Skip to main content
F.A.Q.

Sen betalning

• 28 maj 2024
  • 0 svar
  • 7603 visningar
Sen betalning
Trelin

Har du frågor kring en påminnelse? Spärrat abonnemang pga sen betalning? Inkasso? Här nedanför har vi samlat vanliga frågor och svar gällande sen betalning.

Jag vill skjuta fram min faktura

Genom att använda autogiro behöver du aldrig oroa dig för att missa en betalning.

Visa

Skjuta fram en faktura

Det går inte att skjuta fram din faktura hos oss, varken via Mitt3 eller kundservice.

Jag får lön den 27:e

Det går inte att ändra förfallodatumet på din faktura, varken via Mitt3 eller kundservice.

• För privatkunder infaller alltid förfallodatumet den 26:e varje månad, om det inte är en helgdag
  • För företagskunder infaller förfallodatumet mellan den 28 och 31 varje månad

Så missar du aldrig en betalning

För att undvika att missa en betalning så kan du ansöka om autogiro, så dras fakturan automatiskt vid förfallodatumet varje månad. Klicka här.

Jag har betalat, kan ni ta bort spärren?

Kundservice kan inte ta bort spärren innan betalningen kommit in.

Visa

När försvinner spärren

När betalningen kommit in till oss så försvinner spärren automatiskt. Kundservice kan inte ta bort den innan det. Det snabbaste sättet att få iväg betalningen till oss är med en swishbetalning via Mitt3. Logga in här med BankID, skrolla ned till din Faktura, och välj att betala med Swish så hävs spärren inom en timme.

Så missar du aldrig en betalning

För att undvika att missa betalningen så kan du ansöka om autogiro, så dras fakturan automatiskt vid förfallodatumet varje månad. Klicka här.

Varför har jag fått en påminnelse?

Påminnelse skickas automatiskt efter fakturans förfallodatum.

Visa

Jag har redan betalat fakturan

Har du fått en påminnelse trots att du betalat, så beror det på att påminnelsen skickades ut innan vi mottog betalningen.

För att vara på den säkra sidan är det alltid bäst att kontrollera betalningen på Mitt3.

1. Logga in på Mitt3
  2. Skrolla ned till Kostnader och klicka på Visa alla fakturor
  3. Här ser du dina fakturor, och statusen på betalningen

Fakturan står som obetald på Mitt3

Har du betalat fakturan men ser den som obetald på Mitt3? Då kan du ha råkat göra en felbetalning (ex. fel OCR- eller bankgironummer) och vi hjälper dig då att spåra betalningen så att den hamnar rätt. I detta fall behöver du kontakta oss på kundservice.

Vad gör jag om fakturan gått till inkasso?

Vi kan inte ta bort spärren förrän ärendet hos Inkasso är betalt.

Visa

Vad gör jag nu?

Om fakturan gått till inkasso, så är det till Alektum som du behöver betala till. Du får hem en ny faktura från dem, men du kan även se betalningsuppgifter direkt ifall du loggar in på deras hemsida med BankID, här.

Kan ni ta bort spärren?

Spärren kan inte tas bort förrän ärendet hos Alektum är klart och de skickat betalningen till oss. När du betalat till Alektum så är det bara att avvakta så försvinner spärren automatiskt. Kundservice kan inte ta bort spärren.

Det här ämnet är stängt för kommentarer

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies