Skip to main content
Svar

kan inte ringa med min telefon

• October 24, 2025
  • 5 svar
  • 581 visningar

Internet funkar och jag kan ringa via Messenger men jag kan inte ringa via vanlig telefon eller ta emot samtal??? 
jag har startat om telefon men de hjälper inte…?

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej,

Under dom senaste 2 veckorna har vi stängt ned det sista 3G nätet i hela Skåne/Blekninge.

Anledningen till att ni inte kan ringa/ta emot samtal är för att era telefoner antingen saknar stöd för VoLTE (samtal på 4G) eller har VoLTE avstängt.

Ni kan läsa mer här om hur ni kan kontrollera inställningen: 

Det kan också vara så att er telefon har stöd för VoLTE och att det inte går att stänga av/på inställningen.

Om så är fallet, ska det lösa sig genom att man startar om telefonen (stänger av, väntar 10 sekunder och sedan slår på).

Har ni en iPhone rekommenderar jag att göra en såkallad “Hård omstart”.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph8903c3ee6/ios

5 svar

• Rookie
  • October 26, 2025

Exakt samma för min grabb sen typ 1 vecka tillbaka 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hej,

Under dom senaste 2 veckorna har vi stängt ned det sista 3G nätet i hela Skåne/Blekninge.

Anledningen till att ni inte kan ringa/ta emot samtal är för att era telefoner antingen saknar stöd för VoLTE (samtal på 4G) eller har VoLTE avstängt.

Ni kan läsa mer här om hur ni kan kontrollera inställningen: 

Det kan också vara så att er telefon har stöd för VoLTE och att det inte går att stänga av/på inställningen.

Om så är fallet, ska det lösa sig genom att man startar om telefonen (stänger av, väntar 10 sekunder och sedan slår på).

Har ni en iPhone rekommenderar jag att göra en såkallad “Hård omstart”.

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph8903c3ee6/ios

• Rookie
  • October 27, 2025

Humm trodde bara det hade med själva Internet att göra, alltså kan man inte använda telefonen som en telefon enbart? Mycket kasst att säljaren inte nämnde något om detta då jag köpte telefonen för ca 8 månader sedan. Jaja det är inte 3's fel iof. 

Tack för svar 

Forum|alt.badge.img+37
  • Ambassadör
  • October 27, 2025

Vilken telefonmodell gäller det?

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Humm trodde bara det hade med själva Internet att göra, alltså kan man inte använda telefonen som en telefon enbart? Mycket kasst att säljaren inte nämnde något om detta då jag köpte telefonen för ca 8 månader sedan. Jaja det är inte 3's fel iof. 

Tack för svar 

Det kan vara så att inställningen inte är påslagen, eller att en omstart krävs för att din telefon ska förstå att den inte längre kan ringa över 3G utan måste göra det över 4G.

Om din telefon inköptes för 8 månader sedan som ny, ifrån ett företag (ej från privatperson) så har dom en skyldighet sedan c.a 1 år tillbaka att ha tydlig information om att mobilen inte kommer att fortsätta fungera efter att 3G försvinner.

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/foretag-saljer-varor-som-snart-slutar-fungera/