Har en Samsung S21.
får en massa notiser om att det finns en ny uppdatering på en app från amazon (amazon MDIP).
Varför?
jag har inte ens ett amazon konto.
Har en Samsung S21.
får en massa notiser om att det finns en ny uppdatering på en app från amazon (amazon MDIP).
Varför?
jag har inte ens ett amazon konto.
Bäst svar av Oliver02
Hej,
Jag har exakt samma problem som trådskaparen, med att jag blir bombaderad med spam i form av att nästan bli tvingad att installera en massa appar inkl Amazon MDIP, varje gång jag uppdaterar min S21.
Det kommer upp en notis från 3: "Slutför installationen av din enhet" efter varje mjukvaruuppdatering (alltså typ var tredje vecka). Notisen är störigt blå och alltid när man försöker ta bort den, kommer den tillbaka igen efter någon minut. Det enda sättet att inte få tillbaka igen är att godkänna datainsamling och sen gå steg för steg genom alla "föreslagna" appar och avbocka allt. Om man inte vill godkänna att ens data samlas in, kan man bara trycka på "Senare" uppe i högra hörnet. Men då får man upp den störande notisen från 3 igen, efter en kort stund.
Att tvinga in någon i ett samtycke av datainsamling är ett grovt brott mot GDPR, som 3 gör sig skyldiga till. Dessutom så förmodar jag att 3 får någon slags kompensation för all bloatware (de "föreslagna apparna") som de trycker upp i ansiktet på en, annars ser jag inte incitamenten. Skandalöst, med tanke på hur mycket abonnemanget kostar.
MEN, @Joppeius och @Dandelion ni kan bli av med allt detta. Om man går in på inställningar > appar > App Cloud, och trycker "Inaktivera" längst ned, så har man blockat appen som är ansvarig för allt detta. Jag tog även bort all data från appen (under lagring, inne på samma sida som man inaktiverat appen på), detta ska inte behövas egentligen men varför inte.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.