Besvarat

Ostabilt bredband

  • 19 November 2020
  • 1 svar
  • 251 visningar

 

Mitt bredband ligger oftast på ca 3-5mbit lite bättre tidigt på morgonen men är väldigt ostabilt och går ner till 0.20mbit då och då. Men när jag flyttar modemet till ett annat rum har jag plötsligt 20-25 Mbit i 15-30min och sen går han ner till ca 3-5mbit igen. 

När jag mäter med bredbandskollen med telefonen ochså med 3 abonnemang från samma plats som modemet så har jag alltid mellan 20-29mbit. Borde det inte funka lika bra? 

Första samtalet till eran kundservice säger ni "att jag måste vara först för att få snabbare internet" alltså ärligt?

Andra samtalet fick man bättre hjälp och fick då ett nytt simkort skickat till modemet men det hjälpte inte. 

Ska man sitta o betala 2 år för ett bredband som fungerar så dåligt? Vissa kvällar kan vi inte äns streama netflix.

 

icon

Bäst svar av Moby 19 November 2020, 23:36

Visa original

1 svar

Användarnivå 3
Emblem

I och med att din telefon fungerar bättre på samma plats är routern det troliga problemet. Antingen placeringen som du experimenterat med eller att den kopplar upp mot band eller frekvenser som inte är optimala. Se om du kan låsa din router till specifika band och testa vilka som ger bäst hastighet. Se också till att routern inte växlar mellan 3g och 4g. Generellt är 4g snabbare, men inte alltid. Testa även att byta mellan 3g och 4g. Lycka till!

 

Svara