Skip to main content
Svar

5g fungerar inte på iPhone 12 Pro

  • October 13, 2022
  • 10 svar
  • 438 visningar

Hej har en iphone 12 pro med obegränsat abonnemang och 5g har aldrig fungerat. Bor i jönköping där täckningskartan visar att det ska finnas 5g. Vi har ett familjeabonnemang där den andra telefonen fick 5g i hemmet. Vad kan vara fel?

Bäst svar av ChrisAhlund

Jag lånar den här tråden lite. Jag hade/har samma problem som @ian. Jag står för huvudabonnemanget och resten av familjen är extraanvändare på det. Min fru (iphone 13) hade 5G direkt men min mobil (samsung s21) lyckades aldrig få det trots nya e-sim och återställningar på mobildata, och enligt supporten så skulle det vara aktivt på mitt nummer. Det var nästan ett år senare som jag fick ett mail från Tre där det stod typ "nu ingår 5G i ditt abonnemang utan extra kostnad". Sen dess så funkar det. Jag bor inte i en stad med 5G-täckning så jag kan bara kolla ifall det funkar väldigt sporadiskt. Så om det fortfarande inte funkar be supporten att trippelkolla så det verkligen är aktivt för ditt nummer. Jag upptäckte precis att 5G inte funkar på barnens mobiler (iphone 12) så jag får väl gå igenom det här en gång till.

10 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 14, 2022

@ian Hej

 

bara för att dubbelkolla - har du aktiverat 5G i telefonens inställningar? Detta görs under Inställningar → Mobildata → Röst och data → se till att 5G är aktiverat där. 

Telefonen ska inte heller ha energisparläge aktivt, eftersom det stänger av 5G. 

 

Får du igång det? 


  • Trådskapare
  • Rookie
  • October 14, 2022

Japp det är aktiverat.


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • October 14, 2022

Testa & Slå på flygplansläget och stäng sedan av det .

 

Kika även så det står så här under din inloggning på Mitt3.

 

 


  • Trådskapare
  • Rookie
  • October 14, 2022

Redan testat det samt uppdaterat telefonen. 

 


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • October 14, 2022

Har du ett Sim-kort från tidigare abonnemang hos 3 ? Att du fortsatt med samma tidigare kort och nummer . 

 

I vissa fall måste du kontakta din operatör för att ställa in SIM-kortet från din tidigare iPhone för användning med ett 5G-nätverk.


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • October 24, 2022

Tjena @ian!

Hur har det gått med detta? Har du lyckats lösa det ännu? 😁


  • Trådskapare
  • Rookie
  • October 27, 2022

Beställde ett nytt sim-kort men det fungerar fortfarande inte


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • October 27, 2022

Och du har inte strömsparläge aktivt .

Och “5G Auto “ är inställt på mobilnät ? “ Röst & Data .

Du har även möjlighet att testa med E-Sim .

 

Får du 5G någonannanstans överhuvudtaget ?


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • October 31, 2022

Vad märkligt att det fortfarande inte fungerar @ian.

Är det att du inte ens får upp 5G i telefonen alls, eller att hastigheterna inte presterar som det ska? 


Forum|alt.badge.img
  • Proffs
  • Svar
  • July 20, 2023

Jag lånar den här tråden lite. Jag hade/har samma problem som @ian. Jag står för huvudabonnemanget och resten av familjen är extraanvändare på det. Min fru (iphone 13) hade 5G direkt men min mobil (samsung s21) lyckades aldrig få det trots nya e-sim och återställningar på mobildata, och enligt supporten så skulle det vara aktivt på mitt nummer. Det var nästan ett år senare som jag fick ett mail från Tre där det stod typ "nu ingår 5G i ditt abonnemang utan extra kostnad". Sen dess så funkar det. Jag bor inte i en stad med 5G-täckning så jag kan bara kolla ifall det funkar väldigt sporadiskt. Så om det fortfarande inte funkar be supporten att trippelkolla så det verkligen är aktivt för ditt nummer. Jag upptäckte precis att 5G inte funkar på barnens mobiler (iphone 12) så jag får väl gå igenom det här en gång till.