Besvarat

Supervarmt iPhone 7 med nästan ingen batteritid

  • 18 March 2019
  • 6 svar
  • 397 visningar

Hejsan,

Igår blev min frus iPhone 7 supervarm och batteritiden blev cirka 10%. I natt laddades telefonen fullt och redan klockan 9 (2 timmar efter urpluggning av laddaren) så är batteriet nere på 10%.

Vi har endast använt originalladdaren som följt med produkten och det är tydligt att batteriet är trasigt. Mobilen köptes från tre för 18 månader sedan och vi betalar alltså fortfarande av mobilen.

Detta är en skada som borde täckas av konsumentköplagen, eller hur? Min iPhone (köpt samma tillfälle) fungerar fortfarande perfekt och har normal batteritid.

Hur går vi vidare med ärendet? Kommer vi få detta fixat kostnadsfritt?
icon

Bäst svar av Erik 22 March 2019, 00:02

Visa original

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, detta kan vara så att Apple själva till och med byter ut hela enheten.

Hag skulle rekommendera att kontakta kundservice eller en 3butik för att se vad dom säger.
Jag skulle (men det är jag) kontakta Apple-support (finns på deras hemsida alternativt en app.
För att se va dom säger.

Är telefonen i övrigt bra skick? Inte tappad eller funkskadad? 🙂
Hej, den är inte tappad eller fuktskadad. Tre-butiken är en timme bort så vill inte åka dit i onödan. Tråkigt att komma dit och få höra att jag borde gått till Apple eller tvärt om. Därför jag försöker luska lite här på forumet 🙂
Användarnivå 7
Emblem +38
Förstår, det är svårt just att bedöma över text och bild.

Men jag skulle då ringa kundservice för att se vad dom säger. Och även sommargyllingen kontakta Apple, ibland har dom ”program” där de felsöker olika produkter och byter ut gratis!
Uppdatering: Åkte till Växjö och besökte 3-butiken. De skickade in telefonen till Apple för undersökning och utvärdering. Han kostaterade att telefonen var ovanligt varm och att det inte var normalt att telefonen tappade 6-8% under de minutrarna han stängde av "find my iPhone" och kollade batteristatistiken.

Nu minns jag inte exakt men tror det var 350kr ifall de inte tycker att telefonen täcks av konsumentköplagen. Gratis om den täcks och prisförslag ifall vi vill ha den lagad utanför garranti.

När telefonen är klar får vi snällt köra till Växjö för att hämta telefonen (1h enkel resa).

Återkommer när jag vet mer..
Uppdatering 2:
Tre vägrar ta på sig ansvar för det skadade batteriet men erbjuder att laga telefonen (byta batteri) för en blygsam summa på 4279kr.

Skicka tillbaka telefonen kostar 350kr och att de slänger den kostar 150kr.

Vad ska man säga? Fy vad dåligt av både tre och Apple.. lägre än Glocalnet..
Användarnivå 7
Emblem +10
Hoppar in i tråden! ☺️

Apple har 12 månaders garanti på iPhone om man inte lägger till deras utökade garanti (Apple Care) mot en extra kostnad.

Skickar man in en enhet på reparation efter 12 månader så tillkommer det en kostnad för reparation, oftast rätt högt då telefonen bytts ut.

Om det handlar om ett ursprungsfel och telefonen inte blivit utsatt för yttre åverkan, ex. fukt, tappskada, sprucken skärm eller annat som försvårar reparationen kan enheten reklameras. Reparationen blir således kostnadsfri. Berätta då för personalen i butiken att du önskar reklamera telefonen så hjälper de dig vidare i processen.

Har man långt till en 3Butik går det alldeles utmärkt att kontakta kundservice, då skickar vi ett emballage hem till dig, efter reparationen skickas telefonen tillbaka till er.

⚠️
Värt att påpeka är att det är oftast svårt att på egen hand avgöra om mobilen är fuktskadad eller inte, det ser man först när den öppnas hos en auktoriserad verkstad. Apple har placerat ut ett flertal indikatorer under skalet som snabbt skvallrar om det handlar om en fuktskada.

Hoppas att det gör det hela lite tydligare! ☺️

Svara