Fråga

3G fungerar inte

  • 7 March 2022
  • 15 svar
  • 389 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer

Jag har nu under minst ett par års tid haft problem med att allt fungerar fantastiskt bra med min telefon när den har 4G-täckning, eller för den delen WiFi, så klart. Men när telefonen råkar ut för 3G-täckning stannar allt upp. Har man tur så kommer telefonen igång med surfen på 3G efter flera minuter, men problemet blir inte bättre. Nu står jag inte ut längre.

Jag hade samma problem som nu med min iPhone 12 mini som med min nuvarande iPhone 13 mini.

Nätverksåterställning fungerar inte och startar jag om telefonen så kommer problemet tillbaka när jag åter får 3G-täckning. En kompist till mig har exakt samma problem, även om han har Hallon. Men det är exakt samma 3G-problem.

Är det fler av er som upplever detta? Även om 3G är långsamt jämfört med 4G så står det inte still.

Något är fel med Tres 3G-nät.


15 svar

Användarnivå 7
Emblem +13

@Duke Hej, 

 

det låter superkonstigt att det står helt stilla på 3G. 

För att kika, har du ”begränsa IP-adresspårning” aktivt under Inställningar - Mobilnät? Tänker om det kan krångla till det något.

Hej Pettersson

Tack för en bra idé, men tyvärr gör det ingen skillnad.
3G är för mig stendött och 4G bara flyger fram och då har jag som nu tre pinnar av fyra så täckningen är god. Privat reläservice är dessutom “avstängt för ditt mobilabonnemang” står det och stänger jag av den helt så gör det inte heller någon skillnad.

Är det ingen annan som har problem med 3G? Värt att notera är att det är i Örebro, men är jag ute och reser så upplever jag ofta samma problem.

Användarnivå 7
Emblem +13

@Duke Hmm, konstigt att det krånglar för dig. Jag har varit en del uppe i Luleå senaste tiden och där är 3G det som finns - det har fungerat fint. 

Har du testat med ett annat simkort, för att se om det magiskt nog skulle kunna hjälpa? Eller har du flyttat med ditt nuvarande sim från tidigare telefoner? 

@Pettersson Det är verkligen konstigt. Tidigare har det varit så att när telefonen växlat över till 3G så har det ibland tagit upp till fem minuter innan data börjar trilla in. Nu har det varit totalstopp.

Så, jag gjorde en återställning av nätverket igen och nu blev det som jag hade innan, att det tar två, tre minuter, sen fungerar datat igen. Men det är ingen raketfart på 3G, trots 3 av 4 pinnnar. Efter en lång stund på speed.cloudflare.com fick jag i början 300kbit/s och mot slutet 3 Mbit/s. Men 3G är 3G och jag är glad att det kommer fasas ut.

När jag startade Bredbandskollen innan Cloudflares test så kunde inte ens gränssnittet laddas för att det gick så långsamt. Nu efter Cloudflare-testet så hoppade det glatt igång. Så vart denna enorma seghet i 3G kommer ifrån förstår jag inte. 4G är rappt på en gång.

 

Användarnivå 7
Emblem +13

@Duke Verkligen superkonstigt! Skulle nog rekommendera att du ringer till Tre och ser om du kan felanmäla det. 🤔

Användarnivå 5
Emblem +5

Hej 👋🏻 

@Duke 

Har du eller din kompis testat byta mot nya simkort eller använt E-sim om ni upplever problem då också ? 
( e-som kan man lösa direkt på nätet . Kort man byta i butik eller kanske få det hem skickat . ) 

Att se så man har senaste iOS uppdateringen är aldrig fel ✌🏻
 

Värt en chans, för antar era problem kvarstår enligt det som sagts i tråden .

 

GL HF 

 

Med vänlig hälsning, F 

Jag har exakt samma problemen. 
två eller tre ploppar på 3G men ingen täckning över huvudtaget. 
Befinner mig i Blekinge utanför Bräkne-Hoby

Användarnivå 7
Emblem +13

@Thor Menar du att surfen inte fungerar? För täckning låter det som att du har om du har “pluppar”. Vet du om det fungerar på andra platser i Blekinge, tänker kanske någon kilometer åt annat håll åtminstone? 

Det går inte att ringa, det går inte att nå internet (data) och bredbandskollen kan inte ladda sitt gränssnitt.

en kilometer bort har jag täckning 

Användarnivå 7
Emblem +13

@Thor Hmm, konstigt! Har det fungerat bättre tidigare? Vilken telefonmodell är det du har? Vet du om andra personer med Tre i samma område också upplever samma sak? Tänker om det är något tillfälligt fel, om det kanske är något med telefonen eller om det nätet inte når fram 👨🏾‍💻

Det är en iPhone 13 Pro

Telenor har täckning. 
Alla med Tre här upplever samma sak.

Om det var så att jag hade haft noll ploppar hade jag förstått det. Men den visar att det är 3G täckning

Användarnivå 7
Emblem +13

@Thor Ajdå.. Då verkar det absolut vara något galet. Som ett sista steg, testa gärna att nollställa nätverksinställningarna. Detta görs under Inställningar → Allmänt → Nollställ → Nollställ nätverk. Detta kan hjälpa, om det fungerar gör gärna samma på de andra telefoner som upplever problem också.

 

Hjälper det inte, och eftersom ni är flera som upplever samma problem på samma plats, skulle jag rekommendera att du/ni kontaktar kundservice som kan felanmälan nätet på platsen. För att felanmäla behöver du ringa, så det kanske finns någon annan telefon du kan låna eller om du befinner dig i ett annat område. Kontaktuppgifter till kundservice hittar du här

Ska ringa kundservice.

testade att nollställa och stänga av privat reläservice utan framgång 

Ursäkta, men äntligen något med samma problem!!

Vi är 4 personer som bor inom 5km ifrån varandra, enbart 3G inomhus och på tomten, men gör jag utanför tomten så får jag 4G och då flyger allt fram igen…

3G så går det att ringa, ibland, skicka MMS (via sms) fungerar inte.. Försöka ladda Bredbandskollen är inte att tänka på utan det bara kraschar. 

Detta är testat på, IPhone 12 PRO, IPhone 11, IPhone SE2 och en Huawei p30 PRO.

 

Huawei är den telefonen som fungerar bäst av alla och kan iafl ladda Swish/bank id. Den har vi testat på alla telefoner men ja enbart huawei som ibland fungerar… något med IPhone?

 

På min (12 PRO) så har jag testat att byta simkort, nollställa nätverksinställningar, kollat så alla uppdateringar och inställningar stämmer.. jag har verkligen slut på idéer…

Bor i Ånimskog, Åmåls Kommun..

Användarnivå 7
Emblem +13

@Chexxet Tråkigt att det krånglar för dig också! Gör gärna som ovan, kontakta kundservice och felanmälan detta. Det är viktigt att de får in felanmälningar när inget fungerar - för att kunna åtgärda det. 👨‍🔧

Du hittar kontaktuppgifter här

Svara