Skip to main content
Besvarat

Placering rauter

  • 21 July 2024
  • 11 svar
  • 96 visningar

Hej

Påverkas bredbandhastigheten av hur långt från datorn rautern är placerad, kan man ha den nära datorn eller några meter bort från datorn och måste routern anslutas till TV uttaget i väggen?

PS: Jag har rautern i bild nedan och jag har trådat bredband med 30 meter vit Ethernetkabel?

 

 

 

11 svar

Användarnivå 4
Emblem +13

Du ställer lämpligen routern i ett fönster för bästa mottagning. Kabeln kan du förstås dra men du kan lika gärna köra TVn via wifi. Jag vet inte vad du menar med att routern skulle ha med ett “TV-uttag” att göra. Vad är detta för ett uttag?

Användarnivå 1
Emblem

Då får rautern stå bredvid TV eftersom Ethernetkabeln från datorn går ända dit. Det ser inte ut som att rautern ska anslutas till något TV-uttag det är ju bara till datorn det ska anslutas och sen ska rautern anslutas till vägguttaget men ska jag koppla in Ethernetkabeln från datorn i LAN 1 porten på rautern och vad ska kopplas till LAN 2 eller kan den vara fri se bild?

 

PS: TV:n har jag Telia på och just nu även bredbandet men bara bredbandet hos Telia kommer avslutas 1/9 och då ska jag koppla in Tre-rautern och mobilen. TV:n hos Telia kommer fortsätta.

 

 

Användarnivå 4
Emblem +13

Detta låter väldigt förvirrande och jag förstår inte alls. Du har fiber från Telia men har köpt en mobil router från Tre och ska köra båda samtidigt eller vad är tanken? Det är alltså en mobil router med wifi. Den måste stå där du har bästa mottagningen för Tre, vilket oftast är vid ett fönster. Kablar behövs inte om du använder wifi men det finns möjlighet att koppla in två enheter via kabel. Lan2/Wan behöver konfigureras för om den ska vara lokal port eller kopplas till ett bredbandsuttag. 

Användarnivå 1
Emblem

Jag har pratat med Tre support och dom säger att det har ingen betydelse om man har bredband och mobil från en leverantör och TV från en annan leverantör, Tre har ju inget TV-abonnemang, bara brredband och mobil och det ska gå alldeles utmärkt att ansluta Tre rautern till datorn och samtidfigt ha TV.n från en annan leverantör. Telia började grina lite när jag ville avsluta bara bredbandet hos dom och började fråga ut mig om vilken annan operatör jag tog istället men jag har rätt att byta när jag vill och till vem jag vill och jag behöver inte redovisa varför sa jag till dom men jag har ju inte lämnat Telia helt för jag har ju fortfarande TV:n kvar hos Telia.

 

Sen går väl TV-abonnemanget via fiber och inte bredbandet för Telia skröt med att dom var den enda leveratören med fiber.

Användarnivå 4
Emblem +13

Det är sant men jag trodde du även har bredbandet från Telia. Jag kör också Telia TV men mot Tres bredband eftersom TV ingår i mitt mobilabonnemang hos Telia. Jag har min router i ett fönster. Kör sen kabel till en switch i TV-bänken där jag har flera apparater inkopplade. Kabel blir lite bättre än wifi i vissa fall. 

Användarnivå 1
Emblem

Nejnej jag skrev ju i mitt 1:a inlägg att jag har bara sagt upp BREDBANDET från Telia men TV:n har jag fortfarande kvar hos Telia.

Jag kommer koppla in tre rautern med Ethernet kabeln i lan 1 porten för jag tycker också kabel funkar bättre. Mobilen och minn padda får bli med Wi-Fi.

Användarnivå 4
Emblem +13

Då är jag med! Det kommer att funka. Med reservation för hur mottagningen är om du ställer den mitt i rummet. 

Användarnivå 1
Emblem

Jaag kommer ställa rautern ca 80-90 cm från ett fönster för jag bor 800-900 meter från Brudaremossen.

Användarnivå 4
Emblem +13

Bara att testa. Det går nog bra. 

Användarnivå 1
Emblem

Bredbandet hos Telia avslutas inte förrän 1/9 så mer än 1 månad kvar.

Användarnivå 4
Emblem +13

För att svara på din ursprungliga fråga så påverkas inte hastigheten av en kabel (såvida den inte är extremt lång). Däremot så påverkas den om du kör wifi då signalstyrkan minskar med avståndet.

Svara