Skip to main content
Ny idé

Öresundspendlare

Kategori:Våra tjänsterNät & utbyggnad
  • October 2, 2025
  • 1 svar
  • 43 visningar

Forum|alt.badge.img

Jag pendlar varje dag över Öresundsbron. Tre är minst dåliga operatören ute i sundet. Men när man tappar nät från Tre Sverige eller Tre Danmark så tar det ofta en stund innan man är online igen. Försvårar att arbeta på tåget. 

Skulle man inte kunna ha sändare på bron med både svenskt och danskt nät så att man kan komma över sundet och fortsätta vara uppkopplad? Att telefonen sedan roamar när man kommit till fastlandet på vardera sid känns absolut okej. Men det vore helt fantastiskt att inte bli av med anslutningen utan att telefonen sömlöst kunde byta mellan olika nät såsom sker då den växlar mellan olika master i landet.

1 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 2, 2025

@Samawati Hej, 

Jag håller med dig om att det borde bli bättre på bron, inte minst för Tre utan för alla operatörer. Jag jobbar inte på Tre men har försökt ta reda på hur det funkar när jag märkte att det ofta krånglar.

På bron finns det ett gemensamt system med antennförstärkare redan som drivs av Øresundsbron, det heter Dominant Cell Öresund (mer info här). Jag skulle tro, utan att veta, att systemet är något föråldrat och kanske skulle behöva utökas ytterligare. Detta är inte heller basstationer utan mer förstärkning av täckningen, det skulle nog alltså även behövas basstationer på båda sidorna sundet som kan hantera alla resande samtidigt.

Om du åker tåg blir det utöver kanske ett system som drabbas av överbelastning även en utmaning med en metalltub som rör sig i hög hastighet med hundratals människor samtidigt - som dessutom tappar täckning från sitt hemmanät och ska anslutas till roaming. Det är som gjort för att det ska krångla känns det som. 

Jag har röstat på din idé om att förbättra nätet och hoppas att det blir verklighet!