Besvarat

Ojämnanslutning med Huawei B2368

  • 13 May 2021
  • 4 svar
  • 123 visningar

Vi har i 2 år snart haft denna routern. Till en början funkade det sådär men mer med tiden har det bara blivit segare och segare. På kvällar får vi max 2-4 ner men förvånansvärt alltid typ 15 upp och inte mycket bättre under dagtid. Vi bor lite utanför centrala Göteborg (Utby) och jag har svårt o se varför det ska vara så här segt. Konstigt nog så blev internet extremt snabbt veckan innan påsklovet och under påsklovet (50 ner/5 upp). Sen var det till baka till det gamla vanliga. Undrar om routern kopplar sig till något mast som inte är optimal eller något liknande. Notera att routern har typ alltid runt 2-4 SINR, något jag räknat ut inte är så bra. (Bilden bifogad visar Bredbandskollens tester alla tagna men endast min dator kopplad till nätverket och inget annat än hemsidan uppe.)

 

icon

Bäst svar av Emanuel 18 May 2021, 14:55

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@gabbegabbe Hej,

 

det låter nästa som att mobilnätet i området har hög belastning, vilket gör att hastigheten varierar över dygnet. 

Har du möjlighet att se om resultaten blir bättre om du placerar routern på något annat ställe i bostaden? 

Vi har testat att flytta runt den och även roterat den utan någon förbättring. Om det inte går att fixa på något vis, lär vi få byta från tre. För att ha 2-4 ner majoriteten av dagen är under förväntningarna.

 

Sen att när väl internet gick snabbt så hade vi avsevärt lägre hastighet upp det kan väll tyda på att vi var kopplade till en annan mast?

Jag testade även att låsa band igår och det var inte mycket till hjälp.

Användarnivå 5
Emblem +9

Hejsan @gabbegabbe 

jag rekommenderar i detta fall att du ringer vår tekniska support via kundservice för att se över detta. 

Svara