Besvarat

5g fungerar inte på iPhone 12 Pro

  • 13 October 2022
  • 10 svar
  • 270 visningar

  • Rookie
  • 3 kommentarer

Hej har en iphone 12 pro med obegränsat abonnemang och 5g har aldrig fungerat. Bor i jönköping där täckningskartan visar att det ska finnas 5g. Vi har ett familjeabonnemang där den andra telefonen fick 5g i hemmet. Vad kan vara fel?

icon

Bäst svar av ChrisAhlund 20 July 2023, 21:06

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@ian Hej

 

bara för att dubbelkolla - har du aktiverat 5G i telefonens inställningar? Detta görs under Inställningar → Mobildata → Röst och data → se till att 5G är aktiverat där. 

Telefonen ska inte heller ha energisparläge aktivt, eftersom det stänger av 5G. 

 

Får du igång det? 

Japp det är aktiverat.

Användarnivå 6
Emblem +40

Testa & Slå på flygplansläget och stäng sedan av det .

 

Kika även så det står så här under din inloggning på Mitt3.

 

 

Redan testat det samt uppdaterat telefonen. 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Har du ett Sim-kort från tidigare abonnemang hos 3 ? Att du fortsatt med samma tidigare kort och nummer . 

 

I vissa fall måste du kontakta din operatör för att ställa in SIM-kortet från din tidigare iPhone för användning med ett 5G-nätverk.

Användarnivå 7
Emblem +36

Tjena @ian!

Hur har det gått med detta? Har du lyckats lösa det ännu? 😁

Beställde ett nytt sim-kort men det fungerar fortfarande inte

Användarnivå 6
Emblem +40

Och du har inte strömsparläge aktivt .

Och “5G Auto “ är inställt på mobilnät ? “ Röst & Data .

Du har även möjlighet att testa med E-Sim .

 

Får du 5G någonannanstans överhuvudtaget ?

Användarnivå 7
Emblem +36

Vad märkligt att det fortfarande inte fungerar @ian.

Är det att du inte ens får upp 5G i telefonen alls, eller att hastigheterna inte presterar som det ska? 

Emblem

Jag lånar den här tråden lite. Jag hade/har samma problem som @ian. Jag står för huvudabonnemanget och resten av familjen är extraanvändare på det. Min fru (iphone 13) hade 5G direkt men min mobil (samsung s21) lyckades aldrig få det trots nya e-sim och återställningar på mobildata, och enligt supporten så skulle det vara aktivt på mitt nummer. Det var nästan ett år senare som jag fick ett mail från Tre där det stod typ "nu ingår 5G i ditt abonnemang utan extra kostnad". Sen dess så funkar det. Jag bor inte i en stad med 5G-täckning så jag kan bara kolla ifall det funkar väldigt sporadiskt. Så om det fortfarande inte funkar be supporten att trippelkolla så det verkligen är aktivt för ditt nummer. Jag upptäckte precis att 5G inte funkar på barnens mobiler (iphone 12) så jag får väl gå igenom det här en gång till.

Svara