Besvarat

Ställa in Huawei B2368 i bryggläge?

  • 3 April 2019
  • 14 svar
  • 3825 visningar

Hej, tog igår emot Huawei B2368-66 och jag undrar hur man ställer in den i bryggläge? Det verkar inte finnas mycket inställningar man kan göra när man klickar på bredband. Varken inställning av fast kanal eller välja mellan 3g/4g

Det fanns bara en inställning för om man ska ha pin kod för simkortet eller inte. Mitt dilemma är att Wifi täckningen ifrån routern är lite svag och jag har en Google Wifi jag vill koppla in. Har lyckats att sätta routern i DMZ läge och då funkar det dock får jag Double NAT. Har även testat Portforwarding men inget som tagit bort NAT problemet. Dvs jag kan inte spela Online eller nå mina säkerhetskameror när jag inte är hemma.

Sökte på nätet snabbt och det fanns inte mycket angående detta - det enda jag hittade var ett tyskt LTE forum där en person frågat samma sak (Hur sätter man B2368 i bryggläge) men det svaret han fått var att de inställningarna var dolda och man var tvungen att han någon form av lösenord för denna inställning?

Är det någon som har några ideér?

Tack,
/Christopher
icon

Bäst svar av Karl Von Bredband 6 March 2020, 21:58

Visa original

14 svar

Användarnivå 5
Emblem +21
Hej!

Det finns ingen inställning på B2368 för att ställa in bryggläge.
B2368 har enbart stöd för 4G och det är därför det inte finns någon inställning för 3G/4G.

Om jag har förstått dig rätt så har du fått Google Wi-Fi att fungera men problemet som uppstår då är att du får dubbel NAT`?

Det jag skulle börja med att testa är att aktivera UPnP.
Du hittar det inne på nätverksinställningar -> Hemnätverk -> UPnP.
Kontrollera sedan om Google Wi-Fi dyker upp i UPnP-Listan.

Om inte det löser problemet skulle jag testa att ställa in brandväggen på routern på "Låg" eller avaktivera den helt och hållet.
Du hittar brandväggen inne på Säkerhet -> Brandvägg
Hej och jättetack för svaret. Precis som du skriver så har jag fått Google Wifi att fungera igenom att lägga in IP adressen i DMZ i NAT inställningarna. Dock får jag problem med Dubbel NAT och jag har inte lyckats att få bort det. Hade redan kryssat i UPnP i inställningarna. Dock har den aldrig synts i UPnP listan. Hade också avaktiverat Brandväggen då Google Wifi kör brandväggen.

Har sökt en del på nätet och hittat en utländskt telecom företag som erbjuder en Huawei firmware som man kan ladda ner ifrån deras sida. Den har datum 30 Mars 2019 så helt ny! Och installerar man denna nya firmware så finns det sen inställningar för att ställa in routern i Bryggläge samt möjlighet att ställa in vilket frekvensband routern ska använda.

Är detta något ni kan erbjuda eller är det utan risk att installera denna firmware jag hittade på nätet?

Se länk - https://www.velmo.cz/firmware-upgrade-b2368/

Tack!
/Chris
Användarnivå 4
Emblem +9
Hejsan @iamchriswest!

Varmt välkommen till forumet! :-)

Jag skulle rekommendera dig att vara försiktig med att uppdatera mjukvaran på din router utanför oss och Huaweis officiella hemsida då det kan orsaka att routern inte fungerar optimalt i vårt nät. Mjukvaran kan även påverka möjligheten att ge support till routern. Jag kan tyvärr inte svara på huruvida mjukvaran du har hittat är säker eller inte, utan du gör det på egen risk.

Om du bestämmer dig för att installera mjukvaran rekommenderar jag dig starkt att du gör en back-up först, och återkom gärna hur det gick! 🙂
Hej Christopher :-)

Har du löst det?

Jag brukar alltid köra i bridge mode, men hittar det inte. Jag har en egen router med brandvägg och vill helst bara ha den externa ip-adressen direkt till den...

Tacksam för tips! :-)
/Markus
Hej Markus,

Jag löste det genom att uppdatera firmwaren från den slovakiska webbsidan som jag länkade sen tidigare inlägg. Det enda man får tänka och inte få panik över är att själva inlogget inte längre blir Tre's egna utan de blir "Username: admin Password: CPE@huawei".

Dock så skrev Tre till mig att de inte rekommenderade uppdateringen och att jag gjorde detta på eget bevåg. Och även du 😉
Har dock kört denna firmware i 6 månader utan några problem tillsammans med tre stycken Google Wifi puckar.

För utan den alternativa firmwaren så kan du INTE köra en IP passthrough så B2368 bara agerar som ett modem. Annars blir det Dubbel NAT bland annat.

Här är länken igen - https://www.velmo.cz/firmware-upgrade-b2368/

Lycka till,

/Chris
Tack så mycket!

Vet du om/var jag kan få tag i den firmware som ligger i nu? (om jag vill byta tilllbaka)

/markus

Hej Markus,

 

Nej tyvärr inte. Du kan ju fråga Tre’s support om de har den men tvivlar nog på det..

 

Lycka till!

/Chris

Tack! :-)

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

 

Jag såg detta för ett tag sedan och i samma veva bad jag direkt Huawei om den firmwaren som ligger just nu. Den enda önskan dom hade var att den inte lades upp öppet. Tanken bakom det är att man vill undvika att någon i framtiden ska råka uppdatera till en inaktuell version när det faktiskt har släppts en nyare officiell 3 firmware.

 

Sen så handlar det om att “rulla tillbaka” på vår firmware från den som ni har just nu, det ska gå felfritt. Huawei genomförde interna tester som resulterade i inga problem. Hurvida detsamma gäller för andra “icke 3” firmwares för B2368 vet dom inte, dom skulle då behöva testa för just den också.

 

Dom genomförde en del tester med den firmwaren som ni kör på just nu och kom fram till att man kan uppdatera tillbaka från just den, till den senaste vi har utan några problem.

 

Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Vill ni uppdatera tillbaka så är det bara att skicka mig ett PM med er e-post alt kontakta oss så skickar jag över den. Bra att veta om ni väljer att kontakta oss för att få den är att jag tror inte det är jättemånga som vet att den finns, så kan vara bra att nämna att Karl på den tekniska supporten har den. :slight_smile:

(Gäller om ni har valt att uppdatera och har firmware V100R001C00SPC085T) 

 

Tack Karl! Jag skickar ett pm.
/markus

Hej Karl,

 

Tack för detta. Då vet man ju framtiden att det går att rulla tillbaka om man nu vill det.

 

Tack,

/Chris

 

Jag har precis också valt denna router och vill kunna köra bridge mode !! Helt sjukt att den inte har den möjligheten från start … så jag måste alltså byta firmware från en slovakisk sida för att det skulle fungera 🤔 .. 

t om Telias värdelösa router hade denna funktion,  om man nu inte har möjlighet att sätta på värre antenner på routern borde bridge mode alltid finnas !!

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej!

En uppdatering gällande detta.

Vi har nu möjligheten att slå på bryggläget på B2368 via vår bredbandssupport.

Kontakta dom så hjälper dom er vidare om ni inte redan har fått det att fungera med den slovakiska firmwaren. :slight_smile:

 

Jag har den slovakiska uppdateringen & den tekniska supporten skulle låsa min router till en antenn för att se om jag fick en bättre hastighet .. 

fick ett Mail att det inte funkade för dom och Nu funkar inget som det ska … kan ansluta min iPhone & en dator men inga Google prylar eller Viaplay boxen & annat som går via Wi-Fi .. har stängt av , tryckt på reset på Allt men jag kan inte ansluta mot Routern ?!? 

Svara