Besvarat

Upload högre än download

  • 12 February 2021
  • 3 svar
  • 278 visningar

Hej!

Vi har en Huawei router B818-263 med tjänsten Tre Bredband Hemma.

Jag jobbar hemifrån och märkte att nätuppkoppling blev långsammare vid en viss dagtid. Jag var tvungen att koppla till min privat mobil som använder sig av Comviq. Därför kontaktade jag IT avdelningen av företaget där jag jobbar och de körde en ping-test. Testen visade pingtider av 50-100 och även times outs, dvs. att paketdata försvinner.

Dessutom så har vi fenomen att vår upload oftast ligger runt 25Mbit/s och download bara på 15Mbit/s eller mycket lägre.

Jag ringde till Tre kundtjänst och de låste routern till 3G. Pingtider blev bättre men nu gick det inte längre att streama filmer. Det hackade hela tiden. Därför låste vi up routern från 3G så att den skulle använda 4G igen. Vi har också testat de olika LTE-bandlägen och tycker att FDD funkar bäst. Men ändå blir nätuppkopplingen långsammare vid en viss dagtid.

Jag har en kollega som också använder sig av Tre mobil bredband och hon upplever samma sak.

Har ni kanske en idé vad vi kan ändra in inställningarna så att jag kan jobba?

Stort tack för hjälpen!

Hälsningar,

Manja

 

icon

Bäst svar av Nils 17 February 2021, 12:32

Visa original

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +36

Hej @Manja !

Är detta något som har kommit nyligen eller har ni haft samma problem en längre period?

Mvh

Hej @Nils ,

problemet uppstod för 2 Veckor sedan.

Användarnivå 5
Emblem +36

Hmm, med tanke på att du har märkt av en försämring över tid rekommenderar jag att du kontaktar den tekniska supporten på 0771 735 300 som kan hjälpa dig med en felsökan/felanmälan i ditt område.
 

Svara