Recension - Samsung Galaxy Watch

  • 26 February 2020
  • 0 svar
  • 729 visningar
Recension - Samsung Galaxy Watch
Användarnivå 7
Emblem +38

Design:

Jag kommer från Apple Watch 4. Och har alltid tyckt att det alltid känns som att den är lite för ömtålig för min typ av ”livstil” med träning barn och mycket jobb i kök. Skärmen är inte skyddad av något utan den är i centrum och står ut lite. Snygg, men inte klassiskt ”klock-snygg” utan mer av ett ”tech-snyggt” perspektiv. 
Med det sagt lämnade jag över en apple watch och bytte till Galaxy Watch 46mm. Den känns som att bära en riktig klocka, en lite sportigare klocka med fokus på ”aktiv” livstil.

Här tycker jag att Samsung rent produkt-mässigt hittat en gyllende väg. Den andas och känns som en klocka, till och med tickande ljud om man vill. Tyngden är bra, det jag känner är ett nedköp är att inte hela klockan är i metall utan det är bara översidan, här vinner Apple Watch för den känns rakt igenom mer ”värd” sitt pris.

 

Mjukvara:

Apple Watch har som kanske många vet en ”Digital crown”. Vilket är okej, men det är inte den revolution Apple trodde det skulle bli. Samsungs lösning på navigering på en liten skärm stavas ”Bezel” och det är ramen runt själva klockan som man kan rotera för att navigera igenom menyerna. Ett otroligt smidigt sätt att navigera runt i menyerna tycker jag. 

 

Operativsystemet är ett egetkomponerat ”Tizen” som också återfinns på tex Samsungs smarta tv-skärmar. Det fungerar rätt bra, tyvärr så finns det relativt skralt med appar som känns relevanta. Spotify finns men fungerar otroligt svajigt. Vad gäller träning har jag bara använt Samsungs egna tränings-app i klockan. Det finns inte massor med annat jag helt ärligt tycker klockan fungerar bra med. Men huvudsaken med en smartklocka för min del är att se vem som ringer, få sms på armen för att kunna ”prioritera” bort eller liknande olika notifikationer och där gör såklart klockan sitt jobb Ok. Den kan ibland kännas lite långsam i sin UI-design vilket är ibland väldigt irriterande. Att få ett sms ska alltid börja med en långsam animation med appens logga osv. Dessa saker gör att det nästan går snabbare att kolla telefonen direkt.

I de flesta fall när telefonen ligger på laddning eller så är det inte ett problem men ni förstår, det är smått irriterande att inte få se det direkt utan behöva ”vänta”. Kanske är det en kommentar från Samsungs sida, att vi inte ska hela tiden stressa utan andas och ta in allt lite lugnare. Men jag vill ha all min information direkt.


Klocka:

Att en klocka inte är bättre än sin urtavla, är kanske en överdrift men visst bärs en klocka oavsett stil bättre med en stabil urtavla att backa upp den? Samsung har en hel del relativt bra urtavlor från början. Det jag dock hade velat se mer av är en smidigare “anpassning” av den information man kanske vill få ut av just en personlig urtavla. Det är lite väl hårt styrt i att man måste ha ett visst antal aktiva “widgets”. Ibland kan det va skönt att bara få klockan utan någon speciell funktion. Där kommer deras Galaxy store in och har ett otroligt stort utbud av andrahands urtavlor från olika utvecklare. Jag har inte letat igenom allt men det känns som det kan finnas något för alla just här. Däremot ska man tänka på att det inte går att anpassa de urtavlorna som laddas ner. Utan där får en helt enkelt känna sig fram vad som faller en i smaken. Ibland så önskar jag just att man kan stänga av vissa effekter då det inte för egen del känns som att det finns ett solklart argument till att ha just “reflektera-ljus” effekten tex.


Helhet:

Det känns som Samsung inte riktigt vetat vad de vill göra med klockan, den känns stabil överlag men när man börjar se över allt så är det smådetaljer som stör en, inte hela tiden men ibland vill man kanske göra en specifik sak och det inte är så smidigt eller möjligt.
Min känsla är att det skyndades att skapa en klocka efter man såg att Apple mosade alla tänkbara säljmål med sin klocka. Där Apple Watch på något sätt lever i symbios med iPhone känns det som att Samsung tvingat in två produkter som inte riktigt är skapade för varandra, det känns lite som en efterkonstruktion. Visst har Samsung gjort ett enormt jobb med Android och sitt eget Tizen, men det räcker inte hela vägen vilket känns tråkigt för det finns sådan ENORM potential här.

Men nog gnäll, Galaxy Watch krossar batteritiden i Apple Watch. Nu har jag inte testat med LTE men vanlig användning där min dag börjar runt 06.00 och 3 träningspass under dagen samt promenader med hund osv så håller den nästan två dagar. Det måste man bara applådera. Det går även att ladda klockan via Samsung Note 10+. Vilket gör att jag aldrig riktigt behöver stressa över att klockan ska dö mitt under dagen eller att jag måste ladda den.

 

Nu vet jag också att det finns en nyare Galaxy Watch Active 2, de nyare klockorna har samma prestanda som den klockan jag bär. Men såklart, annorlunda skärm och en bättre sensor för hjärtrytm osv. kan göra den mer intressant.

Summa summarum så är jag nöjd, Galaxy Watch är en bra klocka men den räcker inte alltid hela vägen, speciellt om du kör den tillsammans med något annat än Android i mobilen. Ibland är det dock tröttsamt att få vänta 0,75 sekunder för att se SMS:et jag fått, det känns som animationerna segar ner hela upplevelsen på ett sätt som inte behövs. Men Samsung har något här som jag hoppas de utvecklar och gör till något riktigt riktigt bra. För just nu är Samsung kanske den mest intressanta tillverkaren på marknaden och att deras hårdvara bara blivit bättre och bättre senaste året gör att jag vill se en ny klocka som utmanar ordentligt. 

Något jag verkligen märkt av är att bluetooth-signalen i Galaxy Watch är något svag, det krävs inte mycket mark mellan mig och mobilen för att klockan ska tappa uppkopplingen till mobilen. Ur den aspekten har Apple Watch övertag, så att det börjar rullas ut eSim till Galaxy Watch kanske kan hjälpa känslan av att man missar något när telefonen är en bit bort.

 

Men slutkläm blir att jag är nöjd i helhet. Och är du sugen på en Smartklocka och inte har iPhone så ser jag nästan inte att det går att göra bättre än såhär. Och en Active 2 har säkert bättre mottagning och Esim som gör den betydligt mer intressant! 
 

 

Eftersom 3Community är ett öppet forum, kan det ibland förekomma att enskilda användare postar recensioner om Tres produkter och/eller tjänster. Tre kontrollerar inte att sådana recensioner kommer från konsumenter som faktiskt har använt eller köpt produkterna/tjänsterna. Tre kan därför inte garanterna recensionernas äkthet.


Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara