Skip to main content
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 1, 2019
Diskussion

Är framtiden vikbar?

• March 1, 2019
  • 129 svar
  • 2609 visningar
Är framtiden vikbar?
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.

En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?

Skulle du vilja ha en vikbar telefon?

129 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 16, 2019
@Chipsgeneralen Bra val av lur dock, tror du kommer bli otroligt nöjd med Note 10+.

Ja, vi får se. Det kanske behövs några år och några lyckades lanseringar för att det verkligen ska ta fart.

Men press som testat Nya FOld verkar överväldigande positiva. Nu är de tidigt och om 48h kanske det byts ut.

Va tror du? är du sugen på en vikbar?
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Jocke
Pensionerad Moderator
JockePensionerad ModeratorTrådskapare
Pensionerad Moderator
September 16, 2019

@Chipsgeneralen Bra val av lur dock, tror du kommer bli otroligt nöjd med Note 10+.

Ja, vi får se. Det kanske behövs några år och några lyckades lanseringar för att det verkligen ska ta fart.
Men press som testat Nya FOld verkar överväldigande positiva. Nu är de tidigt och om 48h kanske det byts ut.

Va tror du? är du sugen på en vikbar?

Det är ju kul det i alla fall.

Jag är försiktigt positiv. Jag har alltid gillat lite mindre, "smidiga" telefoner men har behövt anpassa mig med tanke på att modellerna blir större för varje år som går. Jag har aldrig varit den som skulle välja en plus-variant av någon telefon dock. T.ex. iPhone 11 Pro Max eller Note 10+ på grund av storleken. Tycket det är alldeles för stort och passar inte mitt användande. No offence till modellen du precis köpt dock. Det är ju bra telefoner 😉
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 16, 2019
Jag är egentligen lika där. Vill ha en liten telefon men som kan bli stor (Fold är verkligen min dröm-idé för telefon)

jag har dock vant mig hårt vid en större telefon så Note10+ känns guld.

tror och hoppas att framtiden är mindre telefoner men större. Så man kan njuta av tex Netflix på en stor skärm
men telefonen tar ingen plats i fickan!
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
September 17, 2019
@Chipsgeneralen

Verkligen. Inget tyder dock på att telefonerna kommer att bli mindre, snarare tvärt om. Det är helt enkelt modebranschen som får anpassa sig och göra större fickor på byxorna 😅
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 17, 2019
@Jocke men det måste typ nå en smärtgräns snart.
men det finns ju ”vikbara” telefoner som är som de gamla viklurarna typ tcl visade upp. Kanske något?
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 18, 2019

Bumbpar tråden för jag är så sjukt taggad! 

Idag släpps Galaxy fold i utvalda butiker för det smått sinnessjuka priset 23000:- dvs en iPad iPad pro och en iPhone 11 inkl airpods. Men jag tror ändå det är framtiden dock lite dyr för kvalitén på den stora skörmen.....hur som kommer i alla fall jag dra till Samsungs butik i Stockholm för att klämma och känna på den! 

Men Motorola teasade precis sin vikbara modell som verkar visas upp i november! :) The verge skriver

Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
October 18, 2019

@Chipsgeneralen 

Jag läste det. Riktigt spännande men priset är verkligen rejält högt. Det är ju dock i stort sett den enda av sitt slag, priserna sjunker väl i framtiden kan jag tänka mig.

När du har klämt på den, återkom och berätta mer :grinning:

Spännande att ytterligare en tillverkare hoppar på tåget. 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 22, 2019

Det fanns (just då i alla fall) ingen möjlighet till att klämma på Fold, men den fanns i en monter och kan säga att jag inte blev mindre sugen på telefonen efter att ha sett den på riktigt. Bilder/ videos gör den inte rättvisa. 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
October 23, 2019

Det fanns (just då i alla fall) ingen möjlighet till att klämma på Fold, men den fanns i en monter och kan säga att jag inte blev mindre sugen på telefonen efter att ha sett den på riktigt. Bilder/ videos gör den inte rättvisa. 

Håller med dig! Fick SMS om att min gick att hämta igår och har haft gott med till att göra mig bekväm med den.  Den ser betydligt större ut på bilder och videos än vad den faktiskt är. Jämfört med min Note 8 så är den smalare, kortare men betydligt tjockare. Tjockleken när den är stängd är faktiskt något jag gillar med den. Den ligger väldigt skönt i handen, på samma sätt som en fjärrkontroll kanske gör. “Vecket” i mitten är absolut där, men inget man lägger märke till när man väl har börjat använda den.

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 23, 2019

@Karl kan nog inte beskriva min avundsjuka! 😭😭😅 

Men det du skriver om tjockleken kan jag tänkamlig att jag skulle hålla med om! Känns den lilla skärmen sommatt den fungerar att typ svara på sms med eller vill man hela tiden öppna den? 

Känns stora skärmen känslig eller känns det som du kan använda den relativt ledigt? 

Vecket kanske fungerar som alla olika kamera-,lösningar på telefoner nu. Tex notch på iPhone slutade man tänka på efter typ en vecka och samma med note 10. :)