F.A.Q.

Operatörskod - Lås upp din gamla produkt

  • 23 August 2018
  • 6 svar
  • 35604 visningar
Operatörskod - Lås upp din gamla produkt
Användarnivå 7
Emblem +10
  • Community Manager
  • 722 kommentarer

Har du skaffat en ny mobil och vill ta tillfället i akt att göra en god gärning till en gammal vän eller för att sälja den i andra hand så behöver du kanske också få bort operatörslåset från mobilen

 

:warning:Produkt köpt efter 4 september 2018
Produkter köpta efter ovan datum är inte operatörslåsta.

 

Lås upp din produkt.
 

 1  Hitta produktens IMEI-nummer.
 

      Öppna knappsatsen för att göra ett samtal
      2  Knappa in *#06# i din mobil
      3  Ditt unika IMEI-nummer visas nu på skärmen
     Router / modem: Du hittar IMEI-nummer på produktens förpackning eller på ditt                    kvitto/följesedel som tillhör din produkt.

 

 2  Beställ operatörskod / nätverkspuk.

 

      Besök denna sida och ange ditt IMEI-nummer för att beställa upplåsning.
      2  Följ instruktioner för att slutföra upplåsningen.


 


 

Kostar det någonting att låsa upp telefonen?

Det beror på hur länge sedan du köpte produkten:

➡ Produkt köpt före 1 maj 2014
Upplåsningsavgift på 350 kr.

➡ Produkt köpt efter 1 maj 2014
Produkten kan låsas upp kostnadsfritt.

 ➡ Produkt köpt efter 4 september 2018
Mobilen behöver ej låsas upp.

 


 

 

Vanliga frågor

 

Jag får felmeddelandet ”IMEI-numret du fyllt i finns inte hos 3. Var vänlig kontrollera angivet nummer.”
Om du har kontrollerat numret men fortfarande får samma felmeddelande så beror det troligtvis på någon av följande anledningar:

Mobilen är köpt via en återförsäljare
I dessa fall så rekommenderar vi att du testar mobilen med ett SIM-kort från en annan operatör. För i många fall så visar det sig att mobilen inte alls är operatörslåst. Skulle det inte fungera med ett annat SIM-kort så kan du komma i kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Mobilen har blivit utbytt vid reparation/försäkringsärende
Om mobilen har blivit utbytt så är det inte säkert att vi har det nya IMEI-numret i våra system. Du behöver då komma i kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

 

I dessa fall kan vår kundservice hjälpa dig med en manuell upplåsning. Ha gärna mobilens IMEI-nummer redo när du kontaktar oss.


6 svar

Hej

Sitter med en Iphone 6 'plus som är låst till tre, köpta av tre och finns med på mitt 3.

När jag matar in IMEI får jag att tre inte känner till den.



Vad är problemet? HAr varit inne på service 1 gång och då byttes skärmen inte resten. Dessutom kollade jag vilken IMEI som var kopplat till abonnemanget.



Tre butik eller?
Användarnivå 7
Emblem +12
@BFreij Hej! Om telefonen har varit inne på service så fungerar det inte alltid via hemsidan. Du behöver då kontakta kundservice som kan hjälpa dig med en upplåsning. Kom ihåg att ha telefonens IMEI-nummer tillgängligt under samtalet 🙂
Hej vart slår jag in upplåsningskoden
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej vart slår jag in upplåsningskoden



Vilken modell/tillverkare har du?

Hej, jag har en samsung s8+ som jag ville låsa upp. Jag har fått pinkoden men den fortfarande funkar inte, utan samsung kräver network puk kod. Vet ni vad är detta?

MVH

Användarnivå 7
Emblem +10

Hej, jag har en samsung s8+ som jag ville låsa upp. Jag har fått pinkoden men den fortfarande funkar inte, utan samsung kräver network puk kod. Vet ni vad är detta?

MVH

 

Fick du koden via tre.se? I sådant fall är det den koden som är din “Network Puk”.
Eller är det den koden som inte fungerar? Om så är fallet behöver du komma i kontakt med vår kundservice som kan hjälpa dig att beställa en ny kod.

Svara