F.A.Q.

Operatörskod - Lås upp din gamla produkt

  • 23 augusti 2018
  • 4 svar
  • 17922 visningar
Operatörskod - Lås upp din gamla produkt
Användarnivå 7
Emblem +8
  • Community Manager
  • 513 svar
Har du skaffat en ny mobil och vill ta tillfället i akt att göra en god gärning till en gammal vän eller för att sälja den i andra hand så behöver du kanske också få bort operatörslåset från mobilen

Du kan beställa en upplåsning av din produkt direkt via vår hemsida. När du skrivit in ditt IMEI-nummer så får du operatörskoden direkt på skärmen. Om du är osäker på hur du går tillväga för att låsa upp din produkt efter det så har vi samlat instruktioner här.

För att låsa upp din produkt så behöver det ha gått minst 12 månader sedan köp-/teckningstillfället.



Kostar det någonting att låsa upp telefonen?

Det beror på hur länge sedan du köpte produkten:

➡ Produkt köpt före 1 maj 2014 Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut oavsett om bindningstiden är slut eller inte. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått.

Har du ingen bindningstid kvar eller köpt mobilen kontant så ligger kostnaden på 350 kronor.

➡ Produkt köpt efter 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kronor tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått.

Har du ingen bindningstid kvar eller köpt mobilen kontant så är det kostnadsfritt att låsa upp direkt.

➡ Produkt köpt efter 4 september 2018
Produkter köpta efter ovan datum är inte operatörslåsta.



Hur hittar jag mitt IMEI-nummer?

Du kan få fram IMEI-numret direkt i mobilen genom att slå in *#06#. Du hittar även ditt IMEI-nummer på produktens förpackning eller på ditt kvitto/följesedel som tillhör din produkt.




Vanliga frågor


Jag får felmeddelandet ”IMEI-numret du fyllt i finns inte hos 3. Var vänlig kontrollera angivet nummer.”
Om du har kontrollerat numret men fortfarande får samma felmeddelande så beror det troligtvis på någon av följande anledningar:

Mobilen är köpt via en återförsäljare
I dessa fall så rekommenderar vi att du testar mobilen med ett SIM-kort från en annan operatör. För i många fall så visar det sig att mobilen inte alls är operatörslåst. Skulle det inte fungera med ett annat SIM-kort så kan du komma i kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Mobilen har blivit utbytt vid reparation/försäkringsärende
Om mobilen har blivit utbytt så är det inte säkert att vi har det nya IMEI-numret i våra system. Du behöver då komma i kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

⚠
I dessa fall kan vår kundservice hjälpa dig med en manuell upplåsning. Ha gärna mobilens IMEI-nummer redo när du kontaktar oss.

4 svar

Hej
Sitter med en Iphone 6 'plus som är låst till tre, köpta av tre och finns med på mitt 3.
När jag matar in IMEI får jag att tre inte känner till den.

Vad är problemet? HAr varit inne på service 1 gång och då byttes skärmen inte resten. Dessutom kollade jag vilken IMEI som var kopplat till abonnemanget.

Tre butik eller?
Användarnivå 6
Emblem +11
@BFreij Hej! Om telefonen har varit inne på service så fungerar det inte alltid via hemsidan. Du behöver då kontakta kundservice som kan hjälpa dig med en upplåsning. Kom ihåg att ha telefonens IMEI-nummer tillgängligt under samtalet 🙂
Hej vart slår jag in upplåsningskoden
Användarnivå 7
Emblem +8
Hej vart slår jag in upplåsningskoden

Vilken modell/tillverkare har du?

Svara