Skip to main content
Klistrad trådF.A.Q.

Upplever du problem med samtal?

  • October 27, 2025
  • 2 svar
  • 1966 visningar
Text där det står "Samtalsproblem" och en varningstriangel ovanför. Skuggad bakgrund på en mobiltelefon
3Community

Kan du surfa som vanligt men inte ringa? Då kan det bero på att 3G-nätet stängts ner där du bor. Här berättar vi vad som händer – och hur du enkelt löser det. 

 

Har du påverkats av 3G-nedstängningen?

Nu är 3G helt nedstängt i vårt avlånga land 💛 Det blev helt klart den 18 november.

 

Samtal fungerar inte

Detta kan påverka din samtalsfunktion. Tecken på att 3G-nedstängningen ligger bakom de problem du upplever är att:

  • Du kan surfa ✅
  • Du kan skicka SMS ✅
  • Du kan inte ringa ❌

För att din mobil ska fungera efter att 3G stängs ner måste den ha stöd för både 4G och VoLTE – och VoLTE måste vara aktiverat (det kan vara avaktiverat även ifall du har en 5G-mobil). Nödsamtal till 112 påverkas inte.

 

Så här aktiverar du VoLTE:

Klicka och följ guiden här nedan:

 

Hittar du inte inställningen?

Om din telefon redan har stöd för VoLTE, men du inte hittar någon inställning för att slå av eller på funktionen, räcker det ofta att starta om mobilen (stäng av, vänta cirka 10 sekunder och starta igen).

Har du en iPhone rekommenderas att göra en: “Hård omstart”.

Följ Apples guide här

 

 

Stöter du på problem eller har du fler frågor?

Lämna gärna en kommentar här nedanför!

Du kan läsa mer om 3G-nedstängningen genom att klicka här.

2 svar

  • Nykomling
  • November 29, 2025

Nej, det fungerar inte med felsökningen. Har kontaktat Samsung och dom har guidat mig genom felsökning.  Jag har en S7+ 5G och har en automatisk inställning som kopplar 5,4,3 och 2G automatiskt. Har provat ett annat 3 kort men det fungerar inte.  Jag provade Telias SIM- kort och då fungerade det. Alltså ligger felet hos 3.


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • December 1, 2025

Hej ​@Mdsamsung, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Tråkigt att det inte fungerar för dig! Är det endast samtal du har problem med, eller har du även problem med surf generellt?

En möjlig anledning till att det fungerar för dig med SIM-kort från Telia är att man kanske ännu inte stängt 3G-nätet i det område du befinner dig. Samtalet kan då kopplas upp mot 3G som vanligt, och fungerar därför. Viktigt att upplysa dig om är att samtliga nät i Sverige stänger ner 3G nu i slutet av 2025. Det innebär i förlängningen att du inte kommer att kunna ringa när det väl stängs ner - förutsatt att detta är anledningen till att det fungerar med Telia-SIM.

Din S7+ 5G har en automatisk inställning som försöker växla mellan 5G, 4G, 3G och 2G. Att problemet ändå kvarstår kan bero på att telefonen försöker koppla samtal via 3G först, som den gjorde tidigare. Eftersom 3G numera är stängt kan samtalet inte gå via 3G, och telefonen hinner inte riktigt växla över till 4G/5G och därför bryts samtalet istället. Detta bör inte ske med en mobiltelefon som prioriterar 4G-samtal.

Det enklaste sättet att ta reda på vart felet sitter är att testa Tre-SIM-kortet i en mobiltelefon där VoLTE (4G-samtal) är aktiverat. Fungerar det då att ringa som vanligt skulle jag tro att det handlar om att mobiltelefonen inte riktigt hinner växla över till 4G/5G, trots att inställningen är aktiverad.