Skip to main content
Nykomling
September 12, 2019
Besvarat

SMS Bedrägeri?

• September 12, 2019
  • 25 svar
  • 33967 visningar
Är det fler än jag som får bedrägeri SMS från Mobihub, Mobiapp, 72221, txtNation Limited, 72445?
50:- per vecka på teleräkningen?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till faktura
Bäst svar av Jocke
Hej @ClaesG.

Om du har en mobilprenumeration som dyker upp månadsvis på din faktura kan du kolla din detaljspecifikation på Mitt3 för att se vilket företag det avser.
Det finns även med kontaktuppgifter till det aktuella företaget om du har frågor kring hur du avslutar den pågående prenumerationen.

25 svar

Superhjälte
November 29, 2020

@aLx Hej,

de där SMSen kommer med största sannolikhet från 3 själva. SMSen informerar bara om att det kostnadstak som ni har satt har uppnåtts. Om du loggar in på Mitt3 på 3s hemsida kan du se vilka kostnader som finns.

Vad som ligger bakom kostnaderna kan vara flera olika saker - köp i en appbutik, SMS-köp, betalsamtal eller liknande. SMSen kommer från 3 för att informera om kostnader. Länken leder till Brilliant som är ett företag som arbetar med kundundersökningar, så det är rimligt att 3 skickar ut ett sådant SMS för få era synpunkter efter att kundtjänsten har kontaktats. 

Ett vanligt SMS-bedrägeri brukar leda till en hemsida där kortuppgifter eller kontaktuppgifter ska uppges efter att en har tryckt på en länk i SMSet. Dessa SMS kommer ofta utan någon koppling också. Att ett företag hänvisar till sin egna hemsida, utan att faktiskt ha en länk till den - eller att skicka en länk med hänvisning till att en kontakt precis har hafts med kundtjänst är nog aldrig bedrägeri. Eftersom du själv då går in på leverantörens hemsida och inte via någon länk vet du att du är på rätt ställe när du loggar in. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Rookie
November 29, 2020

Den länken som min son klickade på känns inte som en webbadress tillhörandes 3 (https://brfu.se/51ltw), dessutom är det ett ökänt blufföretag vid namn txtNationLimited som står bakom den ”rörliga kostnaden”.   Många kunder från olika mobiloperatörer har råkat ut för samma sak och med samma firma. Därav min oförståelse för hur de inte kan stoppas. Men tack för kommentaren. 

Superhjälte
November 29, 2020

@aLx Den länken går till Brilliant Future som sagt. Det är ett företag som arbetar med undersökningar åt andra företag för att mäta kund- och medarbetarnöjdhet. Om ni har varit i kontakt med 3s kundservice i närheten av när ni fick det SMSet är det helt rimligt att 3 har skickat ut det för att få reda på om ni var nöjda med den kontakten. Brilliant Future är ett välkänt företag som arbetar med många stora svenska företag inom olika branscher. Brfu står antagligen för just BRillian FUture. :)

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Nykomling
February 28, 2021

Jag har samma problem. Men när jag ringer ingen svarar. Hur kan jag själv avsluta den prenumeration???Jag vill inte betala någonting som jag har inte beställt. Förstå inte hur ni på 3 kan aceptera att folk betala för bedrägeri. Måste jag verkligen gå till polisen och göra anmälan?

Rookie
October 6, 2022

Hej. Jag har problem. 72445txt. Nation Limited 08/44682648

Detta kommer på min faktura

Nnågra gånger och kostnad är 75kr. varje gång. 

vad är det?

hur man fixa det?

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 6, 2022

Hejsan 🙂, @Khishigee 

Får du det som sms från nr : 72445 ?  Står det något i det sms om hur man ska skriva “ Stopp “ till ett kort nummer ? . 

Vet inte om detta är samma företag men sökte lite snabbt om det du nämnde . Ett klädesföretag , 

https://nationltd.com

Om det nu är detta företag , är det någon prenumeration du känner till att du köpt eller abonnemang ? 

Eller får du det på mail . 

Det man får försöka göra är att lokalisera vad det är för något . Vilket företag och produkt det gäller . Och därefter få fram att man kan avsluta denna fortsättande dragning av tjänst . Om det är rätt företag , så kan man kontakta dom angående detta och få det löst . 

Tror också man ska kunna förbjuda att man kan göra köp som hamnar på 3 -Fakturan . Så det är bara tjänsterna som kommer från 3 som man betalar för . Och vid sido handel använder man sig av sitt betalkort . 

Men beroende på vad du har , Android eller Apple märke och modell . Så ska du kunna se under inställningar - > Din profil → Köp / kostnader / Prenumerationer om det ligger något aktivt där . Ser lite olika ut beroende på märke och modell , samt mjukvara . Men kan hjälpa om det behövs mer assistans 😎

Med vänlig hälsning, F 

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Rookie
October 6, 2022

Rookie
October 6, 2022

Stårt tack. Jag skickade det här meddelandet den tisdagen.  Jag berömmer inte det som hände. men jag fick det här meddelandet igen

Rookie
October 6, 2022

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
October 6, 2022

Grymt svar @frodrik91! 😍

@Khishigee, Känner du inte till hur kostnaden började debiteras så rekommenderar jag att du kontaktar deras kundservice.

Då vi på Tre inte står för själva kostnaden, utan är mer som en mellanhand där det placeras på din mobil-faktura, så är det inte vi som startar/avslutar prenumerationen. 

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.