Skip to main content
Fråga

Amazon MDIP

  • November 18, 2022
  • 13 svar
  • 3228 visningar

Har en Samsung S21.

får en massa notiser om att det finns en ny uppdatering på en app från amazon (amazon MDIP).

Varför?

jag har inte ens ett amazon konto.

13 svar

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • November 18, 2022

 

Hejsan 😉, @Jijo 

Jag fann ingen information angående kopplingen mellan Samsung telefoner , i ditt fall “Samsung S21” med “Amazon MDIP”. Som står för :  (  Mobile Device Information Provider  , Informationsleverantör för mobila enheter ) . Även om informationen kommer från lenovo , så kan det nog vara samma information . 

 

Det kan vara en programvara som behövs för andra funktioner eller applikationer och de visas inte nödvändigtvis som en applikation. Det finns flera av dessa i Inställningar > Appar och avisering > se alla > Tryck på de 3 vertikala prickarna i det övre högra området > Visa system. Bläddra och se om du kan hitta den programvaran. 

Så jag skulle nog tipsa om att se till så du har alla appar uppdaterade från Android Store / Play . Samt även att se till så mobilen har senaste versionen av mjukvar. Så kallad “ Programvaruuppdatering “ , ska finnas under inställningar menyn . 

Förhoppningvis kan något av dessa vara en lösning på notisen . Och skadar inte att få allt uppdaterat då det påverkar stabilitet , funktion & säkerhet för telefonen . 

 

“That could be a software necessary for other function or application and they are not necessarily be shown as an application. There are several of these in the Settings > Apps & notification > see all > Tap the 3 vertical dots on right top area > Show System. Scroll and see if you can find that software. “

 

https://forums.lenovo.com/t5/moto-g7-play-moto-g7-moto-g7-power-moto-g7-plus/What-is-Mobile-Device-Information-Provider-com-amazon-appmanager/m-p/5041357

 

Mvh F 


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • November 21, 2022

Hejsan @Jijo!

Har du lyckats lösa det ännu? Har du kikat på @frodrik91s svar? Återkom gärna med hur det har gått! 😁


  • Trådskapare
  • Nykomling
  • November 27, 2022

Hej.

Har inte fått mer klarhet ifrågan mer än att det verkar vara något som 3 rekommenderar.

Tillsammans med en massa amazon appar som jag inte fått välja om jag vill ha.

 


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • November 27, 2022

@Jijo 

Vad heter dessa “Amazon “ appar ?

Och går det att ta bort dom ?

Efter avinstallerat av dessa appar . Se över så allt är uppdaterat i playbutik , samt även programvaruuppdateringen för hela mobilens operativsystem . Inställningar → programvaruuppdatering.

Radera appar som du har installerat
  1. Öppna Google Play Butik-appen .
  2. Tryck på profilikonen uppe till höger.
  3. Tryck på Hantera appar och enheter. Hantera.
  4. Tryck på namnet på den app du vill ta bort.
  5. Tryck på Avinstallera.

  • Nykomling
  • January 13, 2023

@Jijo

Vad heter dessa “Amazon “ appar ?

Och går det att ta bort dom ?

Efter avinstallerat av dessa appar . Se över så allt är uppdaterat i playbutik , samt även programvaruuppdateringen för hela mobilens operativsystem . Inställningar → programvaruuppdatering.

Radera appar som du har installerat
  1. Öppna Google Play Butik-appen .
  2. Tryck på profilikonen uppe till höger.
  3. Tryck på Hantera appar och enheter. Hantera.
  4. Tryck på namnet på den app du vill ta bort.
  5. Tryck på Avinstallera.

Apparna syns inte när man söker, men tittar man på symbolen överst på “sidan” där rekommendationerna poppar upp så är det symbolen för “Samsung Core Services”, dvs det är inte 3 direkt, utan Samsung som har ett avtal med Amazon och pushar dom här apparna. Sedan verkar 3 ha hängt på, för Samsung Core Services pushar också “Mitt 3” som jag ju redan har.
Som det verka så går det alltså inte att stoppa.


  • Nykomling
  • May 1, 2023

 Jag vill veta vad dessa appar från Amazon innebär då jag testade klicka på MDIP men den går nu inte att hitta någonstans. Ni som operatör borde veta detta.. 

 


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • May 1, 2023

Hejsan😉 , @M08C 

Amazon MDIP har jag förstått det som är någon tjänst i Android från Amazon som styr reklam av något slag.För deras egna del . Likaså är amazon shopping är deras köp-app.

Det verkar inte finnas jättemycket info om tjänsten och om man kan ta bort den . Så mitt tips är att kontakta Amazon kundservice och se vad dom har att säga om sina egna tjänster.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=508510

Sen om 3 eller Operatörer har någon koppling till Amazon eller inte är ju frågan. Varför det visas som föreslagna appar osv. Eller om bara Operativsystemet väljer per automatik.

/F


  • Rookie
  • April 25, 2025

Frodrik91:

Varför skall vi jaga Amazon, när detta problem enbart verkar gälla för TRE telefoner?

Tre´s egna appar installeras dom med, alltså gäller detta inte enbart Amazon...

Borde inte detta lösas av TRE då?

 

Och TRE är dessutom inte föreslagna som appar, de INSTALLERAS oavsett om man vill eller inte!

Allt ligger under “Tjänsteleverantör” (vilket ju är TRE), och det som ligger där går inte att avinstallera.

Det här skitet “föreslår” en massa andra appar, såsom spel och liknande, vid varje uppdatering. Missar man att ta bort de kryssen spammas man av oönskade appar...


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • April 28, 2025

Hej ​@Joppeius, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Jag har kikat runt om detta. Endast när telefonen är ny eller återställs från grunden ska du få dessa förslag/installationer. Apparna som installeras ska gå att avinstallera. I ditt fall verkar du få förslag varje gång telefonen uppdateras, och du verkar inte kunna avinstallera apparna heller, om jag förstått dig rätt.
 

Jag har skickat vidare din feedback till berörd avdelning som ska utreda varför detta sker. Tack så mycket för att du uppmärksammar oss om problemen! 


  • Rookie
  • April 28, 2025

Hej ​@Joppeius, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Jag har kikat runt om detta. Endast när telefonen är ny eller återställs från grunden ska du få dessa förslag/installationer. Apparna som installeras ska gå att avinstallera. I ditt fall verkar du få förslag varje gång telefonen uppdateras, och du verkar inte kunna avinstallera apparna heller, om jag förstått dig rätt.
 

Jag har skickat vidare din feedback till berörd avdelning som ska utreda varför detta sker. Tack så mycket för att du uppmärksammar oss om problemen! 

Hej, själv!  :-)

Tack för att ni tar tag i detta. Jag har efterforskat en del själv och Amazon apparna verkar vara Samsung som installerat.
Men alla andra förslag, ex. Candy Crush Saga, vet jag inte var dom kommer ifrån. Och sedan har vi TRE apparna som ni borde vara medvetna om… :-)

 

Om ex. Candy Crush installeras kan jag avinstallera den som vanligt, men jag vill INTE ha en meny som “föreslår” en massa ointressanta appar varje gång telefonen uppdateras. Detta har lett till att jag skjutit upp uppdatering av telefonen ett bra tag nu (hela detta året!), vilket kanske inte är så bra!

Varje gång telefonen uppdateras återaktiveras Amazonapparna igen. Jag kan ju inte avinstallera dessa, utan bara inaktivera dom. Och efter en uppdatering får jag alltid pop up meddelanden från Amazon…

 

Är det enda sättet att bli av med apparna att roota telefonen? Det låter ju inte seriöst!


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • April 29, 2025

Hej ​@Joppeius, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Jag har kikat runt om detta. Endast när telefonen är ny eller återställs från grunden ska du få dessa förslag/installationer. Apparna som installeras ska gå att avinstallera. I ditt fall verkar du få förslag varje gång telefonen uppdateras, och du verkar inte kunna avinstallera apparna heller, om jag förstått dig rätt.
 

Jag har skickat vidare din feedback till berörd avdelning som ska utreda varför detta sker. Tack så mycket för att du uppmärksammar oss om problemen! 

Hej, själv!  :-)

Tack för att ni tar tag i detta. Jag har efterforskat en del själv och Amazon apparna verkar vara Samsung som installerat.
Men alla andra förslag, ex. Candy Crush Saga, vet jag inte var dom kommer ifrån. Och sedan har vi TRE apparna som ni borde vara medvetna om… :-)

 

Om ex. Candy Crush installeras kan jag avinstallera den som vanligt, men jag vill INTE ha en meny som “föreslår” en massa ointressanta appar varje gång telefonen uppdateras. Detta har lett till att jag skjutit upp uppdatering av telefonen ett bra tag nu (hela detta året!), vilket kanske inte är så bra!

Varje gång telefonen uppdateras återaktiveras Amazonapparna igen. Jag kan ju inte avinstallera dessa, utan bara inaktivera dom. Och efter en uppdatering får jag alltid pop up meddelanden från Amazon…

 

Är det enda sättet att bli av med apparna att roota telefonen? Det låter ju inte seriöst!



@Joppeius Fullt med!
Enligt den information jag fått ska detta inte ske när du uppdaterar telefonen. Skulle det vara möjligt att uppdatera telefonen för att se om detta sker igen? Om det sker igen, skulle du kunna ta skärmdumpar på hur det ser ut?


  • Nykomling
  • June 5, 2025

Jag får också en uppmaning om att installera Amazon mdip varje gång jag uppdaterar mobilen. Jag har en Samsung S24+ och innan dess hade jag en S21+ och det hände samma sak på den. Så detta är inget tillfälligt problem det har hållit på i 4-5 år. 

Så otroligt störande att bli påtvingad saker även om jag köpt mobilen. Borde vara olagligt att smyga på folk saker de inte sagt ja till. Man kan ju bara undra vad mer 3 och Samsung har installerat på våra mobiler som inte syns. 


  • Nykomling
  • December 3, 2025

Hej,

Jag har exakt samma problem som trådskaparen, med att jag blir bombaderad med spam i form av att nästan bli tvingad att installera en massa appar inkl Amazon MDIP, varje gång jag uppdaterar min S21.

Det kommer upp en notis från 3: "Slutför installationen av din enhet" efter varje mjukvaruuppdatering (alltså typ var tredje vecka). Notisen är störigt blå och alltid när man försöker ta bort den, kommer den tillbaka igen efter någon minut. Det enda sättet att inte få tillbaka igen är att godkänna datainsamling och sen gå steg för steg genom alla "föreslagna" appar och avbocka allt. Om man inte vill godkänna att ens data samlas in, kan man bara trycka på "Senare" uppe i högra hörnet. Men då får man upp den störande notisen från 3 igen, efter en kort stund. 

Att tvinga in någon i ett samtycke av datainsamling är ett grovt brott mot GDPR, som 3 gör sig skyldiga till. Dessutom så förmodar jag att 3 får någon slags kompensation för all bloatware (de "föreslagna apparna") som de trycker upp i ansiktet på en, annars ser jag inte incitamenten. Skandalöst, med tanke på hur mycket abonnemanget kostar.

MEN, ​@Joppeius och @Dandelion​​​​​​ ni kan bli av med allt detta. Om man går in på inställningar > appar > App Cloud, och trycker "Inaktivera" längst ned, så har man blockat appen som är ansvarig för allt detta. Jag tog även bort all data från appen (under lagring, inne på samma sida som man inaktiverat appen på), detta ska inte behövas egentligen men varför inte.