Skip to main content
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 1, 2019
Diskussion

Är framtiden vikbar?

• March 1, 2019
  • 129 svar
  • 2609 visningar
Är framtiden vikbar?
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.

En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?

Skulle du vilja ha en vikbar telefon?

129 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 1, 2020

Ja, @Pettersson det som  verkar vara konsensus! Eller snarare att android inte riktigt är bra på ”tablet”!

självklart. Är så sjukt taggad så det lär

bli en del intryck! 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 10, 2020

Snabba första intryck. Rasande bra. Alltså, det känns som 4 generationer bättre än första fold (nu höll jag dock i den i cirka 4 minuter) 
Byggkvalitén är otroligt bra. Det känns som att Samsung gjort det absolut bästa dem kan när det kommer till operativsystemet. Utsida-skärmen är lite märklig men man vänjer sig snabbt. Insidan, den stora chefen är magisk. Trodde den skulle kännas lite plastig och att man skulle se vecket mer. Men den känns nästan som en vanlig skärm (lite mjukare typ) och man ser aldrig vecket när man använder telefonen. Än så länge är det 10/10. Fortfarande en entusiast lur. Men otorligt mysig att jobba med. Typ svara mejl, läsa långa texter, eller likande är en fröjd. 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Superhjälte
October 12, 2020

@Chipsgeneralen Blir avundsjuk! Det borde verkligen kännas som framtiden tänker jag? Hur upplever du telefonen storleksmässigt? Är det något som är ”enkelt” att ha med sig, eller blir det mer något en accepterar att ha med sig? Jag tycker ju Max-modellen av iPhone är stor, för att sätta det i perspektiv 😅

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 12, 2020

Det stämmer @Pettersson . Känns helt galet att fortfarande kunna vika ihop en Ipad mini. 

Tycker den känns smidig, trodde sen skulle kännas tjockare och inte alls så smidig som den är. 

Den känns  betydligt mindre än iphone max...på något sjukt sätt. 

Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
October 12, 2020

Snabba första intryck. Rasande bra. Alltså, det känns som 4 generationer bättre än första fold (nu höll jag dock i den i cirka 4 minuter) 
Byggkvalitén är otroligt bra. Det känns som att Samsung gjort det absolut bästa dem kan när det kommer till operativsystemet. Utsida-skärmen är lite märklig men man vänjer sig snabbt. Insidan, den stora chefen är magisk. Trodde den skulle kännas lite plastig och att man skulle se vecket mer. Men den känns nästan som en vanlig skärm (lite mjukare typ) och man ser aldrig vecket när man använder telefonen. Än så länge är det 10/10. Fortfarande en entusiast lur. Men otorligt mysig att jobba med. Typ svara mejl, läsa långa texter, eller likande är en fröjd. 

Den ser ju rätt lyxig ut måste jag säga! Tycket du valde rätt färg också. :slight_smile: 
Hur är det med appar, hur många är det som faktiskt nyttjar möjligheten att vika skärmen likt en laptop? Eller har samsung anpassat ex. tangentbordet för de flesta appar?

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
October 12, 2020

@Erik det är lite sådär med apparna skulle jag säga.  Men samsung har gjort det dom kan. Det är nog än så länge hela telefonens svaghet. Att inte Android känns redo för vikbart/tablets... Men det är magiskt. Allt som antingen blir desktop eller tablet är fett najs

Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
November 17, 2020

Macrumors berättar om nya rykten att Foxconn ska ha fått i uppgift att testa gångjärn till en vikbar prototyp av iPhone. Kanske får vi börja vika ihop våra iphones redan hösten 2022?  :grin:

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
November 17, 2020

Macrumors berättar om nya rykten att Foxconn ska ha fått i uppgift att testa gångjärn till en vikbar prototyp av iPhone. Kanske får vi börja vika ihop våra iphones redan hösten 2022?  :grin:

Jag hoppas det, efter att ha använt GALAXY Z FOLD 2 5G (puuh!) i snart en månad skulle jag påstå att framtiden är vikbar. Att Apple kommer sätta vikbart första försöket för slutkonsument är jag 100% övertygad om. Hype-mätaren för min del gick i taket! 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
November 17, 2020

Sen har vi den här idag. Från OppO 

Oppo rullar skärmar

Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
November 18, 2020

Sen har vi den här idag. Från OppO 

Oppo rullar skärmar

Riktigt häftigt! Vet dock inte om man skulle ha tillräckligt med tålamod och vänta på att motorerna har dragit ut skärmen. :sweat_smile: