Besvarat

Riktning av yttre antenn

  • 21 July 2023
  • 5 svar
  • 181 visningar

Emblem

Jag har monterat en yttre riktantenn på mitt hus för att förbättra min bredbandsanslutning.

(Zyxel NR5103E)

Mina koordinater är:

(enl. Lantmäteriet)

Ronneby/ Listerby/ Kartorp

SWEREF 99 TM
N 6226564, E 521424
WGS84
56°11'0.8"N 15°20'42.6"E

Vilken riktning/ väderstreck ska jag rikta antennerna (Dual 5G MIMO-riktantenn15 dBi
Artikelnr: 30167, Kjell & Co) för att få optimal installation?

Jag har minst fem master i min omgivning och det är omöjligt att veta vilken som är bäst för mig som abonnent hos er.

Tusen tack på förhand!

MVH

// Peter

icon

Bäst svar av Flobben 22 July 2023, 05:53

Visa original

5 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Flobben Hej,

 

jag skulle rekommendera att du ringer in till Tre för att få reda på vilka väderstreck du kan testa att rikta antennen i för snabbast svar. Kontaktuppgifter hittar du här.

Emblem

Tyvärr blev det lite fel från början med att mitt postnummer gav en helt felaktig position i förhållande till verkligheten men efter att till slut fastslagit min position kom vi fram till lämpligt väderstreck som ska testas då vädret medger en tur upp på taket för att justera. Det spöregnar jusn nu i skarivande stund. Rapport kommer senare.

// Peter

Emblem

Hej igen,

 

vilka två av de fyra T9 antennanslutningarna på routern Zyxel NR5103E ska man använda?

Eller är det bara ansluta till vilka som helst?

 

Tack på förhand?

 

// MVH Peter

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej igen,

 

vilka två av de fyra T9 antennanslutningarna på routern Zyxel NR5103E ska man använda?

Eller är det bara ansluta till vilka som helst?

 

Tack på förhand?

 

// MVH Peter

Hej @Flobben!

Har du lyckats lösa det ännu? Om inte så tar jag och kikar med mina kollegor angående detta och svarar så fort jag kan! 😊

Emblem

Hej. Jag har kommit fram till att det spelar inte någon roll vilka två anslutningar av de fyra jag använder på routern.

Jag får inte bättre mottagning av någon inkopplingskombination. Efter att ha fått verifierat av TRE.se vilken den optimala antennriktningen ska vara och jag har exakt 2.976 meter fågelvägen till den masten har jag ändå inte bättre signal eller 5G i min router, men i min vanliga telefon med firmaabonnemang har jag 5G utan problem. Dessutom är just nu upp- och nerladdningskapaciteten urusel just de sista dagarna med mycked buffring och laggning på filmstreaming. En dubbel yttre riktantenn  förbättrar således inte min mottagning något nämnvärt.

 

Flobben

Svara