Skip to main content
Entusiast
December 10, 2023
Fråga

dålig hastighet i smedby/brånnestad, norrköping (5G+)

• December 10, 2023
  • 36 svar
  • 417 visningar

Hej allesammans.

Jag har testat en lång tid hastigheten i norrköping där det skall finnas 5G+ nät. Jag kommer upp mot 50-600 maximalt, spelar ingen roll vart jag befinner mig i Norrköping, även om jag står under masten..

jag har en Iphone 14 Pro, ingen symbol att jag är ansluten till 5G+ syns.

läst att flertal personer kommit upp i hastigheterna 1Gbit+

36 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år

mycket bra info där! Tack!

vill du förtydliga vad monopole-site är? Är den inte 5G+ 

sen har jag läst på täckningskartan att uppdatering på masterna i området skall uppgraderas inom 3-6månader, något du har koll på?

Varsågod 👍 @Sulle 

Uppdatering kan innebära allt från mjukvara till hårdvara till att byta en antenn, så det är svårt att veta vad dom menar specifikt med uppdateringar på täckningskartan. Kanske kan @JeppePeppe se om något är på gång?

En monopole-site är bara en benämning på vilken typ av konstruktion siten är bygg i, se bilden här nedan så vet du hur en sådan ser ut 😉

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Testa att uppdatera till iOS 17.2 som precis har släppts och se om det blir någon skillnad. Annars vore det spännande om du känner någon annan med Tre som kan testa på samma plats för att se om det är någon skillnad, för att kunna utesluta om det är något med ditt abonnemang. Det kan ju även vara så att nätet i Norrköping är belastat vilket gör att du inte når högre hastigheter trots vad du beskriver som goda förhållanden. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år 

Såg att du skrev att den masten vid kyrkan är 5G, alltså inte 5G+? 😳 tre påpekade att den masten var nära och 5G+ så därav skulle vara topp hastigheten 🤷🏻‍♂️

@Pettersson ska göra det, tack! 
tror dock inte de hjälper men värt ett försök :)

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

@Martin 3 kund i 18år

Såg att du skrev att den masten vid kyrkan är 5G, alltså inte 5G+? 😳 tre påpekade att den masten var nära och 5G+ så därav skulle vara topp hastigheten 🤷🏻‍♂️

@Pettersson ska göra det, tack! 
tror dock inte de hjälper men värt ett försök :)

@Sulle 5g eller 5g+, är bara ett marknadsföringsätt inom telekom! Lite som 4g och 4g+ var en gång i tiden…

Monopole-siten som jag nämnde är 5g NSA, dvs det är monterat Ericsson Air-antenner som sänder på C-bandet, dvs 3500 MHz. Det är detta 3 kallar 5g+ och kan i teorin ge hastigheter upp till 600 Mbit...

"Vanlig" 5g enligt 3 är på 2100-bandet och ger inte alls några högre hastigheter. Jag upplever att 4g LTE-A bättre till och med.. 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

Detta i lindövägen :) sånna hastigheter jag förväntar mig i brånnestad. 

Superhjälte
December 11, 2023

@Sulle Snyggt! Då är det ju inget med din hårdvara iallafall. Då är det förhållandena i området som gör att du inte får högre hastigheter. Det kan handla om antalet användare, var du befinner dig i förhållande till antennernas riktning, kapaciteten för den aktuella siten osv. 

Håller tummarna för att den planerade utbyggnaden hjälper dig i ditt område. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
SulleTrådskapare
Entusiast
December 11, 2023

Tack @Pettersson  har gjort en felanmälan så får dem kika på masten och hoppas de löser det med de uppdateringarna dem planerat :)

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2023

Detta i lindövägen :) sånna hastigheter jag förväntar mig i brånnestad. 

@Sulle Se där ja 🚀🍾⚡️Där har vi ett bra resultat. Till och med svarstiden är mycket bra. 

Vart på Lindövägen är detta? Den är ganska lång... 🙈 Är det vid korsningen Östra Promenaden/Lindövägen? Det är nämligen en roof-site där med Ericsson Air-antenner! 

SulleTrådskapare
Entusiast
December 12, 2023

@Martin 3 kund i 18år 

exakt där vid korsningen 😊 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
December 12, 2023

@Martin 3 kund i 18år

exakt där vid korsningen 😊 

Plötsligt händer det 😄😉