Skip to main content
F.A.Q.

Operatörskod - Lås upp din gamla produkt

  • August 23, 2018
  • 6 svar
  • 70563 visningar
En mobiltelefon ligger på en betongyta och laddas med en vit USB-kabel.
3Community

Upptäckt att mobilen eller routern vägrar samarbeta med ett SIM-kort från en annan operatör? Då är den troligen operatörslåst, men det fixar du snabbt med rätt IMEI-nummer! 

 

💡 Att låsa upp dina produkter med operatörskod är kostnadsfritt.

 

🔓 Lås upp din produkt.

För att låsa upp din produkt behöver du kontakta vår kundservice. Innan det är det bra att förbereda genom att ta fram enhetens IMEI-nummer - detta behövs för att kunna låsa upp den.
 

Hitta produktens IMEI-nummer:

 

Mobiltelefon:

  1. Öppna knappsatsen för att göra ett samtal
  2. Knappa in *#06# i din mobil
  3. Ditt unika IMEI-nummer visas nu på skärmen
  4. Kontakta kundservice för att låsa upp produkten

 

Router / modem: 
Du hittar IMEI-nummer på produktens förpackning eller på ditt kvitto/följesedel som tillhör din produkt.

 


 

🤔 Behöver min mobil låsas upp?

Det beror på hur länge sedan du köpte produkten.

  • Produkt köpt efter 4 september 2018
    Mobilen behöver ej låsas upp.
  • Produkt köpt innan 4 september 2018
    Produkten kan låsas upp kostnadsfritt.
  • iPhone köpt mellan 2014 - 2018
    Mobilen behöver ej låsas upp.
    Är telefonen inte uppdaterad till iOS14 så behöver man slutföra upplåsningen genom instruktionerna här.

 

 

Funderar du på att ge bort din gamla enhet?

Tänk på att mobiltelefonen behöver ha stöd för 4G-samtal för att man ska kunna ringa samtal!

Läs mer

6 svar

  • Registrerad användare
  • April 22, 2019
Hej
Sitter med en Iphone 6 'plus som är låst till tre, köpta av tre och finns med på mitt 3.
När jag matar in IMEI får jag att tre inte känner till den.

Vad är problemet? HAr varit inne på service 1 gång och då byttes skärmen inte resten. Dessutom kollade jag vilken IMEI som var kopplat till abonnemanget.

Tre butik eller?

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • April 23, 2019
@BFreij Hej! Om telefonen har varit inne på service så fungerar det inte alltid via hemsidan. Du behöver då kontakta kundservice som kan hjälpa dig med en upplåsning. Kom ihåg att ha telefonens IMEI-nummer tillgängligt under samtalet 🙂

  • Registrerad användare
  • October 4, 2019
Hej vart slår jag in upplåsningskoden

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • October 4, 2019
Hej vart slår jag in upplåsningskoden

Vilken modell/tillverkare har du?

  • Rookie
  • November 16, 2019

Hej, jag har en samsung s8+ som jag ville låsa upp. Jag har fått pinkoden men den fortfarande funkar inte, utan samsung kräver network puk kod. Vet ni vad är detta?

MVH


Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • November 18, 2019

Hej, jag har en samsung s8+ som jag ville låsa upp. Jag har fått pinkoden men den fortfarande funkar inte, utan samsung kräver network puk kod. Vet ni vad är detta?

MVH

 

Fick du koden via tre.se? I sådant fall är det den koden som är din “Network Puk”.
Eller är det den koden som inte fungerar? Om så är fallet behöver du komma i kontakt med vår kundservice som kan hjälpa dig att beställa en ny kod.