F.A.Q.

Reparation - lämna in din mobil på service

  • 30 mars 2018
  • Mobil
  • 0 svar
  • 1230 visningar
Reparation - lämna in din mobil på service
Användarnivå 5
Emblem +5
Med service via oss kan du alltid känna dig trygg i att din produkt blir väl omhändertagen. Vi har personliga och proffsiga medarbetare som tar hand om din produkt på allra bästa sätt. Självklart erbjuder vi servicegaranti på arbetet och vi använder alltid originaldelar vid service och reparationer.

Hur vet jag om min mobil behöver lämnas in på service?


Innan du bestämmer dig för att lämna in din enhet för service så bör du alltid se om det finns någon mjukvaruuppdatering tillgänglig. Om det inte finns någon tillgänglig uppdatering eller om uppdateringen inte hjälper bör du även prova att systemåterställa enheten. Vid en systemåterställning rensas hela enhetens innehåll, därför rekommenderar vi att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill ha kvar innan du gör detta. Du kan hitta instruktioner för hur du gör en säkerhetskopia med hjälp av våra mobilguider som vi skrivit om här på communityt.

Om du fortsatt upplever problem med mobilen så hjälper vi dig gärna att lämna in den på service genom oss. Om du har en 3Butik i närheten så har du möjlighet att lämna in enheten där. Skulle du däremot ha för långt till närmsta 3Butik så kan vår kundservice hjälpa till med att skicka ut ett emballage så att du har möjlighet att skicka den till serviceverkstaden istället.
Enheten skickas därefter till vår servicepartner Ingram Micro för undersökning och service.

⚠️ Har du en iPhone? Glöm inte att stänga av "Hitta min iPhone".

Garantiservice

Om problemet som du upplever är ett ursprungligt fel och enheten är inom sin garantitid så lämnas mobilen in för garantiservice. Garanti är ett löfte som tillverkarna ger dig som användare att deras produkt ska fungera under en viss tidsperiod. Detta förutsätter att enheten inte har vanvårdats, använts på ett onormalt sätt eller att den skadats.

Serviceverkstaden undersöker mobilen innan eventuell åtgärd för att se om de kan återskapa felet som beskrivs i serviceordern samt för att se om felet täcks av tillverkarens garantivillkor. Här nedanför så kan du se händelseförloppet för en garantiservice:



Vad händer om felet som upplevs inte täcks av garantin?
Om problemet som man upplever inte omfattas av tillverkarens garantivillkor så kommer man att få ett kostnadsförslag på reparation. Man har då möjlighet att via Ingram Micros portal godkänna kostnadsförslaget, be dem att skicka tillbaka enheten utan åtgärd eller skrota enheten. En undersökningsavgift på 350 kr tas ut vid de tillfällen som felet inte omfattas av tillverkarens garantivillkor eller då felet inte kan återskapas.

Använd din 3Försäkring


Har du råkat tappa mobilen rakt på kullerstenarna på Gröna lund och till din förfäran sett att skärmen är i en miljon olika delar (självupplevt) så kan du istället nyttja din 3Försäkring. Försäkringen täcker skador, fel eller förlust som har uppstått av yttre åverkan i samband med en plötslig oförutsedd händelse.

Vi erbjuder i dagsläget två olika försäkringar. 3Försäkring Express och 3Försäkring.
Om du har 3Försäkring Express så kan du läsa mer om hur du går tillväga för att använda den här.

Om du har 3Försäkring så fortsätter du läsa här nedanför.
Har du blivit av med din mobil?
1. Spärra din mobil och abonnemang.
- Är du privatkund? Ring 0771- 735 300 - Är du företagskund? Ring 0771- 735 311
2. Gör en polisanmälan.
3. Gör en skadeanmälan enligt texten nedan.

Är din mobil trasig?
1. Säkerhetskopiera din mobil.
2. Gör en skadeanmälan enligt texten nedan.

Skadeanmälan
Skadeanmälan kan du göra här. Din anmälan hanteras inom 3 arbetsdagar och därefter kommer du att få ett beslut skickat till din e-postadress med instruktioner för hur du går vidare. Vid ett godkännande så kan du därefter skicka-/ lämna in din enhet för service. När verkstaden har undersökt mobilen så kommer de sen att kontakta dig med ett kostnadsförslag som avser självrisken. När självrisken betalats in så påbörjas reparationen av din enhet.

⚠️ Har du en iPhone? Glöm inte att stänga av "Hitta min iPhone".






Frågor och svar.


Vad har jag för garanti på min produkt? De flesta tillverkare erbjuder 24 månaders garanti på sina produkter med undantag från Apple som lämnar 12 månader. Vill du vara helt säker på vad som gäller just för din produkt så rekommenderar vi att du ser över respektive tillverkares hemsida för att se vad som gäller.

Hur lång tid tar en reparation? En reparation kan ta upp till 14 dagar från det att enheten ankommit till verkstaden, men vanligtvis så går det fortare än så.

Var kan jag se status på min reparationsorder?
Du kan enkelt följa din reparationsorder genom att logga in på reparationsportalen med hjälp av ditt ordernummer.

Hur lång tid tar det innan jag får svar på min skadeanmälan?
Du ska få ett svar inom 3 arbetsdagar.

Hur stor är självrisken för min produkt? Självrisken varierar utifrån inköpspriset på produkten. Du kan läsa dig till din självrisk genom att jämföra priset på din premie.


Vid skada inom 18 månader från det tidigare skada inträffat, fördubblas självrisken enligt ovan för varje ny skada inom 18-månadersperioden.

Jag har frågor om min skadeanmälan, var ska jag vända mig?
Om du har frågor gällande din försäkring eller skadeanmälan är du välkommen att kontakta företaget AON som har hand om vår 3Försäkring. Dem når du på nummer 0200 88 00 33 under öppettiderna 08.30 - 17.00 på vardagar.

Detta ämne har stängt för kommentarer

Vi använder cookies

Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

Acceptera Cookie settings