Skip to main content
Rookie
March 7, 2022
Besvarat

3G fungerar inte

• March 7, 2022
  • 42 svar
  • 2069 visningar

Jag har nu under minst ett par års tid haft problem med att allt fungerar fantastiskt bra med min telefon när den har 4G-täckning, eller för den delen WiFi, så klart. Men när telefonen råkar ut för 3G-täckning stannar allt upp. Har man tur så kommer telefonen igång med surfen på 3G efter flera minuter, men problemet blir inte bättre. Nu står jag inte ut längre.

Jag hade samma problem som nu med min iPhone 12 mini som med min nuvarande iPhone 13 mini.

Nätverksåterställning fungerar inte och startar jag om telefonen så kommer problemet tillbaka när jag åter får 3G-täckning. En kompist till mig har exakt samma problem, även om han har Hallon. Men det är exakt samma 3G-problem.

Är det fler av er som upplever detta? Även om 3G är långsamt jämfört med 4G så står det inte still.

Något är fel med Tres 3G-nät.

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej,

3G ska och kommer att försvinna hos alla operatörer senast 2025 (med undantaget 3G på 900mhz som vi planerar på att ha kvar ett tag till).

Planen är att ersätta 3G på 2100mhz som stängs ned, innan det stängs ned med exempelvis 4G på 2100mhz eller 800mhz. Eller eventuellt utöka kapaciteten om det redan finns.

Vår ambition är att täckningen inte ska bli sämre.

Om det är så att ni upplever en tydlig försämring av täckningen så vill jag uppmana er att kontakta vår kundservice för att göra en felanmälan.

Jag förstår er frustration. Hur upplevelsen ska vara i teorin och vad vi ser i våra system stämmer inte alltid överens med verkligheten.

Om ni vill veta mer om nedstägningen utav 3G så kan ni läsa mer här

42 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
October 6, 2022

Ändringen som gjordes tidigare avsåg den andelen 3G som vi delar tillsammans med Telenor.

Det bör vara därför ni kan uppleva att det är bättre på vissa ställen men inte alla.

För den andelen 3G vi har självständigt så undersöker vi fortfarande vad det skulle kunna vara som orsakar detta för er.

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Rookie
October 8, 2022

Har nu testat runt på lite olika ställen här hemma som jag vet det har varit dåligt på innan och det är tyvärr värre och inte sämre nu senaste veckan… Här jag bor så är det iafl 3 platser som jsg befinner mig mycket på och där jag enbart får 3G och allt blir precis Sten dött och kommer inte ut på nätet alls trots 3-4 staplar i täckning.. att ringa/tarmar samtal fungerar ibland.

är jag hemma och stänger av Wi-Fi samtal så är det ungefär var 5e samtal som kommer fram och då sitter jag på samma ställe i soffan 🤷🏼‍♂️

Tyvärr så tycker jag det är jätte jobbigt när det hoppar så att dom inte ens kan ringa mig, blir lite problem med jobbet imellanåt… 

Att tillägga är när jag väl har full 3G täckning här hemma så kan jsg inte ens starta bredbandskollen och samtal kommer som sagt fram ibland.

jag va i kontakt med någon på eran tekniska support som ringde mig förra helgen, jätte trevlig! Tänkte jag skulle kontakt honom igen för att ge informationen om det igen då han påpekade att det va en pågående utredning ang antennen runt om mitt närområde. 

Bor i Ånimskog, Åmåls kommun.