Skip to main content
Entusiast
December 10, 2023
Fråga

dålig hastighet i smedby/brånnestad, norrköping (5G+)

• December 10, 2023
  • 36 svar
  • 417 visningar

Hej allesammans.

Jag har testat en lång tid hastigheten i norrköping där det skall finnas 5G+ nät. Jag kommer upp mot 50-600 maximalt, spelar ingen roll vart jag befinner mig i Norrköping, även om jag står under masten..

jag har en Iphone 14 Pro, ingen symbol att jag är ansluten till 5G+ syns.

läst att flertal personer kommit upp i hastigheterna 1Gbit+

36 svar

Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Jag tycker att hastigheterna även på Bredbandskollen ser lite underliga ut, eftersom uppladdningshastigheten är låg. Vilken server testade du mot med Speedtest? Är du säker på att det är Tre som har sina antenner på den platsen? Om du befinner dig så nära borde hastigheten nämligen bara bättre. 

Har du tillvalstjänsten 3Snabbast på ditt abonnemang? Tänker om det är där begränsningen finns.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

Testade dem du nämnde tres och sunset, har testat olika men speedtest ger dåliga värden.

bredbandskollen är bättre hastigheter.

jag har 3fullfart och det är som snabbaste.

jag har testat framför masten, får 400-500 mbit

har pratat med 3 och de sa vart masten var :)

Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Superkonstigt tycker jag. Vet du om någon annan har Tre i samma område? 500Mbit/s är en bra hastighet på 5G+-nätet, men 250 är kanske lite lågt vid de förhållandena du beskriver.

Det borde inte göra någon skillnad, men du kan ju testa att inaktivera det andra simkortet du har igång. Samt göra en återställning av nätverksinställningarna i din telefon för att se om det blir någon skillnad. Se även till att du har senaste uppdateringen av din iPhone, iOS 17.2 borde släppas under veckan som ska ha en uppdatering av modemet vilket kan påverka hastigheten också. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

Testade dem du nämnde tres och sunset, har testat olika men speedtest ger dåliga värden.

bredbandskollen är bättre hastigheter.

jag har 3fullfart och det är som snabbaste.

jag har testat framför masten, får 400-500 mbit

har pratat med 3 och de sa vart masten var :)

@Sulle Det var inte mycket att skryta om på dina bilder från Speedtest och Brebandskollen. Vilken adress befinner du dig på när du testar? Jag har hyfsat koll på var siterna är placerade i Norrköping. 

@Pettersson Tror du en omstart av mobilen kan hjälpa? Efter mycket app-uppdateringar så brukar mobilen bli "seg"... 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

500 mbit komme man upp mot ibland, men när ska man kunna ha tillgång till 1000 mbit? Vad är bästa omständigheterna? För man bör kunna surfa i 800 mbit när alla sover och man bor så nära masten, enligt min tolkning.

SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år har testat på många ställen, men murkelgatan testa jag på och ånstadsgatan, ånestadsgatan är mycket sämre 😳

det ska finnas en mast vid kyrkan i brånnestad

Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Alltså 1000Mbps är vid riktigt bra förhållanden. Det är inte en hastighet som Tre säljer in egentligen, utan det är upp till 1000Mbps. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala osv finns det flera ställen det går att få hastigheter över 1000Mbps också. Det bör alltså gå fint i Norrköping också. 

Just 5G+ är ju på en hög frekvens vilket gör att det finns mycket yttre förhållanden som kan påverka - en högre frekvens tar sig sämre genom byggnader, träd osv än vad en låg frekvens gör. 

Mobilnät ger aldrig en garanterad hastighet, varför du inte kan räkna med 800Mbps bara för att det är på natten. Normalhastighet är som sagt enligt tidigare inlägg, det är en hastighet i det spannet du bör kunna räkna med. Dock, med det sagt bör du kunna få högre hastigheter vid goda förhållanden.

• Vilken version av iOS har du på din telefon?
  • Har du testat att inaktivera ditt andra simkort?
  • Har du testat att nollställa nätverksinställningarna? 
  • Har du någon VPN på din telefon, exempelvis via jobbet eller liknande?
Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år har testat på många ställen, men murkelgatan testa jag på och ånstadsgatan, ånestadsgatan är mycket sämre 😳

det ska finnas en mast vid kyrkan i brånnestad

@Sulle Det är en monopole-site vid kyrkan som sagt och det är den kundtjänst refererar till. Siten är 5g-site! Ånstadsgatan ligger en bit ifrån som sagt men samtidigt emellan två siter så det borde vara god täckning där?! Du har en site uppe på berget vid Bjärbyskolan också som täcker över Ånstadsgatan. Osäker om den är 5g-site men annars borde du få ut en bra hastighet ändå tack vare NSA throughput standard. 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Pettersson 

• Vilken version av iOS har du på din telefon?

senaste

• Har du testat att inaktivera ditt andra simkort?

Ja

• Har du testat att nollställa nätverksinställningarna? 

ja

• Har du någon VPN på din telefon, exempelvis via jobbet eller liknande?

ja men inte aktiverad

SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år 

mycket bra info där! Tack!

vill du förtydliga vad monopole-site är? Är den inte 5G+ 

sen har jag läst på täckningskartan att uppdatering på masterna i området skall uppgraderas inom 3-6månader, något du har koll på?