTE ankarband för NSA 5G.

Kom dock inte ihåg när & om jag själv va kopplad mot 5G och inte 5G+ . Om det visades som N1 eller B1. Minnet sviker där 😂Antar det bör visa sig som N1 2100 Mhz FDD.

 

@Hallonskalle

Är det med en ny Zyxel 5103E du fortsätter med nu ? Eller hade du även Inseego också och varierar. Spännande skillnader du fått i resultat.

Vart i landet bor du på täckningskartan ? Tänker vad du har tillgång på för tekniker osv.

/F

 

Tack för info! Ska testa lite. Tyvärr fick jag en disconnect nu igen på modemet. Routern som jag kör IP Pass igenom går att logga in på som vanligt, men inte modemet (192.168.1.1). Verkligen tröttsamt det här. Bör ju ej vara routern som strular då jag kan logga in i den?

Kör på NR5103e. Testade en Inseego innan denna men den hade ej IP Passtrough, vill köra QOS med spel osv.

 

Skulle verkligen vilja testa nästa uppdatering då detta dök upp i samband med senaste. 
3 i UK släppte en update som fixade någon 5G problem för någon vecka sedan verkar det som :) 
https://community.three.co.uk/t5/Broadband/5g-Router-Losing-Connection/m-p/7810/highlight/true

Jag bor i Borgholm på Öland. 

Användarnivå 6
Emblem +9

Vad är det för router/enhet som du släpper förbi trafiken till ? Någon gaming router med QOS funktion ?  & vad får den för 192.168.?.?


Jag tror inte heller alla Zyxel 5103E kör på senaste mjukvaran . B6 . Då det har bytts någon komponent från tidigare batcher , som har någon inverkan på LED Lampans konfiguration därav olika mjukvaror.Så jag har förstått det , så kör möjligtvis tidigare enheter på B5

 

Att folk hämtar ned andra operatörers mjukvara för att köra in i sin, vilket säkert resulterar till att dom slutar funka . Såg att dom typ låg på b12 fw .Dom har nog gjort andra ändringar med standardisntällningar och konfiguration som tilllämpar i UK men inte här liksom.

Så det är riskabelt. Men antar Zyxel tar med sig sin verktygslåda över problem från alla länder när dom har möten med 3 tex , så det pushar ut bra mjukvara anpassat för vårat land.

Då har du det fint med 4G & 5G+ Såg jag 😁😎 Kanske får det stabilare vid val av något specifikt 4G band + n78.

Antar man kikat över om det är någon överbelastning som skapar problemen i ditt område vid vissa tillfällen , tex gjort en felanmälan. Mer än att bara bytt router så att säga.  Lät ju som det inte va enbart mjukvaran till routern som löste kundens problem i UK .

När folk börjar återgå efter nyår . Så blir det nog fart på utvecklingen igen. 😎

/F

 

Vad är det för router/enhet som du släpper förbi trafiken till ? Någon gaming router med QOS funktion ?  & vad får den för 192.168.?.?


Jag tror inte heller alla Zyxel 5103E kör på senaste mjukvaran . B6 . Då det har bytts någon komponent från tidigare batcher , som har någon inverkan på LED Lampans konfiguration därav olika mjukvaror.Så jag har förstått det , så kör möjligtvis tidigare enheter på B5

 

Att folk hämtar ned andra operatörers mjukvara för att köra in i sin, vilket säkert resulterar till att dom slutar funka . Såg att dom typ låg på b12 fw .Dom har nog gjort andra ändringar med standardisntällningar och konfiguration som tilllämpar i UK men inte här liksom.

Så det är riskabelt. Men antar Zyxel tar med sig sin verktygslåda över problem från alla länder när dom har möten med 3 tex , så det pushar ut bra mjukvara anpassat för vårat land.

Då har du det fint med 4G & 5G+ Såg jag 😁😎 Kanske får det stabilare vid val av något specifikt 4G band + n78.

Antar man kikat över om det är någon överbelastning som skapar problemen i ditt område vid vissa tillfällen , tex gjort en felanmälan. Mer än att bara bytt router så att säga.  Lät ju som det inte va enbart mjukvaran till routern som löste kundens problem i UK .

När folk börjar återgå efter nyår . Så blir det nog fart på utvecklingen igen. 😎

/F

 

Kör en Asus AC68U ut till alla enheter, vart bulletproof med ADSL som jag hade innan, kanske startade om var 3e månad "bara för att" innan och inga problem. 

Får 192.168.2.1 om jag ska in i Asus. 

Ja nä firmware från något annat land osv vågar jag inte mackla med, väntar på att tre skickar ut deras :)

Ska testa lite olika band imorgon och se, skulle vara kul att få ner latency in-game. Hastigeheten klagar jag inte på iaf 😊

Vi får se efter nyår hur det går, gott nytt! 

Användarnivå 6
Emblem +9

Får du svar om du pingar 192.168.1.1 ? För antar att du inte får fram sidan för Zyxel överhuvudtaget i webbläsaren .Eller om nätverkskabeln gör skillnad i beroende på vilken av dom 2 portarna den är kopplad på.

Kika i Asus routern , och se om den blir tilldelad något annat ip.

 

Är inte om aktuell modell, va svårare och hitta hehe . Men tänker om avsnittet nedan och resten . Om det kan vara något att den

“Om det finns några problem”

https://support.zyxel.eu/hc/sv/articles/360019745839-%C3%85tkomst-till-din-router-via-webbgr%C3%A4nssnittet

Låter fint det ! Hehe , får du inte bra svarstider redan nu 😎 Ja hastighet finns det och blir över . Svarstider is the real deal .,

 

/F

 

Får du svar om du pingar 192.168.1.1 ? För antar att du inte får fram sidan för Zyxel överhuvudtaget i webbläsaren .Eller om nätverkskabeln gör skillnad i beroende på vilken av dom 2 portarna den är kopplad på.

Kika i Asus routern , och se om den blir tilldelad något annat ip.

 

Är inte om aktuell modell, va svårare och hitta hehe . Men tänker om avsnittet nedan och resten . Om det kan vara något att den

“Om det finns några problem”

https://support.zyxel.eu/hc/sv/articles/360019745839-%C3%85tkomst-till-din-router-via-webbgr%C3%A4nssnittet

Låter fint det ! Hehe , får du inte bra svarstider redan nu 😎 Ja hastighet finns det och blir över . Svarstider is the real deal .,

 

/F

 

Kan testa att pinga nästa gång det händer, just nu funkar det ju med 1ms. 
Ska testa imorgon =) 
Jo jag kommer åt Zyxel inställningar men inte när det väl blir den där disconnect som händer varje dag. Mycket märkligt! Antar att det är Port 1 som man ska köra ut från NR5103e i IP pass mode? :)

Användarnivå 6
Emblem +9

hehe ,galet.  Bra fråga . Jag kör ifrån port LAN2 /Wan . Antar att allt bör vara samma för dig . Förutom att du har enabled “på” , på IP Passthrough. Värt och testa att byta port kanske .

WAN Information
  • Link Type
  • Cellular WAN 1
  • APN
  • bredband.tre.se
  • Mode
  • Router Mode
IP Passthrough Status
  • IP Passthrough Enable
  • Disable

Detta skulle jag nog tro är en inställning för att göra båda till LAN Portar.

 

/F

hehe ,galet.  Bra fråga . Jag kör ifrån port LAN2 /Wan . Antar att allt bör vara samma för dig . Förutom att du har enabled “på” , på IP Passthrough. Värt och testa att byta port kanske .

WAN Information
  • Link Type
  • Cellular WAN 1
  • APN
  • bredband.tre.se
  • Mode
  • Router Mode
IP Passthrough Status
  • IP Passthrough Enable
  • Disable

Detta skulle jag nog tro är en inställning för att göra båda till LAN Portar.

 

/F

Får testa lite, gjort en reset + uppgraderat till en annan firmware på Asus router får se om det blir någon skillnad. Mycket skumt det här :) 
Ser likadant ut på min sida förutom IP Pass då.

Användarnivå 6
Emblem +9

Spännande ! Jo men exakt , bör se samma ut förutom IP Pass . Testa & byt port också vettja 👌🏻

Upplever du bra fördelar med IP Pass & QOS för ditt spelande ? 

 

/ F 

Spännande ! Jo men exakt , bör se samma ut förutom IP Pass . Testa & byt port också vettja 👌🏻

Upplever du bra fördelar med IP Pass & QOS för ditt spelande ? 

 

/ F 

Just med 5G har jag inte testat utan, men hade 60mbit ADSL innan och då utan separat router så fick man väldiga lagg och latency om flickvännen streamade något samtidigt. Köpte routern och och satte högsta prio på min burk, inte varit någon problem efter det. Finns ju rätt mycket bandbredd på 5G så vet inte hur mycket eller lite det skulle påverka om det streamas osv samtidigt. Inte fått något lagg än förutom disconnect-grejjen =)

Vad kör 5G för packet size/MTU? 

 

Användarnivå 6
Emblem +9

Spännande ! Jo men exakt , bör se samma ut förutom IP Pass . Testa & byt port också vettja 👌🏻

Upplever du bra fördelar med IP Pass & QOS för ditt spelande ? 

 

/ F 

Just med 5G har jag inte testat utan, men hade 60mbit ADSL innan och då utan separat router så fick man väldiga lagg och latency om flickvännen streamade något samtidigt. Köpte routern och och satte högsta prio på min burk, inte varit någon problem efter det. Finns ju rätt mycket bandbredd på 5G så vet inte hur mycket eller lite det skulle påverka om det streamas osv samtidigt. Inte fått något lagg än förutom disconnect-grejjen =)

 

Jag glömde nämna denna funktion , den har jag förstått det som är en del av QOS funktion. Men där har man inte så mycket val att ändra mer än energisparläget för enheter. 

 

/F

Användarnivå 6
Emblem +9
 
 
By default, the MTU of a 5G cellular interface or 5G cellular channel interface is 1500 bytes.

 

Det är vad jag fått fram för info iaf 🙂

Svara