Skip to main content
Besvarat

Varför bygger 3 ut 3G?

• February 9, 2024
  • 23 svar
  • 589 visningar

Forum|alt.badge.img+37

Varje vecka kan man läsa att 3 bygger ut nätet på 3G, 4G och 5G. Alla mobiloperatörer verkar ha som plan att fasa ut 2G och 3G under 2025. Vad gäller egentligen hos 3? Kommer 3G att fasas ut, eller blir det kvar som en bastäckning? Spekulera gärna, men om någon från 3 vill svara är ni också välkomna.

Bäst svar av Fredrik W

Även 3 har som plan att fasa ut 3G till slutet av 2025. Så varför bygger vi ut 3G nu? Och varför bygger de andra operatörerna ut 2G som också ska stängas ner? Frågan är fullt berättigad!

Svaret är att den utrustning som nu sätts upp nu även kan användas för 4G och 5G. Så fram till och med 2025 kommer 3 köra 3G på sitt 900-band och sen när tiden är mogen och alla förhoppningsvis bytt ut sina gamla 3G-only-prylar då switchar vi över nätet till nyare teknik. Kolla gärna www.bytnät.nu

23 svar

Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • February 9, 2024

Du tänker på U900 förmodar jag? Dvs Band 8 på 900 Mhz som tidigare har använts för 3G. Det är en kanal som även används till 4G för yttäckning. Så att en ny mast för U900 är inget konstigt då den kommer att användas för 4G inom en nära framtid. 

Forum|alt.badge.img+37
  • Trådskapare
  • Ambassadör
  • February 9, 2024

Ja, det är främst U900 jag tänker på. Eftersom man samtidigt bygger ut L800 så ser jag inte riktigt vad U900 ska tillföra. Eller L900 för den delen. L800 borde ha bättre yttäckning än U900 eller L900.

Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • February 9, 2024

Ja, det är främst U900 jag tänker på. Eftersom man samtidigt bygger ut L800 så ser jag inte riktigt vad U900 ska tillföra. Eller L900 för den delen. L800 borde ha bättre yttäckning än U900 eller L900.

Det handlar om att kunna utnyttja så många tillgängliga frekvensblock som möjligt för att få ut så mycket som möjligt av 4G+ och 5G. Det är inte antingen eller utan bara mer. En modern 5G router som Zyxels kopplar upp sig mot tre band samtidigt för 4G+ exempelvis ( när den använder de inbyggda antennerna).

Fredrik W
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • Svar
  • February 9, 2024

Även 3 har som plan att fasa ut 3G till slutet av 2025. Så varför bygger vi ut 3G nu? Och varför bygger de andra operatörerna ut 2G som också ska stängas ner? Frågan är fullt berättigad!

Svaret är att den utrustning som nu sätts upp nu även kan användas för 4G och 5G. Så fram till och med 2025 kommer 3 köra 3G på sitt 900-band och sen när tiden är mogen och alla förhoppningsvis bytt ut sina gamla 3G-only-prylar då switchar vi över nätet till nyare teknik. Kolla gärna www.bytnät.nu

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@Fredrik W Tack för svar! Ser ofta att 8/900-bandet kombineras in till antennerna så att du slipper hänga på två 75kg RRU-lådor 😉

Som du säger, frekvenser är bara något som sänder till och från. Vad som sen används efter det avgör ju vad för nät du får. Den dagen licenserna går ut på 900-bandet då? Dags för en ny aktion? 

Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • February 9, 2024

@Fredrik W Tack för svar! Ser ofta att 8/900-bandet kombineras in till antennerna så att du slipper hänga på två 75kg RRU-lådor 😉

Som du säger, frekvenser är bara något som sänder till och från. Vad som sen används efter det avgör ju vad för nät du får. Den dagen licenserna går ut på 900-bandet då? Dags för en ny aktion? 

Den auktionen pågår sedan i höstas men har inte sett om det är klart. Nya tillstånden ska i varje fall gälla från 2026. Det är PTS som har ställt kravet att 900 Mhz ska användas för yttäckning. 

Fredrik W
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • February 9, 2024

Nuvarande licens för 900-bandet gäller till 2025, men PTS hade auktion förra året och 3 lyckades då säkra 900 (ännu mer spektum än nu) t.o.m. 2048! 👍

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Den auktionen pågår sedan i höstas men har inte sett om det är klart. Nya tillstånden ska i varje fall gälla från 2026. Det är PTS som har ställt kravet att 900 Mhz ska användas för yttäckning. 

@agpath 900-bandet till yttäckning absolut! Men det kommer inte ge bättre yttäckning än 800-bandet där HI3G sänder ut på 796 MHz 😉 Idag sänder HI3G på 900-bandet mellan isch 925-945 MHz @Fredrik W 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Nuvarande licens för 900-bandet gäller till 2025, men PTS hade auktion förra året och 3 lyckades då säkra 900 (ännu mer spektum än nu) t.o.m. 2048! 👍

@Fredrik W Härligt att höra! Apropå nät, bra att 2142,6MHz har blivit ankarband för N78. 

• Rookie
  • August 17, 2025

En gammal tråd men den handlar om det jag tänkte fråga så återanvänder den lite…

Den dagen som en mast “Stänger av” 3G, blir det bandet direkt tillgängligt för 4G/5G istället?
Om vi antar att svaret är ja, kommer samtal (vilket är viktigast ute på vägarna i glesbygden) att fungera bättre när bandet används för 4G/5G då det är bättre teknik? Verkar som att framförallt 5G kan “rikta” radioenergin bättre om jag förstått saken rätt, vilket då borde underlätta för att hålla ett kvalitativt samtal.

Fredrik W
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • August 18, 2025

Om vi direkt börjar använda bandet för 4G/5G beror på om det är 3G på 900 MHz eller 2100 MHz som stängs av.

3G på 2100-bandet är redan avstängt i större delen av landet och på dessa platser används 2100-bandet för 4G/5G. Det blir definitivt ett lyft när rösttrafiken flyttar över till 4G (som är en mycket bättre och modernare teknik). Förutom betydligt bättre kapacitet (vilket framförallt märks på platser med många användare) blir samtalskvaliteten bättre när röstsamtalen går över 4G, sk VoLTE (voice over LTE).

3G på 900-bandet är däremot fortfarande igång, men stängs av under hösten. Där kommer vi sen växla över till 4G/5G vid årsskiftet.

• Rookie
  • August 18, 2025

De masterna som finns utmed de vägarna som jag oftast åker på har denna info (Värmland):

Uplink Frequency 882.6 MHz
Downlink Frequency 927.6 MHz
Frequency Band E-GSM (8 FDD)

Om ni stänger ner 3G säg idag, kommer ni ändå att vänta till nyår innan ni slår på 4G/5G.
Eller är planen att vänta tills nyår med att stänga 3G och då växla direkt till 4G/5G.
Är lite nyfiken på om det i några månader kommer att bli sämre innan det blir bättre.

Verkar mycket bra att samtal kommer att fungera bättre på vägarna med dessa frekvenser som 4G/5G, datahastighet är av mindre vikt när man är i bilen.

• Rookie
  • August 18, 2025

Om ni stänger ner 3G, säg idag, kommer ni ändå att vänta till nyår innan ni slår på 4G/5G.
Eller är planen att vänta tills nyår med att stänga 3G och då växla direkt till 4G/5G.
Är lite nyfiken på om det i några månader kommer att bli sämre innan det blir bättre.

Editerade mitt inlägg för att vara mer som en fråga.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 18, 2025

@Tedenda Tre har tidigare kommuncerat att nedstäningen ska vara klar i December i år. På 3Community står det “sista masten stängs ned 1 Dec 2025”. Från och med 1 januari nästa år förändras frekvenstillgången och jag kan tänka mig att man avvaktar något för att kunna få igång 4G och 5G på de nya frekvenserna samtidigt.

Jag tror att målet redan idag att ingen av oss kunder ska påverkas negativt av att 3G-nätet stängs ned och jag skulle tro att de har bra koll på var kunder ansluts till 3G-nätet och tänker att 4G/5G ska förstärkas där innan 3G-nätet släcks. 

Fredrik W
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • August 18, 2025

@Pettersson ‘s svar stämmer bra. Målet är att teknikskiftet ska ske utan negativ påverkan. Men som svar på din fråga angående glappet mellan att vi släcker 3G på 900-bandet tills vi tänder 4G/5G på samma band kommer det handla om några veckor. Har man en 4G-mobil med stöd för röstsamtal via 4G-nätet kommer man sannolikt inte märka någonting.

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@Pettersson ‘s svar stämmer bra. Målet är att teknikskiftet ska ske utan negativ påverkan. Men som svar på din fråga angående glappet mellan att vi släcker 3G på 900-bandet tills vi tänder 4G/5G på samma band kommer det handla om några veckor. Har man en 4G-mobil med stöd för röstsamtal via 4G-nätet kommer man sannolikt inte märka någonting.

@Fredrik W Utmärkt svar 🙌

På frågan av dom kvarvarande 5 Mhz på 2100-bandet, kommer dom läggas över till 5g DDS isf när man stänger av 3g på 2100-bandet?

Och när det gäller 3g på 900-bandet, som oftast körs med kombinerad 800-band (combiner) vid siterna så blir jag lite fundersam hur mycket bättre LTE-A blir på 900-bandet kontra 800-bandet? 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@Tedenda Tre har tidigare kommuncerat att nedstäningen ska vara klar i December i år. På 3Community står det “sista masten stängs ned 1 Dec 2025”. Från och med 1 januari nästa år förändras frekvenstillgången och jag kan tänka mig att man avvaktar något för att kunna få igång 4G och 5G på de nya frekvenserna samtidigt.

Jag tror att målet redan idag att ingen av oss kunder ska påverkas negativt av att 3G-nätet stängs ned och jag skulle tro att de har bra koll på var kunder ansluts till 3G-nätet och tänker att 4G/5G ska förstärkas där innan 3G-nätet släcks. 

@Pettersson Bara vi som älskar radio som kommer märka av att saker och ting förändras, till det bättre 🙌🙌🙌

Jag försökte att skapa en ny fråga med det som står nedan, men det händer ingenting när jag trycker på “Publicera”, så skriver här i stället.

Nu när 3G-stängningen har full fart, kan ni säga något mer om hur frekvensbanden kommer att användas för 4G respektive 5G i framtiden?

Kommer 2100-bandet fortfarande att delas mellan 4G/LTE och 5G/NR genom DSS? Vad kommer 900-bandet som nu blir ledigt att användas till?

Kommer ni att köra “ren” 5G/NR (NSA, men utan DSS) på något av banden? Jag har som flera andra i forumet upplevt att 5G på 2100-bandet med DSS i bästa fall presterar lika bra som 4G, men ofta lite sämre, så det vore trevligt att se om detta kunde leda till någon förbättring.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 18, 2025

@Fyra komma sjuttifem G Hej, 

detta är inget som Tre officiellt går ut med, antagligen av konkurrensskäl. Utifrån vad jag antar så kommer vi att se en förändring hur det används framöver i och med att tre får tillgång till mer utrymme på 900-bandet och 2100-bandet. Jag tror inte vi ser något före årsskiftet när de nya tillstånden börjar gälla. 

Jag gissar att vi kommer se att en låg frekvens uteslutande används för 5G. Jag tänker mig även att 2100-bandet fortsatt kommer vara DSS men med 20MHz istället för 15MHz vilket i sig ger en förbättring i hastighet, detta under en övergångsperiod tills mer trafik är på 5G. 4G-nätet är fortsatt ganska beroende av 2100-bandet eftersom det finns på så många ställen. 

Målet är väl att på sikt få igång 5G SA och kunna börja med CA på 5G (flera frekvenser samtidigt) för att öka hastigheten. 

Forum|alt.badge.img+37
  • Trådskapare
  • Ambassadör
  • November 21, 2025

Trots att 3G-nätet nu är officiellt nedstängt kan vi se i Nätutbyggnad att U900 har byggts ut den senaste veckan.

Ska vi spekulera i att U900 kommer att bli NR900 efter årsskiftet? I så fall blir det en stor boost för 5G-nätet.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 21, 2025

@Qwirks Antagligen, eller för 4G och 5G med DSS. Utbyggnaden just nu är väl mest att få upp hårdvara som har stöd för 900-bandet, klassas kanske fortfarande som 3G900 i systemen eftersom det inte börjat användas till någon annan teknik ännu. 

Nu ser jag 20 MHz tänt på 2100-bandet (fortfarande DSS). Ingenting på 900-bandet än. Bra början!

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Nu ser jag 20 MHz tänt på 2100-bandet (fortfarande DSS). Ingenting på 900-bandet än. Bra början!

@Fyra komma sjuttifem G Stämmer det. 900-bandet blir nog tidigast efter nyår 🎉 skulle jag tro..