Skip to main content
Ambassadör
February 9, 2024
Besvarat

Varför bygger 3 ut 3G?

• February 9, 2024
  • 40 svar
  • 1183 visningar

Varje vecka kan man läsa att 3 bygger ut nätet på 3G, 4G och 5G. Alla mobiloperatörer verkar ha som plan att fasa ut 2G och 3G under 2025. Vad gäller egentligen hos 3? Kommer 3G att fasas ut, eller blir det kvar som en bastäckning? Spekulera gärna, men om någon från 3 vill svara är ni också välkomna.

Bäst svar av Martin 21 år med 3

@Fyra komma sjuttifem G Nu är 900-bandet delvis aktiv i Göteborg 👍

40 svar

Superhjälte
November 21, 2025

@Qwirks Antagligen, eller för 4G och 5G med DSS. Utbyggnaden just nu är väl mest att få upp hårdvara som har stöd för 900-bandet, klassas kanske fortfarande som 3G900 i systemen eftersom det inte börjat användas till någon annan teknik ännu. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Rookie
November 28, 2025

Nu ser jag 20 MHz tänt på 2100-bandet (fortfarande DSS). Ingenting på 900-bandet än. Bra början!

Martin 21 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
November 28, 2025

Nu ser jag 20 MHz tänt på 2100-bandet (fortfarande DSS). Ingenting på 900-bandet än. Bra början!

@Fyra komma sjuttifem G Stämmer det. 900-bandet blir nog tidigast efter nyår 🎉 skulle jag tro..

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Rookie
January 7, 2026

En bit in på det nya året verkar det ännu inte vara några nyheter på bandfronten (åtminstone vad jag kan se där jag bor). Spännande när/om något kommer att hända på 900-bandet.

Superhjälte
January 7, 2026

@Fyra komma sjuttifem G Jag tror det kommer börja hända saker under de kommande veckorna. Julledigheten har väl tagit slut idag för de allra flesta och istället för att enbart fokusera på att hålla nätet igång kan man antagligen nu även fokusera på uppgradering med alla inblandade på plats.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Rookie
January 19, 2026
Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
January 19, 2026

@Fyra komma sjuttifem G ​@Martin 20 år med 3 ​@Pettersson  Nu finns 900 LTE i Halmstad, med start sedan idag.

Sedan någon vecka tillbaka finns det i Kungsängen och Bålsta.

Det jobbas stenhårt att rulla ut det brett, men börjar försiktigt och i mindre skala för att kunna analysera följderna av det, så att det inte tycker upp något oförutsett problem. 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Rookie
January 19, 2026

@Fyra komma sjuttifem G ​@Martin 20 år med 3 ​@Pettersson  Nu finns 900 LTE i Halmstad, med start sedan idag.

Det jobbas stenhårt att rulla ut det brett, men börjar försiktigt och i mindre skala för att kunna analysera följderna av det, så att det inte tycker upp något oförutsett problem. 😊

Tack för uppdateringen! Kör ni alltså ren 4G/LTE på 900-bandet, eller är det DSS med 5G/NR?

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
January 20, 2026

Tack för uppdateringen! Kör ni alltså ren 4G/LTE på 900-bandet, eller är det DSS med 5G/NR?

Just nu är det endast LTE! 😁

Personligen har jag svårt att se vitsen med att köra 5G på 900, innan 5G SA är utbrett. Kollar man exempelvis på Telia som kör 5G på lågband (och inte separerar C-band på sin täckningskarta) så vill jag minnas att “normalhastigheten” på 5G hos dom var 10 - 60mbit (långsammare än deras 4G) vilket är långsammare än vad man får i vårt 4G 😁

Ser dock ut som att dom inte uppger några siffror alls längre, när jag försöker hitta det igen 🤔

Tres normalhastigheter

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Superhjälte
January 20, 2026

@Karl Von Bredband För mobilt bredband 5G anger Telia normalhastighet på 10-150Mbps samt upp till 600Mbps i tätorter. 

Sen är det ju lite olika med frekvenstillgång hos operatörerna. Telia äger stora mängder, men har samtidigt fler kunder och ska bygga nät åt myndigheter med deras egna tillstånd. Om jag inte har fel har väl Tre mest utrymme per kund vilket i sig är väldigt gynnsamt?