News

eSIM till iPhone är här!

• 3 december 2018
  • Nyheter
  • 0 svar
  • 1104 visningar
eSIM till iPhone är här!
Användarnivå 6
Emblem +6
  • Community Manager
  • 316 svar
Har du ett jobbnummer hos en annan operatör? Ska du åka utomlands en längre tid och vill ha ett lokalt kontantkort för att hålla kostnaden nere? Med eSIM-kort behöver du inte längre gå med två mobiler.
Som första svenska operatör lanserar vi nu eSIM. Det betyder att du som har iPhone XR, XS och XS Max inte längre behöver ansluta ett fysiskt SIM-kort till din mobil utan kan använda den lediga platsen till något annat.

eSIM står för embedded SIM och betyder att SIM-kortet är inbyggt i mobilen i form av ett elektroniskt chip. Istället för att sätta in ett fysiskt SIM-kort i mobilen, skannar du istället en QR-kod. Ett eSIM-kort måste precis som ett vanlig SIM-kort aktiveras via Mitt3 med hjälp av SIM-kortsnumret.

Hur kan jag få ett eSIM-kort?

Befintligt abonnemang
Kontakta vår kundservice eller besök en 3Butik för att få ett eSIM-kort. I början kan antalet kort i butik vara begränsat.

Nytt abonnemang
Tala om för säljaren att du vill ha ett eSIM-kort istället för vanligt när du beställer en ny iPhone XS, XS Max eller XR så skickas det med i paketet.

Kom igång med eSIM-kort.

1. Börja med att uppdatera din iPhone till senaste iOS (12.1.1 krävs)
  2. Aktivera ditt nya eSIM-kort via Mitt3 med hjälp av simkortnumret
  3. Ta ut det vanliga SIM-kortet från mobilen

Lägga till eSIM i iPhone
Börja med att ansluta till ett WiFi-nätverk och gör sedan följande:

1. Gå in på ”Inställningar” och välj ”Mobilnät”
  2. Tryck på ”Lägg till mobilabonnemang”
  3. Skanna QR-koden som du har fått av Tre

💎

Om du har två abonnemang, ett på sitt eSIM-kort och ett på ett vanligt SIM-kort och vill ändra vilket abonnemang surf ska dras från, eller vilket abonnemang som ska vara aktivt vid samtal och meddelanden kan du enkelt ändra det via inställningar.

Att tänka på:

Vid förlust
QR-koden på eSIM-kortet kan skannas en gång, därefter är den förbrukad. Om du har aktiverat eSIM-kortet men råkat tappa bort QR-koden, behöver ett nytt eSIM-kort beställas.

Om du spärrar ett eSIM-kort pga förlust eller stöld, behöver ett nytt eSIM beställas.

Vid reparation
Innan du skickar iväg din iPhone på reparation behöver du först ta bort eSIM-kortet och stänga av ”Hitta min iPhone”. Under tiden din mobil är på service kan du återaktivera ditt vanliga SIM-kort. Om din mobil har bytts ut behöver ett nytt eSIM beställas.

Vanliga frågor

Vilka mobiler har stöd för eSIM-kortet stöd för?
iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR

Fungerar nya iPad Pro med eSIM?
Inte i dagsläget men vi jobbar på det. Dessvärre har vi inget datum på när det blir klart.

Kan jag ha fler abonnemang i min mobil?
Ja, det är möjligt att ha ett vanligt SIM-kort och ett eSIM samtidigt. De måste då ligga på två separata abonnemang. Det vill säga ett abonnemang på det vanliga SIM-kortet och ett på eSIM-kortet.

Kan jag flytta ett eSIM-kort från en mobil till en annan?
Nej, då behöver du beställa ett nytt eSIM-kort, förslagsvis i samband med beställning av ny mobil.

Går det att ha två aktiva eSIM-kort i mobilen?
Nej, endast ett eSIM-kort kan vara aktivt åt gången. Dock kan du ha upp till fem eSIM inlagda och växla mellan vid behov.

Kan jag ha en annan operatör på det vanliga sim-kortet och Tre på eSIM-kortet?
Ja, det går bra. Du kan exempelvis ha ditt Tre-abonnemang på eSIM och jobbnumret från en annan operatör på det vanliga.

Flyttar eSIM-kortet med om jag säkerhetskopierar min iPhone och flyttar innehåller på en ny?
Nej, det gör det inte.

Är du nyfiken på hur det går till?

Titta när @Pettersson aktiverar Sveriges första eSIM. ✨

https://www.youtube.com/watch?v=zbG-aMC_05Y&feature=youtu.be

Detta ämne har stängt för kommentarer

Vi använder cookies

Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

Acceptera Cookie settings