Skip to main content
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 1, 2019
Diskussion

Är framtiden vikbar?

• March 1, 2019
  • 129 svar
  • 2609 visningar
Är framtiden vikbar?
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.

En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?

Skulle du vilja ha en vikbar telefon?

129 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
April 16, 2019
God morgon @Jocke

jag har tuggat i mig allt som rör den där telefonen just nu.

Det känns som nischad bred produkt om man kan säga så. Den har tydliga nackdelar men nästan alla verkar tycka att det överskuggas av det positiva samt Coola delarna av den.
Mr mobile menade till och med att han tror mer på denna variant än huawei. Vilket jag nästan också börjar tro.

Blir nästan sugen på att sälja min iPhone för denna. Men sen gillar jag alltid helt ny teknik! Haha
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Jocke
Pensionerad Moderator
JockePensionerad ModeratorTrådskapare
Pensionerad Moderator
April 16, 2019
Jag förstår precis vad du menar.

Haha, ja men varför inte? Du har väl en XS Max så den får du nog några slantar för 😀

Det ska bli intressant när man får tillgång till lite mer djupgående intervjuer. Jag är intresserad av hur den kommer vara att leva med som sin enda telefon, batteritiden, kameraupplevelsen och jag tänker även att det finns sjukt stor potential till en bra "mediamaskin" att kolla på youtbube, netflix osv på.
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
April 16, 2019
Exakt, känns som att den är värd lite slantar!
Har så oerhört svårt att släppa iOS bara!
Man borde kunna ”hyra” telefoner i typ ett halvår!
Nej men får se som sagt. Har lite att betala av på den via abonnemanget. Allt hänger på priserna med abonnemang. Men otroligt sugen i alla fall.
Kommer bo i butikerna som visar den!
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
April 18, 2019
Lite småtråkiga nyheter ang samsungs fold.
Men det är tidigt och speciellt för vikbara telefoner.
Det verornpå
olika faktorer (någon hade tagit bort det speciella plastlagret som är en vital del av skärmen)
men vissa verkar ha fått en trasig enhet av vanlig användning.

jag är väldigt sugen ändå. Trots allt, Här kan ni läsa the verge samling av allt.
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
April 19, 2019
Jag såg det där, både i mitt Twitter-flöde och dem dagliga tekniksidorna jag besöker. Riktigt tråkigt faktiskt. Förhoppningsvis är det måndagsexemplar och dem som tagit bort själva har ju faktiskt gjort fel.
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
April 19, 2019
Ja, men som de skrevs också. Några hade problem innan. Samt att deras enheter saknade någon form av varningstext!

verkligen; hoppas också på rent och skört måndagsexemplar. Lite oroande när det var så många av en rätt liten ”pool” av enheter!

så länge det inte sker någon negativ inställning till vikbart så är jag nöjd. Att den breda lanseringen går fantastiskt!

för rätt pris med abonnemang så har jag lyckats förhandlar mig fram till att jag ska få köpa!
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 5, 2019
Lite uppdatering ang nya FOLD (sömnlöst kollat alla klipp om den nya Fold v1.5)
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
September 16, 2019
@Chipsgeneralen

Jag märker att du inte riktigt kan släppa de vikbara telefonerna 😉

Är du lika övertygad på framgång som du var för några månader sen?
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 16, 2019
@Chipsgeneralen

Jag märker att du inte riktigt kan släppa de vikbara telefonerna 😉

Är du lika övertygad på framgång som du var för några månader sen?

Nästan mer nu, beställde dock precis en Note10+

Men det är mest för att jag inte "orkar" vänta på att Samsung ska släppa ett datum för sverige.

FOLD är fortfarande i mitt huvud något av framtiden. Kanske inte nästa år. Men jag tror att det är vägen som alla tillverkare borde gå. Hoppas att den säljer enormt bra trots priset och att det blir framgång.

Kan knappt vänta tills jag kan pröva en.
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
September 16, 2019

@Chipsgeneralen

Bra val av lur dock, tror du kommer bli otroligt nöjd med Note 10+.

Ja, vi får se. Det kanske behövs några år och några lyckade lanseringar för att det verkligen ska ta fart.