Skip to main content
Entusiast
December 10, 2023
Fråga

dålig hastighet i smedby/brånnestad, norrköping (5G+)

• December 10, 2023
  • 36 svar
  • 417 visningar

Hej allesammans.

Jag har testat en lång tid hastigheten i norrköping där det skall finnas 5G+ nät. Jag kommer upp mot 50-600 maximalt, spelar ingen roll vart jag befinner mig i Norrköping, även om jag står under masten..

jag har en Iphone 14 Pro, ingen symbol att jag är ansluten till 5G+ syns.

läst att flertal personer kommit upp i hastigheterna 1Gbit+

36 svar

Superhjälte
December 10, 2023

@Sulle Hej,

det låter som bra hastigheter du får i 5G-nätet. Exakt vilken hastighet du får beror bland annat på var du befinner dig i förhållande till masten, hur många användare som är aktiva och vilken enhet du testar med. 

Normalhastigheterna i Tres nät är som följer; 3G: 3 - 16 Mbit/s, 4G: 10 - 80 Mbit/s, 5G: 10 - 100 Mbit/s, 5G+: 200 - 600 Mbit/s. Att du får upp till 600Mbit/s är alltså fullt normalt. Vid riktigt goda förhållanden går det att surfa i över 1000Mbit/s i 5G+nätet. 

När du testar, vilken tjänst använder du då? Använder du webbläsaren eller någon app? iPhone visar inte 5G+ i statusfältet, utan 5G visas oavsett om du är ansluten till 5G eller 5G+-nätet.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Pettersson Hej,

Hastigheterna är bra om man inte jämför med vad som marknadsförs.

Man skall kunna surfa i hastigheter upp mot 1000 mbit, det har jag aldrig upplevt, i 1 årstid.
Skulle nog säga att marknadsföringen bör vara "kan komma upp mot 600mbit."

Med telenor får jag olika hastigheter och har fått hastigheter över 1000 mbit, flertal gånger.

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

@Pettersson Hej,

Hastigheterna är bra om man inte jämför med vad som marknadsförs.

Man skall kunna surfa i hastigheter upp mot 1000 mbit, det har jag aldrig upplevt, i 1 årstid.
Skulle nog säga att marknadsföringen bör vara "kan komma upp mot 600mbit."

Med telenor får jag olika hastigheter och har fått hastigheter över 1000 mbit, flertal gånger.

Som @Pettersson skriver så är det goda förhållande som gör att du kan komma upp i 1Gbit. Att snitta på 600 Mbit anser jag är mycket väl gott mot vad Tre marknadsför för 5g+. I Göteborg ligger jag på samma hastigheter.

När jag sist var i Norrköping så blev jag positivt överraskad att svarstiden alltid låg under 10 ms, vilket ingen annan stad med 5g+ kan leverera, än så länge! Även då kom jag upp i 1Gbit i centrala Norrköping. 

Nu har även Tre börjat använda band 1 som ankarband för 5g+ vilket gör det mer stabilare så förhoppningsvis kommer du märka av en förbättring i framtiden. 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år 

Jag snittar 300 mbit i 5g+ området.

När testa du hastigheten centralt? För har aldrig själv kommit upp i de hastigheterna.

Men de skall uppdatera masterna inom 6 månader enligt täckningskartan, så hoppas på bättre hastighet.

Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Vilken app använder du när du testar? Samt vilken server testar du mot? Har du batterisparläge aktiverat på din telefon? 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Pettersson 

bredbandskollen, server anycast(global)

inget sparläge. Även bredbandsroutern ger 300 mbit.

Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Använd gärna Speedtest-appen istället. Denna: https://apps.apple.com/us/app/speedtest-by-ookla/id300704847 Testa då gärna med SUNET eller Hi3G Access AB-servern. 

Bredbandskollen klarar inte alltid att mäta höga hastigheter verkar det som. Exempelvis på mitt bredband hemma visar Bredbandskollen mycket lägre hastighet än vad ett mer avancerat test gör. Speedtest visar ett mer korrekt resultat. Nu senast fastnade den på 26Mbit/s i uppladdning - trots att om jag laddar upp en fil så är det drygt 800Mbit/s det ligger på.

SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

Tack ! @Pettersson 
ska testa :)

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år

Jag snittar 300 mbit i 5g+ området.

När testa du hastigheten centralt? För har aldrig själv kommit upp i de hastigheterna.

Men de skall uppdatera masterna inom 6 månader enligt täckningskartan, så hoppas på bättre hastighet.

Jag var i Norrköping för ett år sedan. Testade vid Centralstationen med omnejd. Änvänder både Brebandskollen och Speedtest. Båda visar i princip samma resultat.

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Pettersson 

har testat och speedtest var sämre, men det är sådana hastigheter jag kommer upp till, masten är 50-100m bort.