Besvarat

Befintliga Huawei enheter

  • 27 May 2019
  • 2 svar
  • 326 visningar

Hej...

Jag äger en Huawei Pro Mate 20 som är köpt genom er och följt en del av dom andra svaren ni gett till andra kunder som befinner sig i samma situation där nu denna produkt kan kraftigt ifrågasättas och är tydligt ett ämne för reklamation enligt konsumentköplagen eftersom denna produkt kommer:

[h4]HÄR ÄR DET OFFICIELLA SVARET ENLIGT DERAS EGNA HEMSIDA:[/h4]
"För Huawei-användarnas frågor angående våra steg för att följa med de senaste amerikanska regeringens åtgärder: Vi försäkrar dig om att vi uppfyller alla amerikanska krav, och tjänster som Google Play och säkerhet från Google Play Protect fortsätter att fungera på din befintliga Huawei enhet. "
Huawei har blivit officiellt svartlistad av USA och en ny rapport har bekräftat att företaget kommer att få stor skada från Google när det gäller upphävande av sina tjänster för Huawei-enheter, inklusive programvaruhjälp som är kopplat direkt till sitt anpassade operativsystem "EMUI".
  • Huawei förlorade omedelbart Googles stöd till EMUI / Android OS: Report
  • " Huawei kommer omedelbart att förlora åtkomst till uppdateringar till Android-operativsystemet, och nästa version av dess smartphones utanför Kina kommer också att förlora tillgången till populära applikationer och tjänster, inklusive Google Play Butik och Gmail-appen ."..... MED MERA MED MERA....
Ur ett Huawei-användares och 3kunds perspektiv är detta en enorm besvikelse, förutan att Google-appsupporten, EMUI, Huaweis anpassade operativsystem baserade på Android, måste snart helt bero på Huawei AppGallery, som inte har innehåll som liknar Google Play Butik, med andra ord inte något som jag som kund tecknade eller godkände i mitt köpeavtal med er.
Jag misstänker och förstår om ert svar kommer vara i stil med att det är luddigt, vi vet inte riktigt vad som ska hända eller att det kommer finnas open source alternativ etc. så kommer vi inte ifrån att detta är mina ögon och säkert även i Konsumentverkets ögon ett ganska tydligt reklamationsärende... nu undrar jag bara hur detta ser ut i era ögon? MVH Johan
icon

Bäst svar av Jocke 28 May 2019, 08:37

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, själva telefonen i sig fungerar ju precis vad som den var när du köpte den med alla funktioner. Kameran, sms osv.

Hur apparna du redan laddar ner sedan blir ”otillåtna” är väl bara att vänta och se. Men dem kan antagligen inte radera tex Facebook från din mobil. Du får bara inte uppdateringarna för appen.

Det du får ta del av för all framtid är säkerhetsuppdateringar i android. Vilket är väldigt positivt! Men som du själv skriver så är det inte licensen för Q som finns.

Detta är dock helt ny mark för typ teknik-branschen. Då just licensen så vitt jag vet aldrig blivit indragen för något företag förut. Så det skall benas ur en del saker kan jag tänka.

Sen vet man aldrig, om huawei börjar möta ”USA” i detta och USA slutar tro att det finns mjukvara i alla telefoner som kan ”avlyssna” så kan även företaget sluta vara svartlistat. vilket innebär att Google osv kommer återinföra licensen.
Jag kan inte råda åt något håll och jobbar inte på tre. Så vet inte hur dem ställer sig. Men telefonen i sig har inte tappat någon funktionalitet. utöver då play-stöd.
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej @Jhnhellstrom.

Vi har startat en tråd om ämnet här på 3Community. I tråden kan du läsa all information vi har i dagsläget och så fort vi har mer information kommer vi att dela med oss av den i tråden.

Svara