Skip to main content
Klistrad tråd

iPhone 17 leveranstid

• September 11, 2025
  • 398 svar
  • 58275 visningar

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37

Vi vet att många väntar ivrigt på sin nya iPhone 17 – och att det finns en hel del frågor kring leveranstider. Det är helt förståeligt, särskilt vid en så populär lansering. Vi vill därför samla information här och samtidigt ta emot er feedback och funderingar.

Vad betyder statusen "Beställning mottagen"?

Det betyder att vi har tagit emot din order, men att vi ännu inte fått telefonen från tillverkaren. Så fort din mobil nått vårt lager och börjar hanteras, så uppdateras din order på Mitt3. Beställningarna skickas i turordning.

Varför dröjer leveransen?

Vid stora lanseringar som denna är det svårt för tillverkaren att ge exakt leveransinformation. Leveranstiden kan variera beroende på modell, färg och minnesstorlek. Det innebär att din orderstatus kan stå som "Beställning mottagen" under en längre tid – även om allt är i sin ordning.

Hur vet jag när jag får min mobil?

Tyvärr får vi ingen exakt leveransinformation från tillverkaren förrän mobilen finns i vårt lager. Då uppdateras din orderstatus automatiskt inne på Mitt3.

Kan kundservice hjälpa mig med mer information?

Nej, kundservice har ingen mer information än den som finns på Mitt3.

💬 Vi vet att det är många frågor just nu, och här kan du även skriva fritt om din upplevelse - vi följer tråden och tar med oss era kommentarer.

398 svar

• Rookie
  • September 16, 2025

Jag beställde min iPhone 17 Pro (512GB Silver) i fredags vid 14:40, men jag minns inte vad som stod som leveranstid när jag la själva beställningen. Nu står det iallafall 3-4 veckor på produktsidan, men fortfarande ingen bestämd leveranstid i Mitt3, står bara “Leveranstid planeras av tillverkaren”. Kan ni se någonstans om de som beställde i fredags innan kl 15 kommer få sin telefon nu på fredag? Jag har alltid fått min nya telefon levererad samma dag som den släpps officiellt, så hoppas verkligen att det blir likadant i år och att jag inte behöver vänta 3-4 veckor… 

• Entusiast
  • September 16, 2025

Stod leverans tid en vecka när jag beställde min 17 i fredags vid 17.00 men ingen mer info dåligt detta. Trodde redan många mobiler skulle finnas på ert lager redo att sckikas för alla som förbokat 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Trådskapare
  • Community Manager
  • September 16, 2025

Hejsan ​@Frida.93! Jag flyttade över din fråga till detta inlägg, jag hoppas att det var okej! 😊

Vi kan tyvärr inte garantera någon leveranstid. Det beror delvis på att många har beställt denna mobil, men också på att dem skickas ut i turordning allt eftersom vi får in produkterna i lager från Apple. Jag rekommenderar att hålla koll på Mitt3, då det är där vi uppdaterar just din beställning när vi vet mer. 📲

Att kika på den generella leveranstiden på Tre.se är inte att rekommendera, då den sidan utgår från när vi uppskattar få leverans från Apple och tar inte din köplats i beaktande.

• Rookie
  • September 16, 2025

Tack för uppdateringen ​@JeppePeppe, vet ni något mer om när ni får in leveransen så att man vet om man ska sitta och vänta på statusuppdateringen i appen redan nu, eller om det inte kommer komma någon uppdatering i appen förrän t.ex. “tidigast onsdag eftermiddag” osv..

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Trådskapare
  • Community Manager
  • September 16, 2025

@Frida.93 ​Tyvärr vet vi inte exakt när. Jag har själv beställt en ny iPhone detta förköp, så jag förstår verkligen din känsla!

Det är bara att försöka ha is i magen, så uppdateras Mitt3 så fort vi vet mer 💛

• Entusiast
  • September 16, 2025

@JeppePeppe bra info men lite dåligt vet ej hur de brukar funka. Första gången jag förbokar men tycker de är konstigt att de ej kommit än vid sånt har stort släpp så ni vet ej om de änns finns några mobiler i Sverige?

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Trådskapare
  • Community Manager
  • September 16, 2025

@Simmespelar Ett förköp innebär att du förbeställer produkten innan själva lanseringen. Den officiella lanseringen/släppet för iPhone 17-serien är nu på fredag den 19:e - och det är först då mobilerna kan börja skickas ut i turordning.

Då det är väldigt högt tryck på dessa mobiler så vill jag vara tydlig med att leveranstiderna kan variera väldigt mycket beroende på hur många som beställt samt vilken modell, färg eller minnesstorlek man valt. Det går därför inte att svara på leveranstiden exakt, utan det bästa är att hålla koll på Mitt3 😊

• Entusiast
  • September 16, 2025

Okej tack för info jag har aldrig förbeställt inann så vet ej men får hoppas jag får den väldigt snart. Så jag slipper åka in till Helsingborg. Sckika ju in för att lämnna in gamma mobilen då jag ej visste. Och när de paket kommer eller vad de är så har jag 14 dagar på mig så hopas jag får leverans av nya mobil väldigt snart

• Entusiast
  • September 17, 2025

@JeppePeppe fortfarande inget här. Trodde dock hela grejen med att förboka var att man om man boka relativt tidigt skulle kunna få sin mobil redan på fredag men då är de ej så?

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Trådskapare
  • Community Manager
  • September 17, 2025

@Simmespelar Lanseringen är som sagt nu på fredag, så mobilen kan inte komma innan dess (Mobilerna har ännu inte skickats från Apple till oss).

Men jag vill även vara supertydlig med att bara för att den officiella lanseringen är nu på fredag, så går det varken att garantera eller förvänta sig att den kommer då. Beroende på vilken mobil du valt och hur många som beställt innan dig så påverkas just din leveranstid mycket.

• Entusiast
  • September 17, 2025

@JeppePeppe okej ja såklart. Men enligt en i chatten på tres sida sa hon att jag kanske behöver vänta 3-4 veckor villket är de som står som leverans på er sida just nu. Men nör jag boka har jag för mig de stod leverans om en vecka. Så tråkigt om jag behöver vänta 3-4 veckor.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • September 17, 2025

@Simmespelar Hej,

lanseringen och släppet av iPhone Air och iPhone 17-modellerna är nu på fredag den 19 september. Telefonerna får inte nå kunderna före detta datum oavsett var du har beställt telefonen - om det så är direkt från Apple eller en operatör. Med postgången i Sverige kan de största delarna av landet nås över en natt, vilket innebär att telefonerna som tidigast bör skickas ut under morgondagen från lagret för att inte nå kunden för tidigt. 

Om du har beställt en telefon, har en tillräckligt bra köplats så att antalet telefoner som Tre får in täcker din beställning är chansen stor att du har redan på fredag. Det är inget konstigt med att du inte har hört något nytt än om så är fallet. Alla telefoner skickas ut i turordning och så fort Tre har en telefon för din beställning får du information om det inne på Mitt3. 

Att förboka är ingen garanti att du får telefonen ett visst datum, utan endast att du blir en av de första som får telefonen - och när du förbokar hos Tre får du även ett bättre pris. 

• Entusiast
  • September 17, 2025

@Pettersson tack för de ja de är ju svårt veta hur många mobiler osv som kommer. Men blr ju få spårnings länk imorgon om jag har en bra plats i kön iafall. Tyckte de stod en vecka när jag beställde som sakt där står 3-4 veckor nu men antar de kanske är för dom första köplatserna är slut men hoppas inte på för mycket. Men hoppas att den kommer innan 3-4 veckor iafall 

• Entusiast
  • September 17, 2025

En som bokat iphone 17 pro Silver har redan fått spårnings länk jag har fått detta men antar de ej är mobiltelefonen Tre/3 Foxway AB Recommerce

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • September 17, 2025

@Simmespelar Har du valt att återvinna din tidigare telefon kan det vara paketet för att skicka in den som är på väg till dig om det står Tre/3 Foxway AB Recommerce. 

• Entusiast
  • September 17, 2025

Ja de har jag vet ej vad som står med nya mobilen men konstigt en som också beställde via er redan fått spårnings länk till sin iphone 16 pro i silver fast hon beställde klockan 7 på kvällen 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • September 17, 2025

@Simmespelar Spännande! 😃

Påminner om att kika på Mitt3 för eventuella statusuppdateringar gällande beställningarna! 

• Entusiast
  • September 17, 2025

@Limpen stod samma för henne väntar leveranstid planeras av tillverkaren stod de för henne i mitt 3 appen men hon hade fått spårnings länk redan men kanske fler som beställt iphone 17 i svart 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • September 17, 2025

@Simmespelar precis som du skriver kan det vara så att färre beställt just den modellen, färgen och minnesstorleken. Kan också vara så att hon fått spårningsnummer för någon typ av tillbehör som beställdes vid samma tillfälle 🙂

• Entusiast
  • September 17, 2025

@Limpen hon skrev detta Hej! Ja, jag beställde via tre. Fick orderbekräftelsen dagen efter. Stod 2-3 veckor när jag beställde men har fått spårningslänk via PostNord. Får se när det uppdateras. ☺️

• Entusiast
  • September 17, 2025

Men får helt enkelt hoppas de inte tar allt för långt tid innan status uppdateras iallafall håller tummarna 

• Rookie
  • September 17, 2025

Beställde min 17PM orange kl 14:12 i fredags.

Nu står det 

Orderstatus: Ordern packas

Beräknad leverans: 2-3 arbetsdagar

• Entusiast
  • September 17, 2025

@Dmytro väntar fortfarande står hos mig order mottagen så ingen besked än hoppas de kommer snart

• Entusiast
  • September 17, 2025

Ingen här som har status på vanliga 17 i svart som beställt den. Jag väntar på min men får hoppas på uppdatering snart. Antar dom på lagret som packar orders i tur ordning jobbar järnet av sig nu 

• Entusiast
  • September 18, 2025

Fler som fått detta sms inget nytt här om min mobil så den har inte börjat packas än