Går det att använda enbart utomhus routern NR7303 eller måste man använda accesspunkten WX3100 för att kunna surfa?
För personligen så väljer ju jag en utomhus router för att kunna ha den i en tuffare miljö. Då vill man ju inte ha en känslig inomhus accesspunkt på samma plats, då den kommer utsättas för väder och vind.
mvh
Jesper
Sida 1 / 1
Hej,
Det finns två svar på din fråga!
Det går att byta ut WX3100 emot vilken annan wifi router som helst (eller en switch). Baserat på vad man väljer, så kan det innebära att man behöver ändra någon inställning på NR7303.
Det går också att ansluta direkt till NR7303 med kabeln som går in till WX3100. Det ska gå att köra på wifi med NR7303, men är inget jag skulle rekommendera då det endast är 2,4Ghz som inte klarar av högre hastigheter. Dessutom beroende på hur man monterar NR7303, så kan det vara att räckvidden av det WiFi:et inte alls är bra. Det kräver även omfattande ändringar av inställningarna på NR7303.
Hej,
Min tanke är att använda detta till ett kassasystem på marknader och liknande därför räcker 2.4ghz utmärkt för mig. Jag har redan beställt hem och fått mina grejer. Men får ingen internet access för mina enheter om jag bara använder wifi i NR7303. Utan kommer bara åt allt lokalt. Men misstänker att jag behöver ändra om endel, får sätta mig mer med detta senare.
Har även försökt googla på detta men det verkar vara dåligt med guider hur man gör.
mvh
Jesper
Hej igen,
Har nu suttit och grejat lite, även flyttat wifi interfacet till samma grupp som lan interfacet så dem ligger under samma inställningar. Då får man ip adresserna till era dns servrar men kommer ändå inte ut på nätet. Detta för att wifi interfacet använder ip nummer 192.168.0.xx medan lan använder ip nummer 192.168.1.xx det går inte att ändra ip nummer för wifi interfacet. Dessa inställningar saknas i kontrollpanelen för routern. Så antingen är den spärrad eller så är det bara så att det inbyggda wifi i utomhus routern enbart är till för att kunna installera och komma åt kontrollpanelen.
För även om du ändrar inställningar under Home network så ändrar man bara för lan interfacet.
Hejsan @webtomten!
Har kikat runt vad lösningen på detta kan vara och fått information enligt nedan.
Det du behöver göra är att avaktivera IP-passthrough i gränssnittet. Har en guide för hur du aktiverar IP-passthrough som du skulle kunna följa, men i sista steget avaktiverar du alltså IP-passthrough istället:
Återkom gärna med hur det fungerar för dig!
Hej @Limpen
Tyvärr hjälper inte det i NR7303 då det inte finns någon IP Passthrough att sätta på eller stänga av. Hela det meny valet saknas i routerns gränssnitt tyvärr.
Det är som att hela wifi gränssnittet är bortkopplat ifrån wan funktionen i själva routern. Kopplar man till APn man får med är det inga problem. Men jag trodde verkligen att det skulle gå att köra utan APn det var därför jag skaffade denna router.
Hej,
Min tanke är att använda detta till ett kassasystem på marknader och liknande därför räcker 2.4ghz utmärkt för mig. Jag har redan beställt hem och fått mina grejer. Men får ingen internet access för mina enheter om jag bara använder wifi i NR7303. Utan kommer bara åt allt lokalt. Men misstänker att jag behöver ändra om endel, får sätta mig mer med detta senare.
Har även försökt googla på detta men det verkar vara dåligt med guider hur man gör.
mvh
Jesper
Hej!
Enheterna som du kopplar, är det då exempelvis kassa m.m, eller en dator/mobil? Frågar mest ifall det kan vara så att en portöppning krävs för enheterna som du vill ska nå internet.
Jag testar idag på kontoret för att se exakt vad som krävs för att få det att lira över wifi med en NR7303 jag har här och återkommer!
Jag kopplar 3 iPads, en kortläsare via wifi och sen en kvittoskrivare över ethernet.
Det är min tanke nämligen, i värsta fall får jag köpa en kabeldosa för utomhus och gömma apen i den. Då vi bedriver en event och catering verksamhet där vi lagar mat utomhus på festivaler m.m i alla möjliga sorters väder. Det var därför vi tänkte att utomhus routern är ju perfekt då den är ip67 klassad.
Vi har försökt laborera, man kan flytta över wifi interfacet till samma grupp som lan interfacet men kan ändå inte nå internet via wifi. WiFi vägrar uppdatera ip numret tillsamma som lan. Försöker jag göra inställningar kring ip nummer för lan så det ska vara samma som wifi går det bara tillbaka till standardvärdena när jag sparar tex.
Jag kopplar 3 iPads, en kortläsare via wifi och sen en kvittoskrivare över ethernet.
Det är min tanke nämligen, i värsta fall får jag köpa en kabeldosa för utomhus och gömma apen i den. Då vi bedriver en event och catering verksamhet där vi lagar mat utomhus på festivaler m.m i alla möjliga sorters väder. Det var därför vi tänkte att utomhus routern är ju perfekt då den är ip67 klassad.
Vi har försökt laborera, man kan flytta över wifi interfacet till samma grupp som lan interfacet men kan ändå inte nå internet via wifi. WiFi vägrar uppdatera ip numret tillsamma som lan. Försöker jag göra inställningar kring ip nummer för lan så det ska vara samma som wifi går det bara tillbaka till standardvärdena när jag sparar tex.
Jag har suttit ett bra antal timmar idag och testat runt, fått så att IP-rangen är densamma på LAN som WLAN, men inte heller fått det att fungera. Jag hör av mig till vår kontakt på Zyxel och kollar om det är så att det är en bugg eller något jag missar.
Användingsområdet är inte det vanligaste, så kan vara så att det är en bugg som ställer till det..
EDIT: Kommer nog inte få svar idag, men återkommer så fort jag fått svar och testat
@webtomten Jag har en ticket nu emot Zyxel för detta, eftersom dom inte heller lyckades få det att fungera.
Deras spontanta gissning var att configen som vi kör med på NR7303, så är detta ett case dom inte har testat. Ändringen som både du och jag testade är “rätt” sätt att göra det på, men det är uppenbart att den inte riktigt går igenom.
Dom återkommer till mig när dom har svar på en tänkbar lösning för dig.
@Karl Von Bredband tack för all hjälp och tid du lägger på detta. Detta är vad jag kallar service. :)
@Karl Von Bredband upptäckte en annan sak idag som inte riktigt vill fungera. Jag försöker ge en enhet en static dhcp ip adress. Men när man har fyllt i allt och klickar på ok för att spara händer ingenting. Precis som den vägrar ta emot denna ändring. För kör man med APn som följer med är det fortfarande i NR7303 man gör dessa inställningar.
Sen finns det ingen lösning att sätta den i bryggat läge verkar det som.
@Karl Von Bredband upptäckte en annan sak idag som inte riktigt vill fungera. Jag försöker ge en enhet en static dhcp ip adress. Men när man har fyllt i allt och klickar på ok för att spara händer ingenting. Precis som den vägrar ta emot denna ändring. För kör man med APn som följer med är det fortfarande i NR7303 man gör dessa inställningar.
Sen finns det ingen lösning att sätta den i bryggat läge verkar det som.
Testade precis samma sak! Fick det inte heller att fungera. För mig roterade det mellan “Action forbidden” (något meddelande som kommer upp) och att det bara blinkar till men inget händer...
@Karl Von Bredband då är ju den lösningen med denna router ganska meningslös om man inte kan göra något utan att allt är låst.
Fått någon återkoppling ifrån zyxel?
@Karl Von Bredband då är ju den lösningen med denna router ganska meningslös om man inte kan göra något utan att allt är låst.
Fått någon återkoppling ifrån zyxel?
Jag tror inte det ska vara så, utan det verkar vara en bugg. Det vanligaste use-caset för routern är ju att egentligen inte hantera någon DHCP alls själv, i princip
Inget än! Men ser att ticketen är hos deras R&D i Taiwan
@Karl Von Bredband Ja vi får hoppas att det är en bugg och något som går att åtgärda.
För kollar man på tex Zyxel NR5103ev3 så kan man ju göra betydligt fler inställngar. Som att tex sätta den i bryggat läge om man skulle vilja använda den bara som ett modem. Inte ens den funktionen finns i NR7303.
@Karl Von Bredband Ja vi får hoppas att det är en bugg och något som går att åtgärda.
För kollar man på tex Zyxel NR5103ev3 så kan man ju göra betydligt fler inställngar. Som att tex sätta den i bryggat läge om man skulle vilja använda den bara som ett modem. Inte ens den funktionen finns i NR7303.
Det låter väldigt märkligt! Just det var en av dom sakerna som jag testade inför när vi lanserade den. Tidigare NR7103 har det påslaget som standard, för ett inomhusdelen (EX3301) skulle vara den som hanterar allt på den lokala sidan.
NR7303 ska ha den inställningen, och den ska fungera. Skillnaden med NR7303 är att den är avstängd, eftersom uppsättningen med WX3100 skiljer sig.
Kan du kolla om du hittar det här inne (guiden som vi har på Tre.se är för just bryggläge på NR5103E, och inte IP-passthrough som är när man vill att den ska agera som modem)?
Nu hittade jag den funktionen man behöver gå in i APN inställningarna för att slå på IP Passthrough men vågar inte testa det nu då jag behöver uppkopplingen. Det är därför jag inte sett den innan.
Ja wx3100 agerar ju bara AP egentligen. Allt styrs ju genom NR7303 så som firewall, dhcp m.m.
@webtomten Har fått svar nu ifrån deras R&D.
Dom verkar ha den stenhårda ståndpunkten att eftersom produkten ursprungligen inte är avsedd att användas på detta sätt, är dom inte villiga att dedikera resurser på att möjliggöra det…
Skicka ett PM till mig, så hjälper jag dig vidare hur vi går vidare med eventuella alternativa lösningar eller något annat.
Lämna en kommentar
Behöver du hjälp?
Har du inte hittat svar på din fråga, så kan du alltid höra av dig till oss!