Besvarat

Hur återfå gammalt mobilnummer?

  • 12 September 2018
  • 5 svar
  • 7443 visningar

Mitt gamla mobilnummer försvann vid byte från Tre till Hallon (på 3's nät).
Hallon kan inte återanvända mitt gamla mobilnummer - säger att det inte är tillgängligt när jag ansöker om nytt abonnemang.
Var hamnar dessa "utslängda" mobilnummer. finns det något sätt att återta? Det är ju ett oerhört jobb att ändra mobilnummer i alla profiler man har.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till nummer och samtalsinställningar
icon

Bäst svar av Pettersson 12 September 2018, 17:22

Visa original

5 svar

bMer detaljer till frågan:
Jag Bytte mobilabonnemang från tre till Hallon - med stor surfmängd och portering av gammalt nummer till nya abonnemanget - vilket dock aldrig användes utan avslutades 1 vecka efter beställning. , Gjorde sedan en ny beställning med lägre surf - men då gick inte gamla numret att ta med.
Kris! Vad göra? Kan gammalt nummer återfås på något sätt?
Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Ofta ligger ett mobilnummer i karantän, knutet till dig som kund, en viss tid efter att det "försvunnit". Om numret inte används på något abonnemang då alltså. Om du avslutade ett abonnemang som skulle ta över ditt nummer, men aldrig gjorde det brukar numret ligga kvar där det skulle hämtas från. Det kan också vara så att det "fastnar". Hade det redan hunnit flyttas över, ligger det hos Hallon och du behöver då beställa ett kontantkort hos en annan operatör och flytta ut numret till, innan du kan beställa igen.

Min rekommendation i just ditt fall är att du ringer till 3Kundservice på 0735-300 400 (öppet till 20 på vardagar) så får de se efter om de kan få fram numret och lägga det på ett kontantkort - så att du sedan kan flytta över numret till Hallon igen.

Alltså:
  1. Ring till 3 och se om de får fram numret.
  2. Be om att få numret på ett kontantkort registrerat på dig.
  3. Vänta 24 timmar från det att numret ligger på ett kontantkort.
  4. Kontakta Hallon och be dem ta över numret.
Hoppas att detta löser det! Om inte, återkom här och förklara lite vidare så ska det nog gå att få ordning på! Ett nummer försvinner sällan helt, utan finns alltid kvar någonstans. I just detta fall bör det gå förhållandevis enkelt att lösa då Hallon och 3 är samma operatör.
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Tomas!

När du avslutar ett abonnemang hos Hallon inaktiveras mobilnumret ifråga och det kan inte lyftas in till ett nytecknat abonnemang, förmodligen för att förhindra kampanjhoppning.
För att behålla sitt nummer måste man vid uppsägning flytta ut numret till en annan operatör.

Vad du kan göra nu är att ta kontakt med Hallon och be dem att lägga ditt nummer tillgängligt för nummerflytt. Därefter får du skaffa ett nytt Kontantkort hos exempelvis 3, registrera det på ditt personnummer och begära en flytt av ditt mobilnummer från Hallon till 3.

När numret väl är på det nya Kontantkortet från 3 kan du begära nummerflytt från ditt nya abonnemang hos Hallon och på det viset få in numret till ditt abonnemang.

Hänvisa till tredje punkten här vid behov.
Nummerflytt
Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj!

Varmt välkommen till vårt community @Tomas OE, jättekul att se dig här! 😁

Hur har det gått? Gick det bra att flytta över ditt nummer till hallon? Om något av ovan svar har hjälpt dig glöm inte att markera det som bästa svar så att andra också vet att det fungerar.
Användarnivå 5
Emblem +10
Halloj!

Varmt välkommen till vårt community @Tomas OE, jättekul att se dig här! 😁


Hur har det gått? Gick det bra att flytta över ditt nummer till hallon? Om något av ovan svar har hjälpt dig glöm inte att markera det som bästa svar så att andra också vet att det fungerar.


Numret ligger, såsom jag tolkar inläggen, i limbo hos Hallon då Tomas avslutade det först tecknade abonnemanget - till vilket han hade flyttat in sitt nummer från 3, och sedan tecknade han ett nytt abonnemang med lägre surfmängd hos Hallon men kan inte få in sitt gamla nummer med anledning av att det första abonnemanget avslutades utan utportering.

Svara