Skip to main content
Besvarat

Varför bygger 3 ut 3G?

• February 9, 2024
  • 32 svar
  • 863 visningar

Visa första inlägg

32 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

@Fyra komma sjuttifem G ​@Martin 20 år med 3 ​@Pettersson  Nu finns 900 LTE i Halmstad, med start sedan idag.

Sedan någon vecka tillbaka finns det i Kungsängen och Bålsta.

Det jobbas stenhårt att rulla ut det brett, men börjar försiktigt och i mindre skala för att kunna analysera följderna av det, så att det inte tycker upp något oförutsett problem. 😊

@Fyra komma sjuttifem G ​@Martin 20 år med 3 ​@Pettersson  Nu finns 900 LTE i Halmstad, med start sedan idag.

Det jobbas stenhårt att rulla ut det brett, men börjar försiktigt och i mindre skala för att kunna analysera följderna av det, så att det inte tycker upp något oförutsett problem. 😊

Tack för uppdateringen! Kör ni alltså ren 4G/LTE på 900-bandet, eller är det DSS med 5G/NR?

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Tack för uppdateringen! Kör ni alltså ren 4G/LTE på 900-bandet, eller är det DSS med 5G/NR?

Just nu är det endast LTE! 😁

Personligen har jag svårt att se vitsen med att köra 5G på 900, innan 5G SA är utbrett. Kollar man exempelvis på Telia som kör 5G på lågband (och inte separerar C-band på sin täckningskarta) så vill jag minnas att “normalhastigheten” på 5G hos dom var 10 - 60mbit (långsammare än deras 4G) vilket är långsammare än vad man får i vårt 4G 😁

Ser dock ut som att dom inte uppger några siffror alls längre, när jag försöker hitta det igen 🤔

Tres normalhastigheter

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • January 20, 2026

@Karl Von Bredband För mobilt bredband 5G anger Telia normalhastighet på 10-150Mbps samt upp till 600Mbps i tätorter. 

Sen är det ju lite olika med frekvenstillgång hos operatörerna. Telia äger stora mängder, men har samtidigt fler kunder och ska bygga nät åt myndigheter med deras egna tillstånd. Om jag inte har fel har väl Tre mest utrymme per kund vilket i sig är väldigt gynnsamt? 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Just nu är det endast LTE! 😁

Personligen har jag svårt att se vitsen med att köra 5G på 900, innan 5G SA är utbrett. Kollar man exempelvis på Telia som kör 5G på lågband (och inte separerar C-band på sin täckningskarta) så vill jag minnas att “normalhastigheten” på 5G hos dom var 10 - 60mbit (långsammare än deras 4G) vilket är långsammare än vad man får i vårt 4G 😁

Ser dock ut som att dom inte uppger några siffror alls längre, när jag försöker hitta det igen 🤔

Tres normalhastigheter

@Karl Von Bredband ​@Fyra komma sjuttifem G Jag har också svårt att se att man skulle använda 900-bandet till något annat än LTE. 3 behöver mer täckningsband då 800-bandet går tungt i luften. 900-bandet blir en bra avlastning och komplement till 800-bandet. Däremot kan inte b8 + b20 vara i CA har jag hört …  

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@Fyra komma sjuttifem G Nu är 900-bandet delvis aktiv i Göteborg 👍