Glömt PIN-koden som låser upp SIM-kortet? 😯 Här kan du läsa mer om hur du löser det! 🤗✅
💡 Du kan även hitta både PIN & PUK på baksidan av den plastbricka som ditt SIM-kort satt i när du fick det.
PIN-kod
Om du är ute efter PIN-koden till ditt SIM-kort så behöver du slå fel PIN-kod tre gånger innan mobilen efterfrågar PUK-koden. När PUK-koden är inslagen får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod.
PUK-kod
Få din PUK-kod snabbast genom att identifiera dig med mobilt BankID här i chatten:
Chatta
Du kommer även åt din PUK-kod via Mitt3:
- Logga in på Mitt3 med BankID och välj abonnemanget det handlar om
- Du ser nu dina abonnemangsuppgifter och därmed även PUK-koden
Kommer inte åt BankID
Även fast SIM-kortet är låst, så kommer du åt BankID så här:
Kom åt BankID när telefonen är låst:
- När telefonen frågar efter SIM-kortets PIN-kod så väljer du Avbryt, Hoppa över eller så ska du kunna kryssa ner rutan.
- Du kopplar sedan upp telefonen på WiFi och kan då använda BankID.
Fungerar det fortfarande inte? Gör så här:
- Stäng av telefonen
- Ta ut SIM-kortet
- Starta upp telefonen (utan SIM-kort)
- Koppla upp telefonen till WiFi
- Nu kan du använda BankID
Övriga frågor
Här har vi samlat svar på övriga frågor:
Vad är min nätverks-PUK/MCK-kod?
En nätverks-PUK används i de fall du försöker låsa upp en operatörslåst telefon, men att operatörskoden inte fungerar.
Har du slagit fel operatörskod? Då behöver du din nätverks-PUK/MCK-kod
Om man slår fel operatörskod tre gånger kommer du behöva slå in nätverks-PUK. För att få fram nätverks-PUK behöver du kontakta vår kundservice.
Vägrar SIM-kortet att samarbeta trots rätt PIN/PUK-kod?
Då kan du behöva byta SIM-kort. Se nedan hur du byter till eSIM - snabbt, smidigt och enkelt!
