Besvarat

Kommer Tre ha stöd för eSIM?

  • 5 November 2018
  • 6 svar
  • 617 visningar

Hej,

När kommer Tre att erbjuda eSIM?

Läste en artikel på nätet där Måsten Lundberg svarar :

”E-sim kommer slå igenom big time, vi väljer att se positivt på den utvecklingen, [..] vi vill inte ange en tidplan för när det kommer att genomföras. För oss handlar det mest om kundupplevelsen. Ett e-sim ska upplevas som bättre än ett traditionellt sim-kort. Idag ser vi att kunderna tycker det är praktiskt och bra med ett fysiskt kort.” Säger Mårten Lundberg på 3:s presstjänst.

https://teknikveckan.com/nyheter/da-lanserar-svenska-operatorer-esim-till-apple-watch-iphone-xs/

Vad menar han?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till mobil - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Jocke 7 December 2018, 14:04

Visa original

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

som det verkar vara idag så har inte 3 något officiellt datum för släpp av eSIM. Vad jag vet jobbar man på det, men för att man ska släppa det måste man se till att det fungerar felfritt. Som det är idag så är det nog inte supermånga som efterfrågar det egentligen. Jag jobbar dock inte på 3 - men de har förhoppningsvis koll på efterfrågan.

Personligen skulle jag tycka att det var kul att komma igång med det så fort som möjligt - mest för att det är en kul grej 🙂
För företag och folk som arbetar utomlands är detta något som efterfrågats länge.
Att kunna resa och byta till lokalt sim och ha kvar abonnemang som eSIM hade gjort livet enklare för många.
Att säga folk vill ha ett fysiskt sim när man inte behöver och teknologin finns är bara BS.
Användarnivå 7
Emblem +40
@Larsson Ja, absolut är det så. Jag har nu sedan några dagar tillbaka löst det med Truphone och deras stöd för eSIM. Jag spenderar ca en vecka i USA varje månad, vilket snabbt har gjort att roamingkostnaderna blivit ganska höga.

Såhär; efterfrågan finns ju. Men för att vara realistisk så är det egentligen bara en telefon som har stöd för eSIM idag och det är de nya iPhone-modellerna. Ser man till hur stor andel av befolkningen som har en sådan, så är vi nog ganska få.

Att få igång eSIM är ett gemensamt ansvar mellan operatörerna. Det skulle ju i princip kunna vara så att man har den lokala operatören som eSIM i sin mobil och den ”vanliga” på ett fysiskt sim-kort.

Utan att veta hur långt 3 har kommit i sin utveckling, så tror jag att man jobbar på det. Liksom de andra operatörerna gör. Självklart är eSIM framtiden - men innan man lanserar något måste man se till att det fungerar felfritt i alla olika situationer som en kund kan hamna i.
Asien där jag jobbar har haft två sim-kort som en lösning länge. Har inte eSIM funnits sedan en tid till Apples klocka?
Vad jag är emot är att presstjänst säger att folk är nöjda med sim-kort, och att det inte står ”givetvis ska vi kunna leverera detta senast Q1 2019”
Tekniken är där, ge oss ett datum 😉
Användarnivå 7
Emblem +40
eSIM har funnits ett tag för Apple Watch, men tror att det är en lite annan typ av lösning där. Utan att veta exakt hur det funkar!

Håller helt med dig! Mer exakta tidsangivelser uppskattas. Telenor är ju de enda som ger någon typ av tidsuppskattning, konstigt nog. De har inte vara speciellt aktiva på den fronten tidigare 🙃
Användarnivå 5
Emblem +10
Tänkte bara så att du inte har missat vår lansering av eSIM @Larsson 😀

Svara