Skip to main content
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 1, 2019
Diskussion

Är framtiden vikbar?

• March 1, 2019
  • 129 svar
  • 2609 visningar
Är framtiden vikbar?
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.

En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?

Skulle du vilja ha en vikbar telefon?

129 svar

Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 6, 2020

@Chipsgeneralen 

Spännande framtid helt klart. Jag är så otroligt redo för att Apple ska släppa sin vikbara om 75 år och säga att dem va först. Men det är nog värt väntan då den kommer sopa banan med de andra lurarna! 

Skrattade högt! :grin:

Har varit ganska skeptisk till alla dessa vikbara lurar, speciellt med tanke på prislappen. Det har dock gått väldigt fort sedan Galaxy Fold och jag också börjar nu tycka att det är intressant med den nya generationen av vikbara mobiler.

Likt Chipsgeneralen var jag väldigt imponerad av Galaxy Z Flip även om det finns små detaljer som störde mig, mer specifikt att det är ca 3 mm från kanten > ner till själva skärmen. Fortsätter tillverkare i samma takt så tror jag att en vikbar mobil blir nya standard om några år.

Vad gäller framfart, i dagarna dök det upp ett par prototyper från TCL med två väldigt olika formfaktorer.

Den första prototypen är mest intressant enligt mitt tycke. Här glider skärmen in i mobilen (i framtiden med en motor) istället för att vikas vilket kan bespara oss från ett väck i skärmen samt att telefonen förblir nästan lika tunn som dagens modeller. 

Källa: CNET

Den andra prototypen, en “Trifold” som när man viker upp den (2 gånger) går från 6.55” till hela 10” vilket är samma storlek som många av dagens surfplattor. Nackdelen är att mobilen blir lika tjock som tre vanliga mobiler när den är ihopvikt men det kan naturligtvis ändras när telefonen blir klar för produktion. 

Se hela klippet här nedan:

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
September 16, 2020

Under 2020 har vi fått se många intressanta varianter på mobiler med dubbla / böjbara skärmar och andra innovationer.  ”Flip-mobiler” har gjort en comeback och Samsungs Fold kommer strax i en ny förfinad version. LG är också med i spelet och experimenterar med dubbla skärmar, nu i dagarna har de presenterat LG Wing med minst sagt annorlunda approach. 

Personligen känns det lite udda men samtidigt kan jag se fördelar. Kolla in nedan video och berätta vad ni tycker!

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 16, 2020

Min första spontana reaktion är att den känns som telefonen iron man har i första filmen från 2007 eller när det nu va. Vilket är otroligt coolt. 

min andra reaktion är att det känns som ett företag som vill vara med och leka men inte löst vikbart som tex Samsung och Huawei. Men min sista reaktion är att det ser unikt och kul ut. Som att de problem dem tar fram lösningarnas är saker som stört mig massor när man varit ute och kört. Eller sett ett klipp eller liknande. 

Och framförallt ruggigt skoj att det inte längre är ”glas-mackor” som hela tiden släpps utan att det experimenteras friskt i branschen. Kul! 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 1, 2020

Är man RIKTIGT sugen på vikbart och känner att man har pengar liggandes och bränner säljer just nu Webhallen ut Motorola Razr för nästan halva pris! :) 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
October 1, 2020

På tal om vikbart, det var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en laptop med vikbar skärm från en av större tillverkarna. Nedan är Lenovos ThinkPad X1 Fold med 13 tums skärm, Intels i5 processor och 1TB lagring. Föredrar man ett vanligt tangentbord så kan finns det ett som passar.

Intressant!

Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
October 1, 2020

Är man RIKTIGT sugen på vikbart och känner att man har pengar liggandes och bränner säljer just nu Webhallen ut Motorola Razr för nästan halva pris! :) 

Ojsan! Hela 50% är inte dumt ändå. :relaxed:

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 1, 2020

På tal om vikbart, det var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en laptop med vikbar skärm från en av större tillverkarna. Nedan är Lenovos ThinkPad X1 Fold med 13 tums skärm, Intels i5 processor och 1TB lagring. Föredrar man ett vanligt tangentbord så kan finns det ett som passar.

Intressant!

Såg denna, Tycker det känns väldigt spännande. Kul att se mer exprimenterande över hela teknik-branschen. 

Superhjälte
October 1, 2020

Jag börjar bli mer och mer sugen på en vikbar telefon. Speciellt nu när telefoner som Galaxy Z Fold 2 har en så pass mycket större skärm på utsidan som verkar göra den fullt användbar där till och med. Får se när Apple kan tänkas hoppa på detta..

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 1, 2020

@Pettersson 

kunde inte hålla mig och har faktiskt beställt en FOld2. Ruggigt taggad i och med att alla verkar vara rungande överens om att den är otroligt välbyggt! Ska blinkning att se när Apple kommer och definierar den vikbara telefonen. :) 

Superhjälte
October 1, 2020

@Chipsgeneralen Du får berätta ALLT sen! Verkar som att Samsung har lyckats, det som fallerar är kanske bristen av appar som verkligen använder hela skärmytan optimalt - men oavsett borde det bli en helt annan upplevelse! 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓